printlogo


کد خبر: 239785تاریخ: 1400/8/11 00:00
اخبار

قالیباف: تصور کنیم اعضای خانواده خودمان در مناطق زلزله‌زده حضور دارند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق زلزله‌زده از نظر شرایط اقتصادی به گونه‌ای هستند که نباید محدودیتی در امدادرسانی به آنها دیده شود و باید اینطور تصور کنیم که مردمی که آنجا آسیب دیده‌اند، خانواده ما هستند. محمدباقر قالیباف دیروز در نشست پیگیری اقدامات انجام‌شده در مناطق زلزله‌زده استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی و کرمان، با بیان اینکه مشکلات مناطق زلزله‌زده زرند کرمان را پیگیری کرده‌ام، گفت: این مناطق زلزله‌زده از نظر شرایط اقتصادی و محرومیت به گونه‌ای هستند که نباید محدودیتی در امدادرسانی به آنها دیده شود و باید اینطور تصور کنیم که مردمی که آنجا آسیب دیده‌اند، خانواده ما هستند و تمام دستگاه‌ها باید با این نگرش مسائل را پیگیری کنند. وی همچنین با بیان اینکه در مناطق محرومی همچون بازفت و اندیکا و محروم‌ترین نقاط زاگرس زلزله رخ داده است، تاکید کرد: باید تامین اعتبارات مربوط به این مساله با جدیت از سوی رؤسای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی پیگیری شود. 
***
دموکرات‌ها به دنبال افزایش کارایی تحریم‌ها علیه ایران
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها به دنبال افزایش کارایی تحریم‌ها علیه ایران هستند. به گزارش تسنیم، پژوهشگران حوزه اقتصاد تحریم مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سلسله جلسات خود با عنوان «راهبردهای احتمالی ایالات متحده در قبال تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران» با «مصطفی خوش‌چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشستند. خوش‌چشم در این نشست با اشاره به تلاش آمریکا برای به اوج رساندن تحریم‌ها بیان کرد: باید اقدامات لازم را برای خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها انجام داد. وی افزود: عنصر تحریم در شرایط فعلی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده و دموکرات‌ها به دنبال کیفی‌سازی تحریم‌ها و افزایش کارایی آن نسبت به گذشته هستند. کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نگرش ما به مساله تحریم‌ها باید به مثابه یک امر راهبردی باشد و در این راهبرد ۲ بسته پدافندی و آفندی باید مورد توجه قرار گیرد. در کوتاه‌مدت اتصال راه‌آهن رشت به آستارا می‌تواند گام بزرگی در خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد و هر چه سریع‌تر باید این پروژه تکمیل شود. وی در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد: مسیر و ساختار مذاکرات وین باید تغییر کند و برای این امر باید راهبرد مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم موفق شویم. یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب موفقیت ما می‌شود، نگرش راهبردی به مساله سیاست خارجی است. 
***
گفت‌وگوی تلفنی باقری با همتای چینی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه از گفت‌وگوی تلفنی خود با همتای چینی‌اش خبر داد و در توئیتی با اشاره به موضع مشترک ۲ کشور درباره غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا، نوشت: لغو تحریم‌ها علیه اشخاص، نهادهای ایرانی و طرف‌های ثالث و تضمین به عدم تکرار مورد تأکید قرار گرفت. به گزارش فارس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه عصر روز گذشته در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با معاون وزیر خارجه چین اشاره کرد و نوشت: در یک گفت‌وگوی تلفنی دوستانه و ثمربخش با آقای «ما ژائو» معاون وزارت خارجه چین، از مواضع مثبت و تعاملات سازنده چین قدردانی کردم. وی افزود: ایران و چین به عنوان شرکایی قابل اعتماد، درباره غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اهمیت حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل موضع مشترکی دارند. همچنین باقری در توئیت دیگری نوشت: لغو تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادهای ایرانی و طرف‌های ثالث و تضمین به عدم تکرار مورد تاکید قرار گرفت. رایزنی‌ها بین ۲طرف درباره طیفی از موضوعات بویژه در عرصه بین‌المللی در آینده ادامه خواهد یافت. 
***
واکنش خطیب‌زاده به بیانیه سران آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا در رم اعلام کرد بحران به‌اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات‌متحده آمریکا در حاشیه نشست گروه۲۰ تاکید کرد: بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده است، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست اما هر چه هست، شرایط کنونی در واقع حاصل عدم مسؤولیت‌پذیری و عدم پایبندی نسبت به اجرای تعهدات توسط دولت‌های صادر‌کننده این بیانیه بوده و خروج غیرقانونی و نقض قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط دولت ایالات‌متحده آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده است. 
***
خاجی:
رفع محاصره ظالمانه، مقدمه حل‌وفصل سیاسی بحران یمن است
هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن که به تهران سفر کرده است با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات کرد و پیرامون مسائل و ابعاد مختلف بحران یمن و آخرین تحولات آن به بحث و گفت‌وگو پرداخت. به گزارش ایسنا، در این دیدار، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به اینکه تصمیم‌گیرنده نهایی درباره سرنوشت یمن، مردم این کشور هستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل‌وفصل سیاسی بحران یمن عنوان کرد. وی همچنین با ارزیابی نقش سازمان ملل در بحران یمن، بی‌اعتمادی ایجادشده را حلقه مفقوده پیشرفت مذاکرات دانست و تاکید کرد بازسازی اعتماد باید با اقدامات عملی بویژه در زمینه امور بشردوستانه همراه باشد. خاجی در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران را از هر گونه تلاش عادلانه سازمان ملل در حل بحران یمن اعلام کرد. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز با تایید اینکه مردم یمن تصمیم‌گیرندگان نهایی خواهند بود، نقش کشورهای منطقه را برای حمایت از فرآیند صلح بسیار مهم ارزیابی کرد و در این زمینه حمایت ایران را مهم دانست. 

Page Generated in 0/0065 sec