printlogo


کد خبر: 239753تاریخ: 1400/8/10 00:00
مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس با دخالت و کمک وزارت ورزش صادر شد
عبور از پیچ حرفه‌ای

در شرایطی که تا شنبه‌شب حذف ۲ تیم استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا قطعی به نظر می‌رسید، ظهر دیروز یکشنبه در جلسه‌ای با حضور تصمیم‌گیران به مدیریت شخص وزیر ورزش و مدیران فدراسیون فوتبال، در نهایت تصمیم بر این شد مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صادر شود و این ۲ باشگاه به عنوان باشگاه‌های تایید شده از نظر مجوز حرفه‌ای، به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شوند. این در حالی است که هر ۲ باشگاه مسائلی جدی بویژه در بحث‌های مالی و همچنین موضوع مالکیت دارند که این مساله می‌تواند باعث حذف آنها از گردونه تایید صلاحیت‌ برای شرکت در فصل جدید لیگ قهرمانان شود. این اتفاق در فوتبال ایران مسبوق به سابقه است و هر ۲ باشگاه پیش‌تر با دخالت و تضمین وزیر ورزش و حضور جدی او، توانسته‌ بودند به حضور خود در مسابقات آسیایی ادامه دهند. این مساله در سال‌های گذشته برای استقلال رخ داده و مسعود سلطانی‌فر در گفت‌وگوهای خود به آن اذعان داشته و این بار نیز با آنکه پرسپولیس درگیری بیشتری در این قضیه داشت، در نهایت با تضمین‌های وزارت تصمیم بر این شد فدراسیون ریسک معرفی این ۲ باشگاه به عنوان باشگاه‌های دارای صلاحیت را به جان بخرد. 
 در مرتبه قبلی این اقدام فدراسیون فوتبال با تصمیم «‌ای‌اف‌سی» مواجه شد و جریمه‌ای را متوجه نهاد اصلی مدیریت فوتبال در ایران کرد. با آنکه فدراسیون قصد نداشت این دوره زیر بار این قضیه برود، در نهایت با داغ شدن کلیدواژه حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، وزارت ورزش دوباره پا به عرصه گذاشت و فدراسیون را مجاب به صدور مدرک حرفه‌ای‌گری کرد. در این میان همه تقصیرها هم متوجه این ۲ باشگاه نیست و مسائل مربوط به تحریم و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت بدهی نیز تاثیرگذار است. 
در پرسپولیس اگرچه موضوع پرداخت بدهی کالدرون بی‌جهت مدت‌ها به طول انجامیده اما این باشگاه ادعا می‌کند تمام تلاش خود را برای پرداخت پول کالدرون از طریق دریافتی‌های این تیم از «‌ای‌اف‌سی» که حاصل موفقیت‌های این تیم در لیگ قهرمانان آسیاست، کرده اما این اتفاق رخ نداده است. درباره استقلال هم اوضاع چندان متفاوت نیست و بخشی از مسائل مالی از گذشته، ناشی از نقد نشدن پاداش‌هایی است که آنها از حضور در رقابت‌های آسیایی از ‌«ای‌اف‌سی» طلبکارند و می‌توانستند برخی بدهی‌های خود را ساده‌تر و با فوت وقت کمتر پرداخت کنند. این همان چیزی است که احتمالا به عنوان توجیهات بعدی از طرف فدراسیون فوتبال ایران به ‌«ای‌اف‌سی» ارائه خواهد شد. البته تصمیمی که اتخاذ شده با توجه به بازتاب فراوان و حضور برخی هواداران تند و تیز در صفحات اجتماعی «‌ای‌اف‌سی» به نظر می‌رسد همچنان حاد باقی بماند. 
در واقع مساله استقلال و پرسپولیس به واسطه همین مطالبات هواداری گسترده است که هرگز به حل نهایی نزدیک نمی‌‌شود. جالب اینکه حالا سرنوشت انضباطی هر ۲ باشگاه جز ایران، در‌ «ای‌اف‌سی» هم به هم گره خورده است. 
 در نهایت اگرچه فدراسیون فوتبال مسؤولیت حقوقی معرفی این ۲ باشگاه مبتلا به مشکلات فوتبال ایران را پذیرفته اما علاوه بر سختگیری به این ۲ باشگاه که موتور محرکه فوتبال ایران به حساب می‌آیند، اصلاح ساختارهای مالی و انضباطی و بهبود شرایط اداره و همچنین مسیر دادن به حرکت کلی فوتبال باشگاهی در ایران چیزی است که قبل از چنین تصمیماتی باید به عنوان راهبرد اصلی مورد نظر مدیران فوتبال قرار گیرد تا دوباره فوتبال ایران در شرایطی مثل امروز گرفتار نشود که احتمالا با پنهان‌کاری بخواهد سرپوشی موقت بر مشکلات و مسائل بگذارد. در حال حاضر سوال مهم این است: آیا این تصمیم فدراسیون فوتبال تا شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، تضمینی بر حضور این ۲ باشگاه در رقابت‌های آتی هست یا نه؟ در واقع هیچ کس نمی‌تواند مطمئن باشد تصمیم امروز فدراسیون فوتبال، تضمینی بر عبور این ۲ باشگاه از این پیچ سخت خواهد بود. 
***
 اگر   وزیر دخالت نمی‌کرد چه می‌شد؟
آنچه شنبه‌شب برای اهالی رسانه مسجل بود و حتی بعضی مدیران فدراسیون آن را تایید کردند، حذف تقریبا قطعی سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا بود اما از آنجایی که این موضوع می‌توانست عواقب بسیار بدی برای جامعه فوتبال ایران داشته باشد، وزیر ورزش شخصا روز یکشنبه به موضوع ورود کرد و با دخالت و تضمین‌های او بود که فعلا دست‌کم تا این لحظه می‌دانیم استقلال و پرسپولیس در آسیا حضور دارند. اگرچه بخش دیگری از این موضوع مربوط به کنفدراسیون فوتبال آسیاست اما آن چیزی که اهمیت دارد، تلاشی بود که از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شد. شاید عده‌ای خرده بگیرند که چرا اجازه ندادیم تیم‌های ما همانند آنچه در امارات و عربستان رخ می‌دهد، بدون کمک دولت مجوز حرفه‌ای را بگیرند اما چه کسی باور می‌کند تیم‌های متمول عربی بدون کمک شاهزاده‌های سلطنتی کشورشان، قادر به تیم‌داری حرفه‌ای هستند؟ مگر الهلال و العین چه درآمدی بیشتر از استقلال و پرسپولیس دارند؟ آنها به صورت تمام و کمال از سوی دولت‌های خود و اشخاص حقیقی و حقوقی کشورشان حمایت می‌شوند و نباید تصور کنیم در آنجا همانند فوتبال اروپا همه چیز به صورت واقعی و شفاف، خصوصی است. در این برهه فوتبال باشگاهی ما محتاج حمایت تمام قد دولت است اما باید بپذیریم برای بهتر شدن در آینده مجبوریم چرخ‌های کمکی‌ را از روی این دوچرخه باز کنیم تا در آینده نه چندان دور تیم‌های باشگاهی ما به صورت کامل حرفه‌ای شوند.
***
مشکل مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های بدهکار فوتبال چگونه چند ساعته حل شد؟

