printlogo


کد خبر: 239768تاریخ: 1400/8/11 00:00
تکرار شکست پرسپولیس مقابل آلومینیوم در اراک
قهرمان در دست‌انداز

داریوش مجلل: دیدار تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم اراک در هفته سوم مسابقات لیگ برتر فوتبال با پیروزی آلومینیوم به پایان رسید تا پرسپولیس بعد از ۹ ماه دوباره باخت به این تیم را تجربه کند؛ آن هم در شهر اراک که ملقب به «سرزمین آفتاب» است. پرسپولیس در هفته سوم لیگ برتر دیروز دوشنبه میهمان آلومینیوم اراک بود که این مسابقه با نتیجه یک بر صفر به سود آلومینیوم به پایان رسید. در این بازی که از ساعت ۱۶ در استادیوم امام خمینی(ره) اراک آغاز شد، علیرضا نقی‌زاده (۶۶) برای آلومینیوم گلزنی کرد تا پرسپولیس بعد از ۹ ماه، دوباره باخت به این تیم را تجربه کند. پرسپولیس سال گذشته تنها شکست خود را برابر آلومینیوم متحمل شده بود. با این نتیجه، پرسپولیس ۶ امتیازی شد و به رده چهارم جدول سقوط کرد و آلومینیوم ۷ امتیازی شد. 
 
* کم‌موقعیت با فیلمبرداری غیرحرفه‌ای
در نیمه اول، تیم آلومینیوم بازی هجومی‌تری را به نمایش گذاشت. شاگردان رسول خطیبی در این نیمه، پرس مدافعان پرسپولیس را در دستور کار داشتند و به همین دلیل اجازه بازیسازی به تیم حریف را ندادند. به این ترتیب ۲ تیم در مجموع موقعیت خطرناک گلزنی به دست نیاوردند و تنها تیم آلومینیوم بود که در دقیق ۳۴ با حرکت نیما درودی از سمت راست دفاع پرسپولیس خودش را به محوطه جریمه و شش‌قدم سرخپوشان رساند اما ضربه نهایی این بازیکن از کنار دروازه به اوت رفت. پرسپولیس در این نیمه به دلیل بازی منسجم و فشرده آلومینیوم نتوانست دروازه تیم میزبان را تهدید کند و حملاتش کم‌اثر و بی‌نتیجه بود. از سویی در دقایقی ابتدایی این مسابقه، زاویه دوربین پخش تلویزیونی مناسب و حرفه‌ای نبود که این موضوع باعث شد بینندگان تلویزیونی دقایقی از بازی را با زاویه دوربین نزدیک به زمین و تصاویری غیرواضح تماشا کنند. 
 
* آلومینیوم پرسپولیس را غافلگیر کرد
یحیی گل‌محمدی در ابتدای نیمه دوم ۲ تغییر در تیم خود ایجاد کرد و هر دو مهاجم خود یعنی عبدی و آل‌کثیر را از زمین بیرون کشید. با این تعویض، حامد پاکدل و وحید امیری به خط حمله رفتند و سعید آقایی در دفاع چپ جای امیری را گرفت اما با این حال در روند هجومی پرسپولیس تغییر محسوسی ایجاد نشد و بازیکنان آلومینیوم با دوندگی بالا فشار خود را روی مدافعان و دروازه پرسپولیس حفظ کردند. حتی علیرضا نقی‌زاده، بازیکن تیم میزبان در دقیقه ۶۳ تیرک افقی سرخپوشان را به لرزه درآورد. ۳ دقیقه بعد، سیامک نعمتی توپ را در میانه‌های زمین از دست داد و بازیکنان آلومینیوم از این اشتباه نهایت استفاده را کردند. نقی‌زاده که یک بار توپ را به تیر پرسپولیس ‌زده بود، این بار توانست دروازه تیم حریف را باز کند. گل‌محمدی برای فرار از باخت در دقایق پایانی علیرضا ابراهیمی و مهدی شیری را وارد زمین کرد تا با استفاده از توپ‌های بلند نتیجه را جبران کند اما این برنامه هم ثمری نداشت تا سرخپوشان نخستین باخت این فصل خود را در «سرزمین آفتاب» تجربه کنند. 
***
    یحیی نقش اول این سقوط است     
باخت‌ها از راه می‌رسند و چه زمانی بهتر از ابتدای لیگ؟ اما سوال مهم هواداران پرسپولیس این است:
چه بلایی بر سر تیم‌شان آمده است؟ طی 9 ماه این تیم ۲ بار به اراک می‌رود و هر 2 بازی را می‌بازد؛ آن هم با ارائه بدترین نمایش ممکن. شنیدن بهانه‌های گل‌محمدی، آدرس بی‌پولی و روحیه پایین بازیکنان را به مخاطب می‌دهد اما حقیقت آن است که پرسپولیس و بازیکنان تاثیرگذارش به هیچ‌وجه در تابستان گذشته خوب آماده نشدند؛ چه از حیث بدنی و چه از لحاظ روانی. مهدی ترابی ستاره بی‌بدیل ۲ فصل گذشته لیگ که نقش بسزایی در ۲ قهرمانی آخر قرمزها داشت، این روزها آنقدر بد و کم‌اثر است که سرسخت‌ترین مدافعانش هم هیچ دفاعی از او ندارند. این قصه عینا برای امیری و سرلک و سایر ستاره‌های فصل قبل تکرار شده است. از سوی دیگر باید قسمت اعظم مشکلات پرسپولیس را مرتبط به خریدهای جدید و بازیکنان جدا شده دانست. پرسپولیس ۳ ستاره از ۳ خط مختلف دفاعی، هافبک و مهاجم را از دست داد و نتوانست هیچ بازیکنی در سطح و اندازه قبلی‌ها جذب کند. این روزها علی نعمتی و ابراهیمی ۲ خرید جدید قرمزها در خط تدافعی بیشتر روی نیمکت هستند تا فرجی کماکان از بدترین‌های تیمش در خط دفاعی باشد. از سویی سیامک نعمتی و شیری هر دو در دفاع راست بد هستند، بویژه نعمتی که روی اشتباه فاحش او تیمش گل شکست را در بازی برابر آلومینیوم دریافت کرد. اسدی هم در خط میانی هیچ تناسبی با ایده‌های پرسپولیس ندارد و همچنان سردرگم و سنگین بازی می‌کند. در خط حمله نیز چه کسی انتظار دارد حامد پاکدل 30 ساله ستاره شود؟ پرسپولیس کنعانی‌زادگان، نوراللهی و مغانلو را از دست داد و یحیی نتوانست در فصل نقل و انتقالات دست‌کم بازیکنانی نزدیک به این 3 را جذب کند. نتیجه هم می‌شود آنچه این روزها هواداران این تیم می‌بینند؛ تیمی که خارج از ورزشگاه آزادی بسیار بد و ضعیف بازی می‌کند؛ تیمی که حتی خوش‌شانس هم نیست. پرسپولیس می‌تواند بهتر ‌شود اما این مهم رخ نخواهد داد جز آنکه گل‌محمدی قادر به رساندن ستاره‌های این تیم به سطح واقعی خودشان باشد؛ چه با نیمکت‌نشین کردن و چه با روش‌های دیگر که طبیعتا او بهتر از ما از آنها آگاه است.

Page Generated in 0/0062 sec