printlogo


کد خبر: 239766تاریخ: 1400/8/11 00:00
به احتمال زیاد برهم صالح دیگر رئیس‌جمهور نخواهد بود
ایده صدر برای دولت آتی عراق

اعتراض شماری از شهروندان عراق به نتایج انتخابات عراق در برابر ورودی‌های منطقه الخضرا برای دومین هفته متوالی ادامه دارد. معترضان از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی، با مطالبه بازشماری دستی همه صندوق‌های رای تظاهرات خود را از میدان «الفردوس» در بغداد آغاز و اقدام به نصب خیمه برای تحصن کردند. تداوم اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات، در نتیجه مخالفت کمیساریای عالی مستقل انتخابات با بازشماری دستی تمام صندوق‌های رای در سراسر عراق است. نتایج انتخابات عراق موجب اعتراض بسیاری از تشکل‌های سیاسی شده و هواداران برخی گروه‌های سیاسی در اعتراض به این نتایج در استان‌های گوناگون تجمع کرده‌اند. بازشماری دستی همه آرا از مطالباتی است که اکثر گروه‌های سیاسی معترض به نتایج انتخابات نیز مطرح کرده‌اند. «عدنان سراج» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: آنچه در انتخابات اتفاق افتاد از نظر عقلی قابل پذیرش نیست و دلایلی وجود دارد که تقلب و دستکاری دستگاه‌های اخذ رای را تایید می‌کند. وی تصریح کرد: اعتراض به نتایج انتخابات حقی قانونی است که بر شواهد و دلایل قانونی استوار است و دلایل معترضان نشان می‌دهد در انتخابات اخیر تقلب شده و آرای شهروندان مصادره شده است. این تحلیلگر اظهار کرد: عاقلانه نیست این تعداد از معترضان اشتباه کنند. سراج همچنین بیانیه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت در تأیید انتخابات عراق را پروتکلی خواند و افزود: این بیانیه‌ها برای انتخابات تمام کشور‌ها استفاده می‌شود. 
 
* صدر: دولت اکثریت ملی تشکیل شود
در حالی که معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی کماکان در مناطق مختلف بغداد و دیگر استان‌ها تظاهرات برپا می‌کنند، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در توئیتی خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق شد. صدر در توئیتی نوشت: درست نیست بگوییم من با فراکسیون‌های سیاسی جز در مساله اصلاحات داخلی و خارجی و تفاوت میان ملی‌گرایی و وابستگی اختلاف دارم. وی گفت: ما هیچ اختلافی با هیچ‌کسی جز در وطن‌دوستی نداریم. من معتقدم نخستین چیزی که باید برای آینده وطن انجام دهیم، تشکیل دولت اکثریت ملی است. رهبر جریان صدر ادامه داد: در پارلمان ۲ گروه تشکیل شود؛ طرفداران(حامیان) - اگر تعبیر آن درست باشد- که دولت را تشکیل می‌دهد و اصلاحات در همه سطوح سیاسی، دولتی، خدماتی، دیپلماتیک و... را بر عهده می‌گیرد و اپوزیسیون که برادران ما در وطنی واحد هستند و توافق با آنها، مشورتی الزام‌آور برای ما خواهد بود و ما آنها را به حاشیه نخواهیم راند. وی در پایان نوشت: ما هیچ ابایی از قرار گرفتن در هر کدام از این ۲ گروه نداریم و هر دوی آنها برای خدمت به وطن و بر اساس دموکراسی است. 
 
* شانس صدر برای معرفی نخست‌وزیر چقدر است؟
در واکنش به تقاضای صدر، کارشناسان سیاسی عراقی معتقدند مساله تشکیل دولت به احتمال زیاد با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. «سعد المطلبی» نماینده سابق پارلمان عراق گفت: پس از تعلل و تقلب رخ داده در انتخابات، درباره تشکیل دولت آتی تردید دارم. گروه‌های سیاسی کنونی دولت را تشکیل نخواهند داد و اگر هم تشکیل شود، همراه با شرط و شروط خواهد بود. وی افزود: از جمله این شروط بازنگری در روند فعالیت کمیساریا و تحقق عدالت برای نامزدهاست. المطلبی گفت: شواهدی درباره تقلب وجود دارد و کمیساریا باید به اتهاماتی پاسخگو باشد که به آن درباره تقلب ‌زده می‌شود. در همین حال «بشیر الحداد» عضو حزب دموکرات کردستان عراق احتمال داد ۲ حزب دموکرات و اتحادیه میهنی درباره نامزد جایگزین برهم صالح توافق کنند. وی افزود: طبق اصل آزموده را آزمودن خطاست، افراد جدید برای پست‌های ریاستی و وزارتی معرفی خواهند شد. الحداد گفت: ۲ حزب درباره انتخاب فرد جدید به جای برهم صالح توافق کرده‌اند و فکر نمی‌کنم وی مجددا انتخاب شود. وی درباره سناریوهای تشکیل دولت هم انتخاب نخست‌وزیر صدری را بعید دانست و به احتمال معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان شخصیت مستقل از سوی هیات هماهنگی گروه‌های شیعی و جریان صدر اشاره کرد.

Page Generated in 0/0058 sec