printlogo


کد خبر: 239715تاریخ: 1400/8/10 00:00
دور دنیا

نیروهای روسیه پشت مرز اوکراین
روسیه در پی قوت گرفتن شواهدی مبنی بر واگذاری پهپادهای پیشرفته انگلیسی مونتاژ ترکیه به ارتش اوکراین، نیروهایش را نزدیک مرز با این کشور به حالت آماده‌باش درآورده است. اواسط هفته گذشته، ارتش اوکراین تأیید کرد از یک پهپاد ساخت ترکیه علیه موضعی در مناطق شرقی درگیر جنگ داخلی بویژه دونباس استفاده کرده است. این نخستین‌بار بود که کی‌یف از این فناوری در نبرد استفاده  می‌کرد؛ این موضوع اعتراض مسکو را برانگیخت. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، نیروهای ارتش روسیه که معمولا در شهر نووسیبیرسک در سیبری مستقر هستند، پس از تمرینات اخیر خود به سیبری بازنگشته و در عوض همراه 80 تا 90 هزار نیروی نزدیک مرز اوکراین مستقر شده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد ارتش روسیه، یک واحد از نیروهای ویژه خود را همراه با تجهیزات به سمت اوکراین منتقل‌کند. برخی مقامات آمریکایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.   مقامات روسیه و اوکراین از جمله رؤسای‌جمهور ۲ کشور، در ماه‌های اخیر حملات لفظی علیه یکدیگر را تشدید کرده‌اند. پوتین هشدار داده هر گونه گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو در خاک اوکراین «خط قرمز» مسکو است. 
چندی قبل نیز دیپلمات‌های اوکراینی مدعی استقرار انوع سلاح‌های اتمی روسیه و برخی هواپیماهای این کشور از جمله جنگنده «سوخو‌ ۳۴» و بمب افکن «توپولف‌ ۲۲» با قابلیت حمل سلاح اتمی در شبه‌جزیره کریمه شدند. بنا بر ادعای این دیپلمات‌ها، روسیه آماده استقرار مجدد سامانه موشک بالستیک متحرک کوتاه برد «اسکندر- ام» در این منطقه است. دیپلمات‌های اوکراینی در وین مدعی شدند روسیه به بازسازی زیرساخت‌های نظامی برای ذخیره سلاح‌های اتمی در کریمه ادامه می‌دهد.  
این در حالی است که درگیری 5/7 ساله بین نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق دونباس وارد مرحله جدیدی شده است. همزمان روابط بین مسکو و ناتو پرتنش است. روسیه ماموریت خود را در مقر ناتو در بروکسل در ۱۸ اکتبر پس از اخراج ۸ عضو هیات روسیه به اتهام جاسوسی به حالت تعلیق درآورد. 
***
تصادف مرگبار قطار در کارولینای جنوبی
برخورد روز شنبه یک قطار شرکت راه‌آهن آمریکایی امترک با یک خودرو در کارولینای جنوبی، ۳ کشته و یک زخمی بر جا گذاشت. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز به نقل از اداره آتش‌نشانی شمال چارلستون، یک خودرو منحرف شده از جاده با خسارت سنگین در نزدیکی قطار متوقف شده توسط پلیس و آتش‌نشانان شناسایی شد. ۳ نفر از قربانیان در صحنه حادثه فوت شدند، در حالی که نفر چهارم پس از نجات توسط آتش‌نشانان به بیمارستان منتقل شد. طبق این گزارش، علت این برخورد در حال حاضر مشخص نیست و هیچ‌یک از ۵۰۰ مسافر قطار آسیب ندیده‌اند. ۲ ماه پیش نیز یک تصادف قطار دیگر شرکت امترک در مونتانا ۳ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشته بود. 
***
15 مجروح در حمله مسلحانه متروی توکیو
 یک مرد مسلح به چاقو در قطار متروی توکیو، پایتخت ژاپن دست‌کم 15 نفر را زخمی کرد و سپس با پاشیدن بنزین واگن را به آتش کشید. به گزارش خبرگزاری کیودو، این واقعه ساعت 20 به وقت توکیو در قطار خط کیوی این شهر رخ داد و نیروهای امنیتی بلافاصله مهاجم مسلح به چاقو را بازداشت کردند. تصاویر ویدئویی منتشره در شبکه‌های اجتماعی مسافران قطار مزبور را در حالی نشان می‌دهد که با ترس و وحشت تلاش می‌کنند از پنجره‌های قطار زیرزمینی خود را به بیرون از قطار برسانند. پلیس ژاپن در حال بررسی گزارش‌هایی مبنی بر پاشیده شدن اسید هیدروکلریک در یکی از واگن‌های قطار است. 
***
احتمال اخراج 12 هزار پرسنل نیروی هوایی آمریکا
نیروی هوایی آمریکا با بحران احتمالی از دست دادن 12 هزار پرسنل نظامی خود به خاطر امتناع از تزریق واکسن کرونا مواجه است. این در حالی است که اجباری شدن واکسیناسیون در بخش‌های غیرنظامی در برخی شرکت‌ها و ایالت‌ها نیز با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده است و نگرانی‌های جدی به دلیل کمبود پرسنل واجد شرایط بویژه در نهادهای عمومی وجود دارد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی فاش کرد تا اوایل اکتبر تقریبا 60 هزار نفر از اعضای نیروی هوایی آمریکا تمایلی به واکسینه شدن نداشته‌اند. در همین حال، به گفته «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، ۹۷ درصد از کل نظامیان آمریکایی تاکنون حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده و ۸۷ درصد به طور کامل واکسینه شده‌اند. به گفته او، تعداد سربازانی که درخواست معافیت مذهبی می‌کنند بسیار کم است. بر اساس این گزارش، یوساف (نیروی هوایی ایالات متحده) حادترین وضع را در این مورد در میان سایر بخش‌های DOD  دستگاه نظامی این کشور دارد. تا ماه گذشته میلادی، ۹۴ درصد نیروی هوایی واکسینه شده بودند اما این میزان در هفته‌های اخیر کاهش یافته است. به گزارش نیوزویک، افرادی که تا ضرب‌الاجل تعیین شده واکسینه نشوند، ممکن است از سمت خود برکنار شوند یا توسط سیستم قضایی نظامی متهم شوند اما مجازات دقیق هنوز مشخص نیست. اواسط تابستان، وزارت دفاع دولت بایدن اعلام کرد واکسیناسیون کرونا برای 3/1 میلیون نفر در حال انجام وظیفه اجباری خواهد شد، در غیر این صورت سربازان جریمه خواهند شد. ۲۵ آگوست، لوید آستین، وزیر دفاع به همه پرسنل نظامی دستور داد تا دوم نوامبر حداقل باید یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند، به استثنای اعضای گارد ملی و اعضای ذخیره که در عوض باید گواهی واکسیناسیون را تا دوم دسامبر ارائه کنند. در این بین، تنها کسانی مستثنی شدند که در پایان خدمت به مرخصی می‌روند و از ذخیره خارج می‌شوند و دیگر در محل کار خود در وزارت دفاع آمریکا حضور فیزیکی نخواهند داشت. 

Page Generated in 0/0053 sec