تیم‌هایی که تا صبح روز یکشنبه به علت بدهی‌های سنگین و مشکلات دیگر، نتوانسته بودند مجوز لازم را از کمیته حرفه‌ای‌سازی دریافت کنند، پس از برگزاری یک جلسه مهم این مجوز را دریافت کردند! در شرایطی که کمیته حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران پس از بررسی مدارک و مستندات تیم‌های حاضر در لیگ برتر مجوز حرفه‌ای را برای ۳ تیم صادر کرده بود و مدارک تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را تایید نکرد، پس از جلسه‌ای که صبح یکشنبه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، مجوز چند تیم پرطرفدار صادر شد. از چند روز قبل عنوان شده بود باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به علت پرونده‌های سنگین مالی و همچنین داشتن یک مالک مشترک، مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت نخواهند کرد. این موضوع روز یکشنبه در آستانه پایان مهلت قانونی و اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا گسترده‌تر از قبل در رسانه‌ها منتشر شد. بازتاب گسترده این خبر باعث شد مدیران استقلال و پرسپولیس با دستور مستقیم شخص وزیر ورزش بلافاصله راهی وزارت ورزش و جوانان شوند تا با حمید سجادی جلسه داشته باشند. نشست مدیران استقلال و پرسپولیس با وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال منجر به این شد که ساعاتی بعد هم باشگاه پرسپولیس و هم باشگاه استقلال با انتشار نقل قول‌هایی از مسؤولان خود روی خروجی رسانه‌های ۲ باشگاه اعلام کردند مجوز حرفه‌ای صادر شده است. جمشید نظمی، مدیرعامل تراکتور قبل از جلسه سرخابی‌ها در وزارت ورزش اعلام کرد مجوز حرفه‌ای برای باشگاه تراکتور هم صادر نشده است اما بعد از اینکه استقلال و پرسپولیس بیانیه دادند و صدور مجوز را تایید کردند، باشگاه تراکتور هم اعلام کرد مجوز حرفه‌ای‌اش صادر شده است. خبرنگار ورزشی «وطن‌امروز» اطلاع‌ پیدا کرد جلسه با وزیر ورزش با تاکید به مسؤولان فدراسیون فوتبال برای حل مشکل باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا همراه بوده و حمید سجادی در این راستا تلاش کرده و در نهایت مجوز باشگاه‌های در آستانه حذف ناگهان صادر شده است. یکی دیگر از ایرادهایی که به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس وارد شده، مالکیت مشترک ۲ باشگاه است که از سوی وزارت ورزش اداره می‌شوند. به همین خاطر توافق شده است برای حل این مشکل به کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد داده شود با گرفتن زمان این مشکل هم حل شود. 


Page Generated in 0/0367 sec