printlogo


کد خبر: 239813تاریخ: 1400/8/12 00:00
در پی انفجار تروریستی و حمله مسلحانه به بیمارستان نظامی کابل دست‌کم ۱۹ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند
حمله داعش به بیمارستان نظامی در کابل

منابع خبری و رسانه‌های محلی افغان پیش از ظهر دیروز از وقوع دست‌کم 2 انفجار در محیط پیرامونی بیمارستان نظامی «سردار داوودخان» واقع در ناحیه دهم امنیتی شهر کابل خبر دادند. بر اساس گزارش اسپوتنیک، به گفته شاهدان عینی دست‌کم یک عامل انتحاری خود را نزدیک این بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی که در مجاورت وزارت بهداشت است، منفجر کرد و پس از آن تیراندازی رخ داد. «بلال کریمی» از معاونان سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری «آریانا نیوز» با تایید این ۲انفجار گفت انفجار نخست در برابر این بیمارستان کابل رخ داد و انفجار دوم نیز در نزدیکی‌های این بیمارستان به وقوع پیوست. با این حال برخی اخبار از وقوع 3 انفجار در حادثه حمله به بیمارستان سردار داوودخان حکایت دارد. در حالی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد در این رویداد دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند، خبرگزاری فرانسه اما از کشته شدن دست‌کم ۱۹ نفر و زخمی شدن ۵۰ نفر خبر داد. بر اساس گزارش منابع محلی پس از وقوع انفجارهای تروریستی در اطراف بیمارستان، ‌مهاجمان مسلح وارد بیمارستان شدند و درگیری‌‌های مسلحانه در داخل محوطه بیمارستان رخ داد. شاهدان عینی از شنیده شدن صدای تیراندازی در محل حادثه و ورود افراد مسلح به داخل بیمارستان خبر دادند. در پی این حمله، درگیری مسلحانه بین نیروهای نظامی طالبان با مهاجمان به بیمارستان شکل گرفت. خبرگزاری دولتی «باختر» گروه تروریستی داعش را عامل حمله اعلام کرده است. رسانه‌های محلی نیز اعلام کردند داعش مسؤولیت این حمله تروریستی را پذیرفته است.
 
* یارگیری داعش از بین نیروهای آموزش‌دیده آمریکا
نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به تبعات خروج غیرمسؤولانه آمریکا از افغانستان که منجر به رشد فزاینده تروریسم در افغانستان خواهد شد، نوشت: به دنبال خروج آمریکا از افغانستان، نظامیان و ماموران سابق اطلاعاتی افغان به جا مانده در این کشور (که در 2 دهه اخیر در اردوگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان آموزش دیدند) با توجه به وضعیت فعلی افغانستان به خدمت داعش درمی‌آیند. وال‌استریت ژورنال افزود: این افراد که در زمینه‌های نظامی و اطلاعاتی توسط آمریکایی‌ها دوره دیده و اکنون خود را از سوی آمریکایی‌ها در افغانستان رها شده می‌بینند، به تنها قدرتی که در افغانستان می‌تواند با طالبان مقابله کند می‌پیوندند. این نشریه آمریکایی نوشت: به گفته برخی رهبران طالبان، هر چند در حال حاضر شمار این دست افراد که به داعش ملحق می‌شوند، اندک است اما این روند رو به فزونی نهاده است. نگرانی بر سر آن است که این افراد جذب شده به داعش به علت داشتن تجربیات اطلاعاتی و ورزیدگی در مسائل تسلیحاتی و آشنایی به تکنیک‌های جنگی، یک عامل تقویت و قدرت بخشیدن به داعش باشند که می‌تواند آنها را به رقیبی بر سلطه طالبان بر افغانستان بدل کند. 
 
* صالح: اشرف ‌غنی مکالمات محرمانه با خلیل‌زاد را منتشر کند
«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور صلح افغانستان پس از استعفا از این سمت در گفت‌وگو با رسانه‌ها لجاجت محمداشرف ‌غنی برای باقی ماندن در قدرت و خودخواهی نخبگان سیاسی افغانستان را ۲ عامل مهم سقوط دولت این کشور به دست طالبان دانست. «امرالله صالح» معاون اول رئیس‌جمهور فراری افغانستان در واکنش به این اظهارات در توئیتی از اشرف ‌غنی خواست برای مقابله با تبلیغات فزاینده مبنی بر اینکه مقصر بحران کنونی این کشور افغان‌ها هستند، مکالماتش با خلیل‌زاد و دیگر دیپلمات‌های خارجی درباره صلح را منتشر کند. وی افزود: پس از آشکار شدن فریبکاری‌های خلیل‌زاد در روند صلح تصمیم گرفته شد مکالمات حضوری و تلفنی مرتبط به صلح با او و دیگر هیات‌های خارجی به صورت سری ثبت شود و این کار به طور منظم انجام می‌شد. صالح خطاب به اشرف‌ غنی گفت: می‌دانم این مکالمات ثبت شده و امیدوارم آنها را داشته باشی، اکنون وقت انتشار این مکالمات است. معاون اول غنی ادامه داد: «اکنون که همه روزه بر زخم‌های ملت ما نمک می‌پاشند، نیاز است این مکالمات منتشر شود تا سیه‌رو شود هر که در او غش باشد».

Page Generated in 0/0069 sec