printlogo


کد خبر: 239844تاریخ: 1400/8/12 00:00
دادستان کل ارمنستان از همکاری‌‌های دوجانبه با ایران برای مقابله با گروه‌‌های تکفیری منطقه خبر داد
توافق تهران- ایروان علیه تروریست‌های قفقاز

گروه سیاسی: در بحبوحه‌‌‌‌‌ جنگ دوم قره‌‌باغ در سال گذشته، اخبار موثقی از حضور نیروهای تروریستی- تکفیری مورد حمایت ترکیه در منطقه به گوش رسید که این مساله به یکی از نگرانی‌‌های جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد و حتی بارها از جانب مقامات رسمی کشور شاهد مواضعی علیه این اقدام بودیم که آن را از جمله خطوط قرمز ایران در منطقه‌‌‌‌‌ قفقاز بیان می‌‌کردند. حال دادستان کل ارمنستان با اشاره به ملاقات خود با دادستان کل ایران، از توافق دوجانبه جهت مقابله مشترک با چالش‌های جدید از جمله حضور تروریست‌‌ها در منطقه خبر داده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «آرتور داوتیان» دادستان کل ارمنستان دوشنبه هفته جاری در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور ضمن اشاره به سفر اخیر «محمدجعفر منتظری» دادستان کل ایران به این کشور گفت دادستان‌های کل ارمنستان و ایران به توافقاتی برای مقابله مشترک با چالش‌های جدید دست یافته‌اند. 
بر اساس گزارش خبرگزاری ارمنستانی «آرمنا پرس»، دادستان کل این کشور در همین باره گفت: «در میان این توافق‌ها، من به اراده مشترک برای پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها و به لزوم اجرای کامل مکانیسم‌های قانونی که همتای ایرانی من بسیار شفاف درباره آن صحبت کرد، اهمیت زیادی می‌دهم». 
وی ادامه داد: «در روزهای اول جنگ، زمانی که نخستین اطلاعات واقعی درباره حضور تروریست‌های مزدور در منطقه بویژه در جنوب آرتساخ را دریافت کردیم، به همکارم اطلاع دادم. چون منطقه مرزی با ایران بود. با توجه به اینکه تروریست‌ها هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند مخاطرات و تردیدهای جدی وجود داشت و ممکن بود تحرکاتی وجود داشته باشد. این مساله، مورد قدردانی همکارم قرار گرفت و اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شد». 
داوتیان در پایان گفت: «امروز نیز حقایق روشنی درباره فعالیت تروریست‌ها در منطقه و منطقه‌ای که ذکر کردم و لزوم مبارزه با این عناصر از طریق سازوکارهای حقوقی مشترک وجود دارد». لازم به ذکر است از سال گذشته که اخبار موثقی از حضور نیروهای تروریستی- تکفیری در منطقه قره‌‌باغ منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران مواضع صریحی در این باره اتخاذ و همواره حضور این نیروها را به‌‌ عنوان خط قرمز خود مطرح کرده‌‌ است. 
 
* سیونیک ارمنستان برای ایران اهمیت زیادی دارد
همچنین روز دوشنبه دیداری بین «عباس ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان و یک مقام ارشد دیگر این کشور یعنی «گنل سانوسیان» وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌ها انجام شد. سانوسیان روابط و همکاری‌‌های قابل اعتماد موجود بین ایروان و تهران در حوزه‌های مختلف را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: ارمنستان و ایران دستور کار بزرگ و طیف گسترده‌‌ای از همکاری‌های دوجانبه را در دستور کار خود دارند. 
سفیر ایران در ارمنستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده برای انجام این دیدار دوجانبه، به نوبه خود با تاکید بر اینکه همکاری خوبی با وزارت توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌ها برقرار شده است، ابراز اطمینان کرد این همکاری‌‌ها در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت. وی در این ‌‌باره افزود: روابط عمیق و دیرینه تاریخی و فرهنگی بین ارمنستان و ایران به توسعه همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف کمک می‌کند. 
طرفین در این دیدار تحولات منطقه‌‌ای را نیز مورد توجه قرار دادند و این تحولات یکی از محورهای مهم بحث سفیر ایران و وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان بود. سفیر ایران با اشاره به وضعیت منطقه سیونیک، تاکید کرد: منطقه سیونیک برای ایران نیز بسیار مهم است. در آینده‌‌‌‌‌ نزدیک با دیدارهای پیش‌‌بینی شده، سرمایه‌‌گذاران فعالیت خود را در این منطقه آغاز خواهند کرد. 
گفتنی ا‌‌ست در یک ‌‌ماه اخیر بحث احداث کریدور زنگزور بین نخجوان و سرزمین اصلی آذربایجان با اصرار ترکیه و دولت باکو داغ بوده‌‌ است. کارشناسان می‌‌گویند در صورتی که باکو و آنکارا به هدف خود برسند، تمامیت ارضی ارمنستان در قسمت استان سیونیک که در جنوب این کشور قرار دارد تهدید می‌‌شود. همچنین با تغییر ژئوپلیتیک منطقه، مرز مشترک ایران و ارمنستان دستخوش تغییر می‌‌شود که برای جمهوری اسلامی ایران مضرات اقتصادی و امنیتی بسیاری دارد. 

Page Generated in 0/0065 sec