printlogo


کد خبر: 239704تاریخ: 1400/8/9 00:00
وال استریت ژورنال خبر داد آمریکا در مراحل پایانی مذاکرات وین حتی ضمانت درباره عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق در دوره بایدن را هم قبول نکرده است
همچنان در چاه روحانی - ظریف

گروه سیاسی: پس از انتشار برخی گزارش‌ها در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه آمریکا در جریان مذاکرات وین حتی از تضمین به عدم خروج دوباره از برجام در دوره بایدن هم به طرف ایرانی خودداری کرده، وال‌استریت ژورنال با تایید این گزارش‌ها خبر داد پس از گفت‌وگو با منابع غربی درباره مذاکرات وین دریافته است آمریکا تضمین مورد درخواست ایران برای عدم خروج مجدد از برجام را نمی‌دهد. به گزارش «وطن‌‌امروز»، لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال که درباره برنامه هسته‌ای ایران دسترسی گسترده‌ای به منابع غربی دارد در یک رشته توئیت نوشت که به‌تازگی گفت‌وگوهایی را با منابع غربی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین میان ایران و ١+٤ داشته است. 
وی نوشت که نقل قول‌ها درباره درخواست ایران از آمریکا برای ارائه تضمین دائمی مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای صحت دارد و بیان کرد این به عاملی برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات تبدیل شده است. نورمن افزود: آمریکا تضمین دادن در این باره را مغایر برجام می‌داند، چراکه معتقد است در توافق ٢٠١٥ چنین تضمینی وجود نداشته و برجام یک توافق سیاسی بر مبنای تعهدات سیاسی است. واشنگتن می‌گوید که اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خود را دارد. 
خبرنگار وال‌استریت ژورنال همچنین نوشت که تیم ایران به سرپرستی عباس عراقچی در دوران ریاست‌جمهوری روحانی در مراحل پایانی مذاکرات وین درخواستش را از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام تقلیل داده و خواستار اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق هسته‌ای شده بود. نورمن نوشت: مساله روشن بود؛ در واقع، به صورت علنی اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچکدام از رؤسای‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردن دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد؛ همان طور که رابرت مالی گفته بود. وی افزود: مالی گفت که آمریکا نمی‌خواهد این همه برای بازگشت به توافق تلاش کند تا تنها دلیلی برای خروج دوباره از آن بیابد. آن زمان رایزنی‌های جدی درباره لحن این ضمانت‌نامه وجود داشت تا اطمینان کافی به ایران داده شود و تیم این کشور بتواند در خانه آن را به عنوان یک دستاورد ارائه دهد. دولت بایدن به صراحت این موضوع را بیان کرد که هرگونه ضمانت حقوقی، فراتر از توافقی خواهد بود که بر سر آن اجماع شده است. با این حال، آنها تمایل داشتند در داخل متن، تعهد سیاسی خودشان به اجرای توافق و پایبندی به آن را درج کنند. این خبرنگار در نهایت نوشت: منابع غربی دریافته‌اند خروج آمریکا از برجام در سال ٢٠١٨ سبب شده است که ایران خواستار تضمین [برای عدم خروج دوباره] شود و این، کاملا یک خواست منطقی است. 
مساله تضمین دولت بایدن به عدم خروج مجدد از توافق یکی از موارد عمده‌ای بود که در کنار اراده طرف آمریکایی برای حصول یک توافق ضعیف با حفظ ساختار تحریم‌ها، مذاکرات وین را به نتیجه نرساند، البته در این بین دولت روحانی و وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف به همین توافق حداقلی هم راضی شده بودند و در نیمه اول سال جاری با هیاهوی فراوان از پیروزی دولت در وین می‌گفتند تا جایی که حسن روحانی می‌گفت اگر اجازه بدهند عراقچی آماده توافق است! نکته‌ای که در میان گفته‌های وال استریت ژورنال قابل تامل به نظر می‌رسد، تنزل و کوتاه آمدن‌های پیاپی تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین به ریاست عراقچی است و تیم ایرانی از تضمین دائمی به تضمین آمریکا در دوره بایدن رضایت داده و هیات آمریکایی حتی این را هم قبول نکرده است!از اشتباهات راهبردی و خطاهای فاحش تیم روحانی- ظریف در مذاکرات برجام پیوند زدن توافق هسته‌ای ایران با کنگره آمریکا بود و همین مساله تا همین امروز هم دامنگیر منافع ملی کشورمان در موضوع احیای توافق هسته‌ای است. کنگره آمریکا در آخرین روزهای مذاکرات قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران؛ (Iran Nuclear Agreement Review Act) INARA را در کنار موافقت و سخاوت عجیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی تصویب کرد تا همان منافع اندک کشورمان در برجام با اما و اگر مجوز کنگره آمریکا روبه‌رو شود. بر اساس این قانون رئیس‌جمهوری آمریکا باید هر 90 روز، گزارشی درباره تعهد یا عدم تعهد ایران به برجام و همچنین همراستا بودن حفظ برجام با منافع ملی آمریکا به کنگره ارائه می‌داد.