printlogo


کد خبر: 239706تاریخ: 1400/8/9 00:00
پهپادهای ایران کابوس آمریکا
توانایی پهپادی ایران به عنوان یکی از عوامل تغییر موازنه هوایی منطقه آمریکا را دستپاچه کرده است

گروه سیاسی: توانایی روزافزون پهپادی جمهوری اسلامی ضمن رقم زدن معادلات هوایی منطقه به نفع ایران، باعث هراس دشمنان کشور از جمله ایالات‌متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز شده است. به همین دلیل دشمنان ایران سعی دارند با توسل به ابزارهای گوناگون، در راستای محدودسازی توانایی کشورمان گام بردارند. در آخرین نمونه از این تلاش‌ها می‌توان به تحریم چند شرکت و فرد حقیقی ایرانی اشاره کرد.به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، نام 2 شرکت و 4 شخص حقیقی ایرانی را به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا به شمار می‌رود، اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود در این باره مدعی شد آنها نقش حیاتی در توسعه برنامه‌های پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه دارند. بر اساس این بیانیه، ۲ شرکت «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز» در شهرهای اصفهان و قم و 4 شهروند ایرانی به نام‌های «یوسف ابوطالبی»، «سعید آقاجانی»، «عبدالله محرابی» و «محمدابراهیم زرگر‌تهرانی» تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند. معاون خزانه‌داری آمریکا نیز با تکرار فرافکنی‌ها و لفاظی‌های آمریکا علیه ایران به‌دلیل نفوذ منطقه‌ای ایران، مدعی شده‌ است این افراد و نهادها به دلیل حمایت از برنامه‌های هواپیماهای بدون سرنشین ایران و تهدید منافع آمریکا تحریم شده‌اند.
در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه چنین اقدامی نشان‌دهنده رفتارهای کاملا متناقض کاخ سفید است، خاطرنشان کرد دولت کنونی آمریکا رویکرد دولت قبلی را در قبال ایران دنبال می‌کند. سعید خطیب‌زاده اقدام اخیر خزانه‌داری آمریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی مردود دانست. وی افزود: اعمال تحریم‌های جدید نشان‌دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است. دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید اما همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعا قابل اعتماد نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: دولت‌های مختلف در این کشور نشان داده‌اند تا چه ‌میزان ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند. این‌گونه اقدامات آمریکا در تداوم سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه این کشور است و همان‌طور که تاکنون این سیاست هیچ یک از اهداف آمریکا را محقق نکرده است، باز هم دستاوردی برای این کشور جز ناکامی‌‌‌های جدیدتر در پی نخواهد داشت. خطیب‌زاده تأکید کرد: این فشارها و تحریم‌ها خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و آرامش مردم سرافراز کشور ایجاد نخواهد کرد. ایران مسیر توسعه پایدار اقتصادی را با قدرت ادامه می‌دهد.
 
