printlogo


کد خبر: 239810تاریخ: 1400/8/12 00:00
دور دنیا

گوترش: با دستان خودمان قبر‌مان را می‌کنیم
دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل موسوم به «کوپ۲۶» خواستار «نجات بشریت» در مواجهه با تغییرات آب و هوایی شد. به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش خطاب به رهبران بیش از 120 کشور جهان که در کنفرانس آب‌وهوایی گلاسکوی اسکاتلند گرد آمده بودند، گفت: «زمان آن است که دست از حرف زدن برداریم. نقض تنوع بیولوژیکی کافی است. بس است خودمان را با کربن بکشیم. بس است با طبیعت مثل زباله رفتار کنیم. آتش زدن و حفاری و استخراج در اعماق زمین بس است. ما با دستان خودمان در حال کندن قبرمان هستیم». دبیرکل پرتغالی سازمان ملل در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد، ادامه داد: «انسانیت به دلیل عادت ما به سوخت‌های فسیلی به سمت جهنم کشیده شده است. کشورهای جزیره‌ای بویژه با افزایش سطح دریا در خطر هستند. شکست این نشست در افزایش تلاش‌ها برای کاهش گرمای زمین به‌مثابه حکم اعدام است».
***
جان کری در نقش جیم کری
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل پس از دیدار با جان کری، نماینده ویژه دولت بایدن در امور تغییرات اقلیمی در حاشیه کنفرانس «کوپ‌26» در گلاسکوی اسکاتلند، نام او را با اسم کمدین و بازیگر معروف هالیوودی اشتباه گرفت. او در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: «من با جیم کری(!) صحبت کردم اما یک چیز خصوصی است و متاسفانه نمی‌توانم به شما درباره آن حرفی بزنم». 
ویدئوی گاف بولسونارو در نام بردن از کمدین معروف فیلم‌هایی چون «خنگ و خنگ‌تر» و «ماسک» به جای «جان کری» طی کمتر از یک ساعت در توئیتر ۱۵۰ هزار بار دیده شد. 
***
ادامه دستگیری شخصیت‌های شیعه توسط رژیم باکو
در ادامه دستگیری شیعیان آذری توسط رژیم باکو به اتهام‌های واهی از جمله ارتباط با ایران، امام جماعت مسجد «حاجی جواد» باکو نیز توسط ماموران امنیتی علی‌اف بازداشت شد. به گزارش گلوبال وویس، حجت‌الاسلام «اهلیمان رستم‌اف» آخرین شخصیت برجسته‌ای است که در جریان دستگیری‌های گسترده در جمهوری آذربایجان توسط «د‌ت‌خ» (سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان) دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. قاسم رستم‌اف، پسر این روحانی برجسته شیعه در مصاحبه‌ای گفت ماموران سرویس امنیتی 15 کتاب مذهبی را که متعلق به پدرش بوده، مصادره کرده‌اند. بر اساس این گزارش، «سردار بابایف»، «جلال شفیع‌اف»، «قادر ممدوف» و «تمکین جعفرف» همه اعضای اتحادیه روحانیون، سازمانی متشکل از نمایندگان علمای شیعه در جمهوری آذربایجان، یک هفته پیش از بازداشت رستم‌اف، در 19 اکتبر از سوی مقام‌های امنیتی بازداشت شده بودند. زردشت علیزاده، تحلیلگر سیاسی و سیاستمدار سابق اپوزیسیون جمهوری باکو در این باره گفت: «چه در دوران شوروی و چه پس از استقلال، چنین دستگیری‌هایی رخ داده است. من فکر نمی‌کنم چند واعظ روحانی در جمهوری آذربایجان کودتا کنند. البته این تصویر در حال ایجاد است و جامعه از قبل به آن عادت کرده است. اگر تهدیدی برای امنیت کشور وجود داشت، چرا مقامات اقدامات امنیتی را از قبل انجام ندادند؟ این تصویری است که مسؤولان ایجاد می‌کنند». یک فعال جامعه مدنی مقیم باکو نیز در یک پست فیسبوکی در این رابطه نوشت: «این تلاشی خطرناک برای ربط دادن رهبران جامعه شیعه به دستگاه امنیتی ایران بود. با این منطق، می‌توان رهبران جامعه سنی را با نیروهای امنیتی ویژه عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و قطر و گروه‌های مسیحی را با کشورهای غربی مرتبط کرد. این گرایش چشم‌اندازهای ناخوشایندی برای آینده این کشور ایجاد می‌کند».
***
عدم تعادل و خوی جنگ‌طلبی شازده ملکه
شاهزاده چارلز، فرزند ارشد ملکه الیزابت در جریان حضور در نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان در گلاسکو تا آستانه زمین خوردن در مقابل حضار رفت. چارلز 72 ساله با لقب پرنس ولز که از او به عنوان ولیعهد غیررسمی خاندان سلطنتی ویندسور در بریتانیا یاد می‌شود، وقتی برای سخنرانی افتتاحیه در همایش اصلی نشست«کوپ‌26» - که تا ۲ هفته دیگر جریان دارد - برای ده‌ها رهبر جهان که در سالن حاضر بودند روی سن می‌رفت، برای لحظه‌ای تعادل خود را از دست داد و در آستانه زمین خوردن قرار گرفت. لحظاتی بعد اما پرنس چارلز در نطق جنجالی خود دم از کارزار نظامی بین‌المللی و حمایت از بخش خصوصی در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی کره زمین زد که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت. 

Page Generated in 0/0081 sec