مدیران شهری دوره پنجم در حالی خیابان بهشت را ترک کردند که بدهی سنگین 73 هزار میلیارد تومانی را بر دوش مدیران جدید گذاشتند. به گزارش «وطنامروز»، رئیس شورای شهر تهران گفت: در پایان دوره چهارم مدیریت شهری، شهرداری را با ۱۵۵۰۰ میلیارد تومان بدهی تحویل دادیم ولی اکنون با ۷۳ هزار میلیارد تومان بدهی آن را تحویل گرفتیم و این نشان میدهد وضعیت بحرانی است اما میتوانیم با سلامت از این وضعیت عبور کنیم. مهدی چمران در نوزدهمین جلسه شورا و پس از ارائه گزارش معاون مالی شهرداری تهران اظهار کرد: همه از جهش سرمایهگذاری در شهر تهران استقبال میکنیم، چرا که میزان بدهی شهرداری تهران در حال حاضر بسیار زیاد است و همانگونه که از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد، بدهی شهرداری بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز 73 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده است و ممکن است اضافه هم شود. البته بخش اعظمی از بدهیها به بانکهاست و سالی 10 هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانکها هزینه شود و این کمر بودجه شهرداری را میشکند. وی افزود: ما وقتی در پایان دوره چهارم شهرداری را تحویل دادیم، براساس حسابرسی رسمی که شده بود 15500 میلیارد تومان بدهی داشتیم و این پرداخت نشده و سال به سال به آن اضافه شده تا امروز که به بیش از 70 هزار میلیارد تومان رسیده و برای دوره جدید به ارث گذاشته شده است که این اداره دوره جدید را خیلی سخت میکند. چمران ادامه داد: این در حالی است که هزینهها بالا رفته و درآمدها کم شده، البته به صورت ریالی درآمدها افزایش یافته اما همه نیک میدانیم که ارزش ریالی امروز با سال 96 و سال 92 بسیار متفاوت است و ارزش واقعی درآمدها به واسطه تورم کاهش داشته است. این هشدارهایی است که باید بدهیم و سختیهایی که شهرداری دارد، بویژه مدیریت بدهیها و طلبها. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بحث طلب شهرداری نیز این طلبها باید احصا شود و زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم و با جلساتی که با وزارت دارایی داشتیم، میزان طلب شهرداری 15 هزار میلیارد تومان احصا شد که امروز به 50 هزار میلیارد تومان رسیده؛ این طلبها مربوط به عوارض ساختمانهایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شد عوارض را در طول سالیان ندادهاند. چه خوب است وقتی دستگاههای دولتی بدهیهای شهرداری را طلب میکنند درباره پرداخت طلب شهرداری نیز همینگونه رفتار کنند. چمران گفت: شرایط بحرانی وجود دارد ولی میتوانیم از این شرایط عبور کنیم و باید هم عبور کنیم تا برای کارهای عمرانی توان داشته باشیم و برای مترو، حملونقل و ترافیک و پروژههایی که نیمهکاره باقی مانده است، هزینه کنیم.