* نگرانی واشنگتن از قدرت پهپادی ایران
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا، ضمن فرافکنی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران با اذعان به اینکه واشنگتن از همه ابزارها برای مقابله با نفوذ ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده خواهد کرد، مدعی شد این امر برای مقابله با فعالیت‌های ایران است. وی در این بیانیه اظهار کرد ایالات‌متحده از همه ابزارهای موجود از جمله تحریم‌ برای جلوگیری، بازدارندگی و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد.
پیش از این روزنامه آمریکایی «وال‌‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشته بود آمریکا به دنبال تحریم پهپادها و موشک‌های ایران است. این روزنامه ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات‌متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود. طبق گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های واشنگتن گفته‌ بودند ایالات‌متحده قصد دارد یک کارزار تحریمی علیه توانمندی‌های در حال توسعه ایران برای انجام حملات دقیق با استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده‌اش به راه اندازد. یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در این ‌باره بیان کرد: «این (تحریم‌ پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران) بخشی از یک رویکرد جامع است، بنابراین ما با تمام جنبه‌های تهدید ایران مواجه هستیم». یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده بود استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران علیه نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور در منطقه افزایش یافته است. او در این باره گفت: «پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید فزاینده برای همپیمانان ما در منطقه است».
«نشنال اینترست» دیگر نشریه‌ آمریکایی نیز با اشاره به توانمندی دفاعی ایران و موقعیت جغرافیایی این کشور گزارش کرده بود جمهوری اسلامی قادر است در صورت هرگونه مداخله خارجی، هزینه سنگینی به ارتش آمریکا تحمیل کند. این نشریه در بخشی از گزارش خود با تأکید بر توانمندی‌های دفاعی ایران آورده است: «با توجه به تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به قابلیت‌های اجرای راهبرد «منع دسترسی» علیه ایالات‌متحده و استفاده از شمار زیادی از موشک‌های هدایت‌شونده خیلی دقیق و غیرهوشمند، قایق‌های تندرو، پهپادها، زیردریایی‌ها و مین‌ها، تهران قادر است هزینه‌های سنگینی را به ارتش ایالات‌متحده تحمیل کند.»؛ مساله‌ای که همان زمان با تایید مقامات ارشد نظامی آمریکایی نیز همراه بود و فرمانده ستاد مرکزی ارتش تروریست آمریکا (سنتکام) به خدشه‌دار شدن برتری هوایی آمریکا اشاره کرد. «کنت فرانک مک‌کنزی» ضمن اذعان به قدرت هواپیماهای بدون سرنشین ایران ادامه داد: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌ منظور شناسایی و حمله، باعث شده ما برای نخستین‌بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم». به نوشته وبگاه بلومبرگ، وی با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، توضیح داد: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود». به عنوان نمونه در بخشی از رزمایش جنگ الکترونیک «سپر آسمان 1400» ارتش که خردادماه امسال برگزار شد، رصد ۳ ساعته‌ای از ناوگروه زیردریایی «جورجیا» متعلق به نیروی دریایی آمریکا هنگام خروج از تنگه هرمز با پهپادهای شرکت‌کننده در رزمایش انجام و تصاویر آن به مرکز کنترل و فرماندهی این رزمایش ارسال شد.
در کنار آمریکا، رژیم صهیونیستی هم هراس زیادی از توان پهپادی ایران دارد. اسرائیل افزایش برد و توان تهاجمی پهپادهای گروه‌های مقاومت در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی را تابعی از قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران می‌داند و تلاش دارد با محدودسازی توانمندی ایران، از توان همپیمانان منطقه‌ای جمهوری اسلامی بکاهد. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی یک سخنرانی در کنفرانسی موسوم به «سیاست مبارزه با تروریسم» در دانشگاه «رایخمان» در شهر «هرتزلیا»، بدون ارائه مدرکی مدعی شد: «یکی از ابزارهای مهمی که ایران آن را توسعه داده، پهپادها هستند و ایران اخیرا در پایگاهی در کاشان شروع به آموزش چگونگی ساخت و عملیاتی کردن پهپادها به گروه‌های مسلح کرده است». وی درباره ویژگی‌های پهپادهای ایران افزود: «ما در حال سخن گفتن درباره پهپادهای بسیار دقیق و ویرانگر هستیم. این پهپادها همچون موشک بالستیک یا جنگنده‌ها می‌توانند هزاران کیلومتر را بپیمانند. ایرانی‌ها این پهپادها را ساخته و به نمایندگان خود که با نیروی هوایی سپاه پاسداران و نیروی قدس هماهنگ هستند، تحویل می‌دهند». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین ادعا کرد حوثی‌های یمن ده‌ها فروند از این پهپادها را به دست آورده‌اند و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی نیز به دانش چگونگی عملیاتی کردن این پهپادها دست یافته‌اند.
 
* توان روزافزون پهپادهای ایران
اولین تجربه پهپادسازی ایران به دهه 60 در بحبوحه‌‌ جنگ تحمیلی برمی‌گردد. پس از نخستین تجربه ایران در حوزه ساخت هواپیماهای کوچک نظامی که به ساخت ۲ نسل توسط متخصصان دانشگاهی ایران منجر شد که «مهاجر» نام داشت،  مسؤولان دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر آن شدند این صنعت را ادامه دهند. از مشهورترین و پرکاربردترین پهپادهای ایرانی می‌توان به پهپاد دریاپایه «سیمرغ» از خانواده مهاجر (که مهاجر6 پیشرفته‌ترین پهپاد این خانواده است)، «ابابیل3»، «شاهد ۱۲۱»، «شاهد ۱۲۹»، «صاعقه ۱۹1»، پهپاد انتحاری «یسیر»، «کرار»، «فطرس» و «صادق» اشاره کرد که قابلیت حمل انواع تسلیحات و موشک‌های هدایت لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده هوشمند و سقوط آزاد و... را دارند و همچنین دارای توانایی‌های خاصی از قبیل توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی و ارسال تصاویر به صورت زنده، توانایی برنامه‎ریزی رفت و برگشت، استفاده از خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی هستند. 
در یکی از آخرین نمودهای توانایی پهپادی ایران، سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران تیرماه امسال اعلام کرد: «ما امروز پهپادهای پهن‌پیکری داریم که 7هزار کیلومتر می‌روند و برمی‌گردند و در هر نقطه‌ای بخواهند فرود می‌آیند». با اینکه فرمانده سپاه نامی از این پهپاد بر زبان نیاورد اما برخی تحلیلگران این گمان را دارند که این پهپاد همان است که 31 اردیبهشت‌ماه سال جاری سپاه از آن با عنوان شاهد 149 یا همان «غزه» رونمایی کرد. پیش از این نیز پهپاد شاهد 171 که نمونه مشابه پهپاد غنیمتی RQ-170 آمریکایی بود، با برد 4400 کیلومتر، توسط سپاه پاسداران رونمایی شده بود. 
با توجه به تحریم‌های تسلیحاتی که سال‌ها گریبانگیر ایران بود، توسعه‌‌ توان موشکی و پهپادی کشور از تصمیمات منطقی به حساب می‌آمد که با صرف هزینه‌‌ اندک بتوان توازن در آسمان را برقرار کرد؛ راهبردی که تاکنون موفق بوده و به هراس دشمنان ایران از جمله ایالات‌متحده آمریکا و اسرائیل نیز منجر شده است. 

Page Generated in 0/0066 sec