printlogo


کد خبر: 239765تاریخ: 1400/8/11 00:00
دور دنیا

نگرانی تل‌آویو از انتشار تصاویر با وضوح بالا از تأسیسات هسته‌ای دیمونا
پس از آنکه شرکت «MapBox» مستقر در واشنگتن و سان‌فرانسیسکو در خبری اعلام کرد از روز ۲۶ اکتبر گذشته، دسترسی مشترکان خدمات این شرکت به تصاویر واضح از تمام مناطق فلسطین اشغالی از جمله نیروگاه و تأسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب از فاصله نیم متری امکان‌پذیر خواهد بود، موجی از نگرانی در محافل صهیونیستی به وجود آمد. به نوشته «روسیا الیوم»، تل‌آویو که سال‌ها سعی کرده با فشار بر شرکت‌های ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای از انتشار عکس‌های بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی جلوگیری کند، اکنون با چالش جدیدی مواجه است و رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند این رژیم نگران هدف قرار گرفتن دقیق این تاسیسات و مراکز از سوی نیروهای مقاومت است. چند روز است رسانه‌های صهیونیستی به موضوع انتشار عکس‌هایی از مناطق امنیتی داخل فلسطین اشغالی، از جمله تاسیسات هسته‌ای دیمونا و پایگاه‌های نظامی متعلق به نیروی هوایی رژیم از طریق وب‌سایت‌ها می‌پردازند که در اختیار همه طرف‌ها قرار دارد. این در حالی است که تل‌آویو پیش‌تر از سایت Google Earth خواسته بود تصاویر گرفته شده از این تاسیسات را حذف کند و تلاش کرده بود این تصاویر را از سایت‌های دیگر نیز حذف کند. 
***
باکو موشک هوا به هوای اسرائیلی خرید
جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی موشک‌های هوا به هوای برد متوسط از خانواده I-Derby ER با نام Python-5 خریداری کرده است که روی جنگنده‌های میگ 29 سوار می‌شود. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این موشک‌ها از شرکت اسرائیلی «RAFAEL Advanced Defense Systems Ltd» خریداری شده ارزش هر کدام 300 هزار دلار است. تعداد موشک‌های خریداری شده در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. 
***
بلینکن: غنی را برای انتقال قدرت به طالبان تحت فشار گذاشته بودم
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت: شب چهاردهم آگوست با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان تماس داشتم و به او فشار می‌آوردم تا مطمئن شوم آماده موافقت با طرحی است که ما در تلاش برای اجرای آن هستیم برای انتقال قدرت به حکومت جدیدی که توسط طالبان رهبری می‌شد اما فراگیر بود و تمام جنبه‌های جامعه افغانستان را در بر می‌گرفت و او در تماس تلفنی به من گفت برای انجام این کار آماده است اما اگر طالبان همراهی نکنند، او آماده است تا سرحد مرگ بجنگد و درست روز بعد از افغانستان فرار کرد! وی افزود: من با رئیس‌جمهور غنی هفته‌ها و ماه‌ها چانه‌زنی داشتم. شما داستان وال‌استریت ژورنال را که چند روز پیش منتشر شد، خواندید؟ فکر می‌کنم همین چند روز پیش دوباره تأیید شد که سازمان‌های اطلاعاتی ما و هیچ یک از ما انفجار سریع دولت و نیروهای امنیتی افغانستان را پیش‌بینی نمی‌کردیم. هیچ کس فکر نمی‌کرد در طول ۱۱ روز این اتفاق بیفتد. 
***
آتش‌سوزی در نیروگاه اتمی ترکیه
 رسانه‌های ترکیه‌ای عصر یکشنبه از وقوع آتش‌سوزی در نیروگاه اتمی «آق‌قویو» واقع در استان مرسین در پی انفجار ترانسفورماتور برق در این تأسیسات خبر دادند. روزنامه «جمهوریت» دیروز (دوشنبه) با بیان اینکه انفجار ترانسفورماتور برق در نیروگاه اتمی در حال ساخت ترکیه لحظات ترسناکی را برای کارکنان و ساکنان مناطق اطراف آن ایجاد کرد، به نقل از شرکت پیمانکار نوشت که آسیبی به کسی نرسیده است. بر اساس این گزارش، شرکت پیمانکار نیروگاه اتمی آق‌قویو طی بیانیه‌ای که درباره آتش‌سوزی روز گذشته منتشر کرده اعلام کرد این آتش‌سوزی بر اثر اصابت صاعقه به خط انتقال برق نزدیک به تابلوی کنترل آتش‌نشانی رخ داد. در این بیانیه آمده است:‌ «۳۱ اکتبر ۲۰۲۱، با یک هشدار فوری مطلع شدیم که آتش‌سوزی در منطقه پست کمکی سایت نیروگاه اتمی در نتیجه اصابت صاعقه به خط انتقال برق رخ داده است. آتش در ابتدا مهار و سپس توسط آتش‌نشانان که بلافاصله در محل حاضر شدند به طور کامل خاموش شد».  
***
نظر اکثر آمریکایی‌ها: نه ترامپ، نه بایدن!
نتایج نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ۵۲ درصد آمریکایی‌ها در انتخابات پیش رو نه به نفع بایدن رای خواهند داد و نه ترامپ. بر این اساس 54 درصد مردم آمریکا از عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی ناراضی هستند و ۷۱ درصد کل جامعه آماری شامل بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان دموکرات در نظرسنجی مزبور تأکید داشته‌اند کشورشان در مسیر اشتباه گام برداشته است. حدود ۶۰ درصد نیز بر این باورند مدیریت اقتصادی بایدن در دوره ۹ ماهه ریاست‌جمهوری‌اش ضعیف بوده است. «جف هارویت» از انجمن تحقیقاتی هارویت که نظرسنجی فوق را انجام داده، می‌گوید: «دموکرات‌ها با کشوری روبه‌رو هستند که افکار عمومی مردم آمریکا نسبت به رئیس‌جمهور جو بایدن از ماه آوریل تاکنون بشدت منفی شده است».  در عین حال آمار و ارقام معتبرترین موسسه نظرسنجی آمریکا (گالوپ) نشان می‌دهد به استثنای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که میانگین رضایت از عملکرد او در پاییز ۲۰۱۷ به ۳۷ درصد رسیده بود، میزان مقبولیت بایدن در نظرسنجی جدید که به ۴۲ درصد رسیده، در بازه زمانی سال نخست دوره‌های ریاست‌جمهوری مختلف از هر رئیس‌جمهور پیش از خود پایین‌تر است.  نظرسنجی مزبور پس از تابستان پرآشوب و اوایل پاییز برای رئیس‌جمهور دوره اولی انجام شده است که با موج جدیدی از موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا، پیامدهای خروج نابسامان ایالات متحده از افغانستان، تورم فزاینده و کاهش ناامیدکننده فرصت‌های شغلی و جدال داخلی دموکرات‌ها درباره دستورکار بایدن مواجه بود. 

Page Generated in 0/0055 sec