printlogo


کد خبر: 239744تاریخ: 1400/8/10 00:00
اخبار

بلینکن: 
همچنان دیپلماسی بهترین راه برای حل مسأله هسته‌ای ایران است
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «فیس د نیشن» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت آمریکا همچنان معتقد است دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوبی است که تحت برجام قرار داشت. به گزارش فارس، وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت: خب! ایرانی‌ها اکنون گفته‌اند که اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردند. خواهیم دید که آیا آنها واقعا این کار را انجام می‌دهند یا خیر. این مهم خواهد بود. اما مهم‌تر این واقعیت است که در اینجا در رم، رئیس‌جمهور به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پیوست و ما در هماهنگی بسیار نزدیکی با نزدیک‌ترین شرکای خود برای مقابله با این چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران هستیم و همه ما همچنین با روسیه و چین در حال کار هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی بهترین راه پیش رو است، مدعی شد: اما در صورت لزوم و در صورت عدم آمادگی ایران برای تعامل سریع با حسن نیت به منظور ادامه [مذاکرات] ‌از جایی که در ژوئن به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه‌کاره ماند و‌[در صورت عدم آمادگی ایران برای]اینکه ببینیم می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم- هر 2 کشور در اسرع وقت به توافق برگردند - گزینه‌های دیگر را نیز در نظر داریم. 
***
واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به اظهارات توئیتری وزیر خارجه سوئد
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نسنجیده وزیر خارجه سوئد واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توئیت وزیر خارجه سوئد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، نوشت: توجه وزیر خارجه سوئد را به بیانیه ١٩ اکتبر چندین کارشناس مستقل و گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل که با عنوان «همراهی بیش از اندازه کشور سوئد با تحریم‌های آمریکا، به حق به سلامت مردم ایران آسیب ‌زده است» منتشر شده جلب می‌کنم. دبیر ستاد حقوق بشر ایران در ادامه این توئیت، بخشی از این بیانیه را منعکس کرد که تصریح می‌کند: «تصمیم یک تولید‌کننده سوئدی پانسمان برای توقف ارسال پانسمان‌ها به ایران برای استفاده بیماران پروانه‌ای، نشان می‌دهد چطور تبعیت بیش از اندازه از تحریم‌های آمریکا، به بهره‌مندی بیماران ایرانی از حقوق‌شان، علی‌الخصوص حق سلامت، در امان بودن از دردهای روحی و فیزیکی و برخورد غیرانسانی و حق حیات، آسیب وارد می‌کند».
***
بنت: 
جنگ سرد میان اسرائیل و ایران در جریان است
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: جنگ سردی میان اسرائیل و ایران در جریان است. به گزارش ایسنا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با نشریه تایمز چاپ لندن به تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان پرداخت و گفت: ما در جنگ سرد با ایران به سر می‌بریم و هر کاری لازم باشد برای خنثی کردن تهدیدات ایران انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: اینکه ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه توانایی خود در غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد، دیگر راز نیست. ما در حال حاضر در جنگ سرد با آنها هستیم. در ۳۰ سال اخیر ایران در اطراف ما مستقر شده تا ما را به خود مشغول کند و از عمل باز دارد. بنت در ادامه ادعاهای خود گفت اگر توانایی نظامی قاطع و فشار دیپلماتیک و اقتصادی از سوی اسرائیل، آمریکا و دیگر قدرت‌ها کنار هم قرار گیرد، آن وقت ایران پیشرفت را آهسته‌تر می‌کند و بعد متوقف می‌شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: ما هر کاری که لازم باشد برای خنثی کردن این تهدید انجام می‌دهیم. برای مقابله با آنها از همه نیروها، پیشرفت‌ها، فناوری‌ها و امکانات مالی خود استفاده می‌کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که چند گام از آنها جلوتر باشیم. 
***
گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره ایران
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن در دیدار با همتای چینی خود درباره ایران و سایر موضوعات بین‌المللی رایزنی کرده است. وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای که روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته است، اعلام کرد آنتونی بلینکن و وانگ یی، وزیران خارجه آمریکا و چین یکشنبه در حاشیه نشست گروه ٢٠ در رم، پایتخت ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. در این اطلاعیه آمده است: آنتونی بلینکن در این دیدار حوزه‌هایی را که آمریکا و چین در آن دارای منافع هستند یا می‌توانند درباره آنها با یکدیگر همکاری کنند مورد تاکید قرار داده است که شامل شبه‌جزیره کره، ایران، افغانستان، میانمار و تغییرات آب و هوایی است. همچنین در این اطلاعیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود نسبت به برخی اقدامات چین ازجمله در ارتباط با حقوق بشر، منطقه خودمختار سین کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ و تایوان ابراز نگرانی کرده است. 
***
با حکم امیرعبداللهیان
«رضا نجفی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه شد
وزیر امور خارجه کشورمان طی حکمی معاون جدید حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را منصوب کرد. 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان طی حکمی «رضا نجفی» را به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری (مدظله‌العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه دیپلماسی بویژه سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند و همفکری و تعامل با معاونان، مدیران و کارشناسان محترم در انجام وظایف محوله موفق باشید».

Page Generated in 0/0059 sec