printlogo


کد خبر: 239764تاریخ: 1400/8/11 00:00
نشست «جی 20» نتوانست اختلافات شرکای غربی را حل کند
مکرون: استرالیا دروغ می‌گوید!

اجلاس گروه 20 قدرت برتر اقتصادی جهان در رم نه‌تنها نتوانست به اهداف تعیین‌شده برای حل مشکلات جهانی تغییرات اقلیمی و بحران‌های اقتصادی و بهداشتی دوران کرونا نایل آید، بلکه به تخاصم میان برخی رهبران حاضر در این اجلاس نیز دامن زد. نه دیدار رو در روی جو بایدن و امانوئل مکرون توانست اختلافات میان واشنگتن و پاریس در غائله معامله اوکاس (زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا) را برطرف کند و نه هیات دیپلماتیک اعزامی چین به ایتالیا توانست با دیدارهای مستقیم، طرف‌های آمریکایی و اروپایی را مجاب به عدم دخالت در تایوان کند. در عین حال اجلاس شنبه و یکشنبه گذشته تاثیری جز افزایش خصومت میان فرانسه و استرالیا نداشت. 
به گزارش رویترز، در جریان نشست جی 20، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا برای نخستین‌بار پس از لغو یک‌طرفه قرارداد 50 میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌ از سوی استرالیا، با یکدیگر دیدار کردند. استرالیا ماه سپتامبر گذشته در پی ائتلاف جدید امنیتی خود با آمریکا و انگلیس، معامله خود با فرانسوی‌ها را یکجانبه و به شکلی تحقیر‌آمیز فسخ کرد. ائتلاف موسوم به اوکاس که استرالیا را به زیردریایی‌های هسته‌ای با فناوری آمریکایی و انگلیسی مجهز می‌کند، پاریس را غافلگیر کرد و باعث شد سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا، به دلیل اتهاماتی مبنی بر خیانت به فرانسه فرا بخواند. دیدار ۲ طرف در رم اما کمکی به حل اختلافات نکرد. موریسون در یک نشست مطبوعاتی ابتدا با دفاع از تصمیم دولتش برای خیانت به فرانسوی‌ها در قرارداد مزبور، آن را یک تصمیم ملی خواند تا فرانسوی‌ها هر چه بیشتر تحقیر شوند. او سپس با رد عذر و بهانه‌های مطرح شده از سوی بایدن در دیدار با مکرون مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از ماجراهای بین پاریس و کانبرا بی‌خبر بوده‌اند و به شریک فرانسوی خود درباره اوکاس دروغ نگفته‌اند، اعلام کرد واشنگتن کاملا در جریان دور زدن فرانسوی‌ها در ماجرای لغو قرارداد زیردریایی‌ها بوده است. بعد از آن نوبت مکرون بود که طرف مقابل را بنوازد. رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه نخست‌وزیر استرالیا درباره لغو قرارداد زیردریایی‌ها به او دروغ گفته، ساخت اعتماد دوباره بین ۲ کشور را مستلزم زمان و تلاش‌های بیشتر دانست. مکرون در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کنید موریسون درباره توافق اوکاس دروغ گفته‌ است؟» تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم، مطمئن هستم!» او که در جمع خبرنگاران استرالیایی در جریان اجلاس «جی ۲۰» صحبت می‌کرد، ادامه داد: «من برای مردم شما احترام زیادی قائلم و دوستی زیادی دارم. فقط می‌گویم وقتی [ما] احترام قائل هستیم، [شما هم] باید صادق باشید و باید در یک راستا و با احترام به این ارزش رفتار کنید».
این نخستین‌بار نیست که یک مقام فرانسوی مقامات استرالیایی، آمریکایی و انگلیسی را به دروغگویی متهم می‌کند؛ پیش از این نیز وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به ائتلاف امنیتی اوکاس، این ۳ شریک را دروغگو و دورو خوانده بود. اظهارات اخیر مکرون، موریسون را به واکنش مجدد واداشت و او همان روز گفت دروغ نگفته است و مدعی شد قبلا به مکرون توضیح داده بوده که زیردریایی‌های معمولی، دیگر نیازهای استرالیا را برآورده نمی‌کنند. «بارنابی جویس» معاون نخست‌وزیر استرالیا نیز به فرانسوی‌ها کنایه زد که «ما جزیره‌ای از فرانسه را ندزدیدیم؛ ما برج ایفل را خراب نکردیم؛ فقط یک قرارداد بود!»

Page Generated in 0/0060 sec