printlogo


کد خبر: 239703تاریخ: 1400/8/9 00:00
اخبار

با موافقت رهبر انقلاب انجام شد
عفو و تخفیف مجازات 3458 محکوم
دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه ‌قضائیه جزئیات عفو تعدادی از محکومان را که با موافقت رهبر حکیم انقلاب بوده است، اعلام کرد. 
به گزارش میزان، پس از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه ‌قضائیه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات ۳ هزار و 458 تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، حسین نجفی، دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل عفو و بخشودگی قوه‌ قضائیه با اعلام جزئیات این عفو گفت: ۱۰۰ نفر از افراد دارای محکومیت اعدام و ۷۶ محکوم امنیتی جزو عفوشدگان اخیر هستند. 
***
هیچ کشوری حق اظهارنظر درباره توانمندی‌های دفاعی ایران را ندارد
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای گره زدن برنامه موشکی ایران به مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد هیچ کشوری حق اظهارنظر درباره توانمندی دفاعی ایران را ندارد. 
علی باقری در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» اظهار داشت: توانمندی دفاعی هر کشور به همان کشور مربوط می‌شود و هر کشوری مطابق منافع ملی خود و در چارچوب توانمندی‌هایی که دارد، رفتار می‌کند تا از امنیت خود دفاع و قدرت بازدارندگی مناسب ایجاد کند. هر کشور می‌تواند و باید تجهیزات لازم برای این امر را به دست آورد. جمهوری اسلامی ایران در راستای این سیاست خود را از نظر دفاعی تجهیز می‌کند تا امنیت ملی خود و همچنین منافع ملی‌اش را حفظ کند. هیچ کشور دیگری این حق را ندارد که از توانمندی‌ها و چیزهایی که کشوری دیگر برای دفاع از منافع ملی خود دارد، صحبت کند. 
وی در پاسخ به سوالی درباره دخالت کشورمان در امور همسایگان نیز گفت: اگر ۲ جبهه خیر و شر را در نظر بگیریم، ایران همواره در کنار جبهه خیر ایستاده است؛ به عنوان مثال اگر به فلسطین اشغالی بنگریم، ما همواره از ملت مظلوم فلسطین و از آوارگان فلسطینی حمایت و با تجاوزها علیه فلسطین مخالفت کرده‌ایم. ما در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم سوریه ایستاده‌ایم و در عراق نیز همین‌طور در کنار مردم این کشور ایستادیم. ما با تروریست‌ها مقابله می‌کنیم. در سوریه و عراق ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم، آیا این مداخله در امور منطقه است؟! این یعنی اینکه تروریست‌ها و اشغالگران باید حکومت کنند؟! آنها تنها نگرانی و تنش ایجاد می‌کنند. ما از مردم و حکومت‌های منطقه حمایت می‌کنیم؛ مداخله نمی‌کنیم، بلکه در ایجاد امنیت، آسایش و ثبات برای مردم منطقه نقش مثبت ایفا می‌کنیم و به همین خاطر هزینه دادیم. 
***
واکنش مسکو به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
دیپلمات ارشد روسیه در وین در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان تاکید کرد طرف‌های مذاکرات وین باید از اقداماتی که بازگشت به رایزنی‌ها را پیچیده‌تر می‌کند، پرهیز کنند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهارات «ریچارد گلدبرگ» کارشناس آمریکایی عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها واکنش نشان داد که در توئیتی بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن و بدعهدی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات‌شان در این توافق از ایران به دلیل وقفه ایجاد شده در مذاکرات برجامی و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش انتقاد کرده بود. 
اولیانوف در پاسخ نوشت: به طور قطع یک جنبه روشنی وجود دارد که در دسته تبلیغات قرار نمی‌گیرد؛ این حقیقت که تمام مشکلات ناشی از سیاست فشار حداکثری دولت پیشین آمریکاست. فقط یک به یک گزارش‌های فصلی آژانس در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ را مطالعه کنید. دیپلمات روس همچنین توئیت وزارت امور خارجه کشورمان در محکومیت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را بازنشر داده و نوشت: تمام طرف‌ها در مذاکرات وین باید از هر گونه اقدامی که بازگشت و تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره احیای برجام را پیچیده‌تر می‌کند، پرهیز کنند. 
***
نماینده ایران در سازمان ملل:
استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر کنار گذاشته شود
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران به تعامل واقعی خود با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر مکانیسم‌های ذی‌صلاح حقوق بشری سازمان ملل ادامه می‌دهد، تصریح کرد: استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر و اتخاذ رویکرد دوگانه باید برای همیشه کنار گذاشته شود. 
زهرا ارشادی بیانیه نمایندگی ایران درباره گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌کند استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر و اتخاذ رویکرد دوگانه یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود و در عوض، به مکانیسم‌های حقوق بشری مانند بررسی‌های دوره‌ای و جهانی حقوق بشر موسوم به «یو‌‌پی‌‌آر» توجه شود. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تکرار موضع اصولی خود درباره عدم به رسمیت شناختن و رد قطعنامه‌های کشوری، به تعامل واقعی خود با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر مکانیسم‌های ذی‌صلاح حقوق بشری سازمان ملل متحد با هدف همکاری در جهت حمایت و ارتقای حقوق بشر ادامه خواهد داد. 

Page Generated in 0/0140 sec