printlogo


کد خبر: 239737تاریخ: 1400/8/10 00:00
اخبار

تولید ۳۰ میلیون تن شمش فولاد در سال
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه زنجیره پایین‌دستی و ایجاد ارزش ‌افزوده در طرح‌های جدید صنعت فولاد اجرا می‌شود، گفت: تولید سالانه شمش فولاد از مرز ۳۰ میلیون تن گذشت. وجیه‌الله جعفری روز گذشته در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس افزود: ظرفیت نصب شده شمش فولاد از مرز ۴۰ میلیون تن گذشته است. وی بیان داشت: در ۶ ماهه نخست امسال رشد صادرات در زنجیره فولاد به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن را شاهد بودیم اما تداوم و استمرار آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های بعدی است. رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: امروز در زنجیره فولاد حدود ۳۶ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله و ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره ظرفیت نصب شده وجود دارد اما در عین حال با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه هستیم. معاون وزیر صنعت گفت: پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۵۰ تقاضای فولاد در جهان به ۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تن برسد. وی ادامه داد: امسال برای سومین سال متوالی ایران موفق به کسب رتبه ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان شده و در این راستا باید در جهت بهبود کیفی محصول و افزایش بهره‌وری تلاش کنیم. جعفری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در افق ۱۴۰۴ محقق شود که تا امروز ۴۰ میلیون تن آن محقق شده و ۷ میلیون تن دیگر در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. وی یادآور شد: تا امروز بیش از ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در کل زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری شده که ۱۹ میلیون دلار آن نصب شده است. این مقام مسؤول در ادامه به چند گلوگاه و مشکل اصلی در زنجیره فولاد از جمله تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر حدود یک میلیارد تن دیگر به این ذخایر اضافه شده است اما با نگاه توسعه‌ای، این میزان ذخیره پاسخگوی نیازها در بلندمدت نخواهد بود و بر این اساس نیازمند توسعه اکتشافات هستیم. 
***
ثبت‌نام ۶۳۲ هزار نفر در نهضت ملی مسکن
بر اساس تازه‌ترین آماری که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام شده است، بیش از ۶۳۲ هزار نفر در سامانه «نهضت ملی مسکن» ثبت‌نام کرده‌اند. وزارت راه‌و‌شهرسازی با راه‌اندازی سامانه ثمن یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، ثبت‌نام از متقاضیان مسکن را آغاز کرد. متقاضیان واقعی می‌توانند با داشتن ۴ شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول پیروزی انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن و معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. طبق تازه‌ترین آماری که ارائه شده است ۶۳۲ هزار و ۲۰۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن که اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز نامیده می‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند که تا ۲۸ آبان نیز ادامه دارد. بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، تمام تجارب طرح‌های حمایتی قبل که توسط دولت انجام شده در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دوباره اگر کمبود و ایرادی وجود داشته، تکرار نشود و چنانچه نکات مثبتی دارند در اجرای طرح جدید تقویت شود. سامانه ثمن ۲۸ مهرماه و یک ماه بعد از ابلاغ قانون «جهش تولید مسکن» توسط رئیس دولت سیزدهم ابلاغ شد. بنا بر اعلام معاون مسکن و ساختمان، پایش همزمان با ثبت‌نام و در مراحل مختلف انجام می‌شود. بعد از پایش اولیه و احراز شرایط، پذیرفته‌شدگان برای مراحل دیگر پایش به ادارات کل راه‌وشهرسازی استان برای بررسی سابقه ۵ سال سکونت معرفی می‌شوند و در نهایت با تایید نهایی، برای دریافت تسهیلات و همچنین باز کردن حساب مسدودی به نام خود نزد بانک تسهیلات‌دهنده معرفی خواهند شد. 
***
۲۲۵ میلیون لیتر سوخت نیاز روزانه نیروگاه‌ها در زمستان
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها حدود ۷ درصد بیشتر از سال گذشته پر شده است، گفت: برای جبران کمبود تامین گاز نیروگاه‌ها در فصول سرد سال درصددیم تا آخر آبان‌ماه تمام مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها را پر کرده و تبادل انرژی از جنوب به سمت شمال را افزایش دهیم. محسن طرزطلب، دیروز در حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمستان امسال در کشور شاهد بروز خاموشی خواهیم بود، گفت: بروز خاموشی در فصول سرد سال بابت کسری توان تولید نیروگاه‌های موجود نیست، بلکه مشکل اصلی تامین سوخت نیروگاه‌هاست. در حال حاضر اوج مصرف برق کشور حدود ۴۰ هزار مگاوات و توان تولید نیروگاه‌ها ۵۳ هزار مگاوات است؛ از این‌ رو مشکلی به لحاظ ظرفیت تولید برق نداریم. وی ادامه داد: همزمان با کاهش شدید دما در کشور و به تبع آن افزایش مصرف گاز بخش خانگی، ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها می‌شویم؛ در حال حاضر نگرانیم که طی بازه زمانی اواخر آذر تا بهمن‌ماه کاهش شدید دما در کشور موجود افت فشار گاز در مناطق شمال و شمال‌شرقی کشور شده و نتوانیم سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های این منطقه را بخوبی تامین کنیم. وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد، گفت: نیاز اعلامی ما برای سوخت نیروگاه‌ها در فصول سرد سال روزانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر سوخت معادل است که در صورت تامین این میزان سوخت، مشکلی برای تامین برق مشترکان ایجاد نشده و شاهد بروز خاموشی در کشور هم نخواهیم بود. 

Page Generated in 0/0051 sec