printlogo


کد خبر: 239837تاریخ: 1400/8/12 00:00
اخبار

اتصال تمام پمپ‌بنزین‌های کشور به سامانه هوشمند سوخت
پس از گذشت 7 روز از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و اختلال در سیستم عرضه سوخت در جایگاه‌ها و قطع ناگهانی نازل‌های بنزین، در نهایت عصر دیروز تمام جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل و آماده خدمت‌رسانی به مردم شدند.  سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دیروز در این باره گفت: پس از تلاش همه همکاران در مجموعه وزارت نفت، هم‌اکنون تمام جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به شبکه هوشمند سوخت متصل شده‌اند. فاطمه کاهی با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت عنوان کرد: پس از تلاش همکاران در مجموعه وزارت نفت هم‌اکنون تمام جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به شبکه هوشمند سوخت متصل شده‌اند. وی به فارس گفت: البته ممکن است تعداد انگشت‌شماری جایگاه نیز اتصال‌شان در دست انجام باشد که آنها نیز تا امشب وارد مدار خواهند شد. بر این اساس از ابتدای شروع این حمله سایبری ضمن اطلاع‌رسانی سریع توسط مسؤولان، امکان سوختگیری دستی و بدون احتیاج به سامانه هوشمند مهیا شد. همچنین 24 ساعت پس از این اتفاق رئیس‌جمهور به صورت سر‌زده در وزارت نفت و یکی از پمپ‌بنزین‌های تهران حاضر شد. وزیر نفت هم ساعاتی بعد ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل اتفاق روی داده قول سهمیه ویژه را داد که این اقدامات باعث ایجاد آرامش عمومی در جامعه شد.
***
تداوم خوش‌بینی سهامداران به تصمیمات بورسی دولت
شاخص کل بازار بورس دیروز با ۱۴ هزار و ۶۶۵ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۷۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۴ میلیارد و ۳۲۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن دیروز با افزایش ۳ هزار و ۵۳۲ واحد به رقم ۳۶۶ هزار و ۶۳۶ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران نیز به بیش از ۵ میلیون و ۴۹۶ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات ۲ بازار به ۵ هزار میلیارد تومان نزدیک شد. 
***
آغاز واردات برنج از ابتدای آذر
دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت: ثبت سفارش واردات این محصول با نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت رسما آزاد شد و از ابتدای آذر نیز امکان ترخیص این محصول وجود دارد. مسیح کشاورز اظهار کرد: عسگرزاده، معاون جدید وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ارسال کرد تا ثبت سفارش برنج مجدد آزاد شود. وی با اشاره به اینکه ترخیص محموله‌های برنج کماکان متوقف است، افزود: این نامه به معنای آن است که صرفا ثبت سفارش این محصول آزاد شده و واردات تا پایان آبان ممنوع است. دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود عملیات اداری واردات برنج مانند عملیات بانکی و گرفتن پیش‌فاکتور تسریع شود تا با آزاد شدن واردات در آذر‌ماه، امکان ترخیص بدون وقفه آن فراهم شود. وی تصریح کرد: اقدام وزارت جهاد کشاورزی در این باره مناسب است و این وزارتخانه با بخش خصوصی همگام بود که این اتفاق می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند. کشاورز اظهار داشت: عمده برنج‌های وارداتی از هندوستان و پاکستان به کشور وارد می‌شود که مانند گذشته شامل ارقام کیفی این کشور‌ها است. 
***
رفع مشکل توزیع سود شرکت‌ها از طریق سجام در آینده نزدیک
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری جدی به منظور رفع مشکلات توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر داد. مجید عشقی گفت: پیرو مذاکراتی که در جلسه با رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفته است.  وی افزود: پیرو همین موضوع در آینده نزدیک مشکلات توزیع سود شرکت‌های بورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به طور کامل مرتفع خواهد شد. گفتنی است عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درباره موضوعات مختلف از جمله پیگیری مطالبات سهامداران خرد گفت‌وگو کردند. 
***
تحقیق و تفحص از سازمان بورس
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و زیرمجموعه‌های آن امروز (دیروز سه‌شنبه) در مجلس تصویب شد، گفت: یکی از موارد تخلف این بوده که یک شرکت کاغذی با سرمایه 200 میلیارد تومانی ثبت و به قیمت 3200 میلیارد تومان به مردم فروخته شد. غلامرضا مرحبا درباره طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس که دیروز در مجلس به تصویب رسید، گفت: این طرح امروز(سه‌شنبه) در صحن اصلی مجلس تصویب شد و کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون شود ظرف یکی دو هفته آینده تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه شامل سازمان بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا انجام خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که درباره دستگاه‌های ماینر که در بورس تهران کشف شد هم تحقیق می‌کنید؟ گفت: بحث رمزارزها به صورت جداگانه بررسی می‌شود، درباره استخراج رمزارزها دنبال این هستیم قانون‌گذاری کنیم که استخراج رمزارزها چگونه تبدیل به قانون شود و آن بحث جداگانه‌ای است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: براساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، یکی از موارد مهم این است که چرا شاخص بورس تهران سال گذشته از 2 میلیون واحد هم فراتر رفت اما بعد از آن بیش از 30 درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش 70 میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد. 

Page Generated in 0/0091 sec