به همین خاطر است که دولت بایدن حتی اگر هرگونه تضمینی هم بدهد بدون رضایت کنگره این کشور فاقد اثر است. چه اینکه همین حالا هم در داخل آمریکا - مجلسین آمریکا- بازگشت دولت بایدن به برجام مخالفان جدی از هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دارد. خردادماه امسال پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، گزارش داد طبق رونوشت اصلاحیه‌ای که این رسانه آن را رویت کرده، قانونی در سنای آمریکا تصویب می‌شود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد پیش از امضای یک قرارداد با ایران، تاییدیه کنگره را داشته باشد. جالب اینجاست که محمدجواد ظریف با اعتراف به این اشتباه فاحش خود 28/9/95 در کمیسیون امنیت ملی و در موضوع نقض برجام با تمدید تحریم آیسا توسط دولت اوباما، می‌گوید: «بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الان دارم عرض می‌کنم، بیرون نمی‌گم ولی خدمت شما می‌گم، من اشتباه کردم، بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی، من این را می‌پذیرم، من اشتباه کردم، عرض کنم به خدمت‌تان ولی ما این کار را کردیم. ظریف ادامه می‌دهد: ما بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد آمدیم یک موضع علنی گرفتیم، من اشتباه کردم در این، رسما ما نباید بر اساس حرف این بابا (کری) [عمل] می‌کردیم، ما باید بر اساس همان استراتژی‌ای که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می‌کردیم در 8 سال اول، بر اساس آن عمل می‌کردیم، من هیچ اجباری هم نداشتم».
***
    آمریکا و تروئیکای اروپایی: بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است!   
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه بیانیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «ما، رئیس‌جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا امروز در رم با یکدیگر دیدار کردیم تا درباره خطراتی که برای امنیت بین‌المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، بحث کنیم».در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن بپردازد، ابراز کردیم و نگرانی شدید و فزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم،‌ این در حالی است که ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است».آمریکا و تروئیکای اروپایی در این بیانیه مدعی شدند: «ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای این اقدام نداشته اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند».در ادامه این بیانیه آمده است: «این گام‌ها تنها باعث افزایش هشدارها می‌شود که همزمان با این گام‌ها، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است».آمریکا و تروئیکای اروپایی در این بیانیه اضافه کردند: «ما توافق کردیم ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع برای فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را با خطر مواجه می‌کند».در این بیانیه آمده است: «شرایط کنونی، بر اهمیت راه‌حل مذاکره شده تاکید دارد که برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام فراهم شده و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل دیگر نقاط اختلاف فراهم می‌کند». در ادامه این بیانیه ادعا شده بازگشت به توافق هسته‌ای بدون تغییر رویکرد ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «با این روحیه، ما از تعهد شفاف رئیس‌جمهور بایدن، برای بازگرداندن آمریکا به پایبندی کامل به برجام و اجرای کامل آن تا زمانی که ایران همان کار را انجام دهد، استقبال می‌کنیم». آمریکا و تروئیکای اروپایی در این بیانیه اشاره کردند: «ما رئیس‌جمهور رئیسی را فرامی‌خوانیم از این فرصت استفاده کرده و به تلاشی با حسن‌نیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به فوری بودن موضوع، بازگردد. این تنها راه برای جلوگیری از تشدید خطرناک بوده که به نفع هیچ کشوری نیست». آمریکا و تروئیکای اروپایی در این بیانیه تاکید کردند: «ما همچنین بر عزم خود برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تر که ناشی از اقدامات ایران در منطقه است، تاکید می‌کنیم».

Page Generated in 0/0168 sec