printlogo


کد خبر: 239719تاریخ: 1400/8/10 00:00
در پی افزایش تنش در مرز سوریه با ترکیه رخ داد
پیام آتشین پوتین و اسد به اردوغان
نیروی هوایی سوریه مواضع نظامیان ترکیه در ادلب و شمال حلب را بمباران کرد

ارتش‌های سوریه و روسیه با بمباران هدفمند نقطه‌ای نزدیک مرز ترکیه، پیام هشداری جدی برای اردوغان فرستادند. 
پس از آنکه نیروهای ترکیه به دستور رئیس‌جمهور این کشور ضمن ورود به مناطق شمالی ادلب، برخی روستاهای این منطقه را گلوله‌باران کردند، ارتش سوریه و متحدانش مجبور به اقدام متقابل شده‌اند؛ حملاتی که احتمالا برای جلوگیری از تجاوز هر چه بیشتر ترکیه و تروریست‌های مورد حمایتش به شمال سوریه، بر حجم آن طی روزهای آتی افزوده می‌شود. 
کارشناسان نظامی در این مورد به روزنامه الوطن سوریه اعلام کردند حملات جنگنده‌ها به اهداف آنکارا در مناطق مختلف ادلب و شمال حلب بویژه نزدیکی مرز با ترکیه به‌مثابه پیام هشدار به رژیم ترکیه است تا از محاسبات غلط خود در حمله نظامی برای توسعه دامنه اشغالگری خود در مناطق مختلف شمال و شمال شرق سوریه به بهانه‌های واهی دست بردارد. 
منابع سوری از حملات توپخانه‌ای و راکتی ارتش به مواضع تروریست‌ها در حومه جنوب، شرق و غرب حلب خبر دادند. بر اساس این گزارش مواضع تروریست‌ها در «النیرب» و «سان» در غرب شهر «سراقب» در حومه شرقی ادلب زیر آتش سنگین قرار گرفت. این گلوله‌باران به دنبال حملات تروریست‌ها به شهر «سراقب» انجام شد. همچنین مواضع تروریست‌ها در مناطق «الروحیه»، «کنصفره»، «الباره»، «سفوهن»، «فلیفل» و «جبل الزاویه» هم زیر آتش قرار گرفت. 
نیروهای ارتش سوریه علاوه بر این در حومه غربی حلب هم مواضع تروریست‌های وابسته به آنکارا را در «کفرتعال» و «کفرعمه» هدف قرار دادند. از سوی دیگر ارتش سوریه با توپخانه و راکت مواضع تروریست‌ها را در «العنکاوی» در حومه شمال غربی حماه هدف قرار داد.  علاوه بر اینها نیروی هوایی روسیه مستقر در پایگاه هوایی حمیمیم در حومه لاذقیه، مواضع تروریست‌ها را در حومه شمالی ادلب و نزدیکی مرز با ترکیه بمباران کرد. جنگنده‌های روسی 10 مورد حمله به مواضع تروریست‌های وابسته به آنکارا انجام دادند.  در همین حال نیروهای سوری و متحدان‌شان به عملیات زمینی علیه بازمانده‌های تروریست‌های داعشی در صحرای شرق و شمال شرق «تدمر» و نیز منطقه «جبل المعمور» ادامه می‌دهند. 
 
* ادامه حملات ترکیه و تروریست‌ها
به گزارش منابع سوری، نیروهای ارتش ترکیه روستای «الدبس» واقع در جاده «حلب به حسکه» (جاده ام4) در حومه «عین عیسی» در شمال استان الرقه را گلوله‌باران کردند. 
این گلوله‌باران به دنبال انتقال تروریست‌های وابسته به ترکیه از مناطق موسوم به عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» به منطقه موسوم به عملیات «چشمه صلح» است. 
همزمان تروریست‌های تحت حمایت اردوغان به منطقه «الغاب» در حومه شمالی حماه حمله کردند که منجر به جان باختن یک جوان و زخمی شدن یک کودک شد. 
مسلحان همچنین با عبور از گذرگاه «کلس» در شمال شرق حلب به اراضی ترکیه وارد شده و از آنجا عازم منطقه عملیات «چشمه صلح» در حومه الرقه و حسکه می‌شوند. 
این در حالی است که منابع وابسته به مخالفان سوری از تحرکات گسترده نظامیان ترکیه در حومه شرقی شهر ادلب همزمان با تحرکات گروه‌های وابسته به آن موسوم به «اتاق عملیات الفتح المبین» خبر دادند. همزمان جابه‌جایی خودروهای نظامی مجهز به موشک‌های حرارتی ضد زره به اطراف شهر «سراقب» تا شرق «جبل الزاویه» ادامه دارد. 
ترکیه همچنین در حال تقویت مواضع نظامی خود در روستای «بینین» است و تانک‌ و نفربر و خودروهای زرهی در آنجا مستقر کرده است. همچنین 25 نظامی جدید به این منطقه وارد کرده است. نیروهای ترکیه در شرق شهرک «تفتناز» به منظور ایجاد مرکز نظامی جدید مشرف بر «جاده ام5» و روستاهای حومه جنوبی حلب گشتزنی می‌کنند. نیروهای ترکیه در طول جاده حلب به لاذقیه یا همان «ام4» در نزدیکی شهرک بداما مستقر شده‌اند. 
 
* سوریه: ترکیه تهدیدی برای ثبات منطقه و جهان
دولت سوریه در نخستین واکنش رسمی به ماجراجویی‌های جدید اردوغان در شمال این کشور، سیاست‌های آنکارا را تهدیدی علیه ثبات منطقه و جهان خواند. دیروز یک مقام مسؤول وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه ضمن انتقاد از صدور مجوز رئیس‌جمهور ترکیه و پارلمان این کشور برای تمدید حضور نیروهای نظامی‌شان در سوریه و عراق، تمدید ۲ ساله اعزام نیروهای ترکیه به همسایه عربی جنوبی‌اش را بشدت محکوم کرد. 
این مقام سوری تصریح کرد: «سیاست‌های اردوغان که بر اساس آن، حملات نظامی ترکیه به خاک سوریه و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به وضعیت سوریه ادامه دارد، به تهدیدی مستقیم علیه صلح و ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است. دولت سوریه تأکید می‌کند وضعیت منطقه و جهان دیگر تاب اقدامات تهدیدآمیز ترکیه علیه صلح و امنیت بین‌المللی را ندارد و دیگر نمی‌تواند در برابر آن سکوت کند. سوریه بر اساس قوانین بین‌المللی، حق مطلق خود را برای دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت خود و تمام اقدامات عملی و قانونی تضمین شده بر اساس مشروعیت بین‌المللی را برای مقابله با تجاوزات ترکیه و آزادی کامل اراضی محفوظ می‌دارد». سه‌شنبه هفته گذشته بود که رجب طیب اردوغان از پارلمان ترکیه تقاضا کرد مجوز حضور نیروهای نظامی ترکیه در ۲ کشور عراق و سوریه را به مدت ۲ سال دیگر تمدید کند. هر چند حزب جمهوری خلق به رهبری «کمال قلیچ‌داراوغلو» که مهم‌ترین حزب مخالف دولت اردوغان محسوب می‌شود، این لایحه را رد کرد و آن را برخلاف مصالح ملی کشور دانست اما در نهایت با همراهی حزب حرکت ملی، متحد حزب حاکم عدالت و توسعه، این لایحه تصویب شد. 

Page Generated in 0/1060 sec