printlogo


کد خبر: 239779تاریخ: 1400/8/11 00:00
اخبار

عرضه بنزین سهمیه‌ای در 90 درصد جایگاه‌ها
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر از مجموع 4000 جایگاه سوخت، 3500 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌ و امکان عرضه بنزین آزاد و سهمیه‌ای در آنها وجود دارد. فاطمه کاهی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور گفت: در حال حاضر از مجموع 4000 جایگاه سوخت، 3500 جایگاه به سامانه هوشمند متصل شده است و امکان عرضه بنزین آزاد و سهمیه‌ای در آنها وجود دارد. وی ادامه داد: همچنین 500 جایگاه نیز به صورت آفلاین در مدار هستند و تنها بنزین آزاد عرضه می‌کنند. همکاران بنده در تلاش هستند تا بزودی این جایگاه‌ها نیز وارد مدار شوند. کاهی اظهار داشت: در تهران نیز از 339 جایگاه سوخت در 305 جایگاه امکان عرضه بنزین سهمیه‌ای با کارت سوخت وجود دارد و در مابقی جایگاه‌ها نیز تنها بنزین آزاد عرضه می‌شود. 
***
برای کنترل تورم باید جلوی کسری بودجه گرفته شود
علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بخشی از رشد پایه پولی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مربوط به تسعیر دارایی‌های بلوکه و پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی بوده که این رویکردها در نهایت منجر به رشد تورم شده است. اگر می‌خواهیم تورم کنترل شود حتما باید جلوی کسری بودجه گرفته شود و رویکرد سازمان برنامه برای ۱۴۰۱ به بانک مرکزی برای کنترل تورم کمک شایانی می‌کند. 
***
مازوت تنها در نیروگاه‌های مجاز مصرف خواهد شد
معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: سوخت مازوت در هماهنگی با سازمان محیط‌زیست تنها در نیروگاه‌هایی که مجاز باشند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ناصر اسکندری روز گذشته در حاشیه بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران افزود: تلاش بر استفاده از سوخت گاز و سوخت جایگزین است اما در صورت اضطرار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌هایی انجام خواهد شد که مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نکنند. وی نیروگاه را موجودی زنده دانست که همواره باید مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد و گفت: کشورمان دارای نیروگاه‌های متعددی است که سوخت دریافت کرده و برق تحویل می‌دهند. معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: اکنون یک همگرایی و همکاری بسیار خوبی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان شکل گرفته و همه تلاش بر این است که نیروگاه‌ها با مشکل روبه‌رو نشوند. اسکندری افزود: مبنای بهره‌برداری نیروگاه‌ها استفاده از سوخت گاز است که ایده‌آل‌ترین سوخت برای آنهاست. وی گفت: این سوخت به دلیل افزایش مصرف آن در زمستان برای صنایع و نیروگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شود و اگر مردم فقط ۱۰ درصد در مصارف خود صرفه‌جویی کنند هیچ مشکلی در تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود نخواهد داشت. معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: از ۱۲۳ نیروگاه کشور ۱۶ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند که مخزن سوخت ۴ نیروگاه پلمب است و فقط ۱۲ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند. 
***
افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز طبیعی
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز طبیعی نسبت به بازه زمانی سال ۹۹ خبر داد. محمدرضا جولایی افزود: از ۳ هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۲ درجه‌ای دما نسبت به پارسال است. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: محاسبه تعرفه مشترکان پرمصرف یا بدمصرف گاز با افزایش گازبها خواهد بود که بزودی اعلام می‌شود.  وی در گفت‌وگو با رسانه ملی گفت: در بازدید سرزده وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ این شرکت و با توضیحات ارائه‌شده، قرار شد افزایش گازبها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند اعمال شود و گازبها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ‌شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه شود. جولایی درباره مقدار تولید و مصرف گاز در کشور توضیح داد: با وجود آنکه اکنون با توجه به تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فرآورش و وارد شبکه سراسری می‌شود، باز هم ناترازی انرژی در گاز داریم که این امر نشان می‌دهد الگوی مصرف درستی در این زمینه وجود ندارد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز بخش خانگی در زمستان پارسال را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این مقدار مصرف، در واقع ۴-۳ برابر مصرف استاندارد جهانی است که نیاز به الگوی مصرف درست را الزامی می‌کند.

Page Generated in 0/0167 sec