printlogo


کد خبر: 239858تاریخ: 1400/8/13 00:00
دور دنیا

ترک‌ها گونی بر سر سرباز آمریکایی کشیدند
گروهی از جوانان ترکیه‌ای در استانبول بر سر یک نظامی آمریکایی گونی کشیدند. این جوانان که به حزب «اتحادیه جوانان ترکیه» منتسب هستند، روز سه‌شنبه گذشته در منطقه سارای بورون استانبول، یک نظامی آمریکایی را که از ناو «یواس‌اس مونت ویتنی» پیاده شده بود، دوره کرده و او را محاصره کردند. آنها در ادامه با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی بر سر این سرباز گونی کشیدند. در اطلاعیه‌ای که حزب وطن در این باره منتشر کرده، آمده است: «ما سربازان آمریکایی را که برای فعالیت‌های دشمنانه علیه ترکیه و کشورهای منطقه آمده‌اند، راحت نخواهیم گذاشت».
این اقدام در واقع انتقام آنچه بود که سال 2003 در شهر سلیمانیه عراق، بر سر گروهی از نیروهای ویژه ترکیه مستقر در آن منطقه آمد و نظامیان آمریکایی پس از دستگیری‌شان بر سرشان گونی کشیدند. از آن زمان جوانان حزب وطن ترکیه 2 بار اقدام به تلافی کرده و بر سر نظامیان آمریکایی در ترکیه گونی کشیده و آنها را به دریا انداخته‌اند. پلیس ترکیه 17 نفر از افراد مرتبط با اقدام روز سه‌شنبه را دستگیر و پس از بازجویی آزاد کرده است. ناو آمریکایی «یواس‌اس مونت ویتنی» از روز دوشنبه در سواحل استانبول لنگر انداخته و قرار است 3 روز در استانبول بماند و پس از آن برای شرکت در یک تمرین نظامی در دریای سیاه، استانبول را ترک خواهد کرد. 
***
آلمان‌ها برای پرکردن باک خودرو به کشورهای همسایه می‌روند
افزایش قیمت سوخت در اروپا باعث شده است برخی شهروندان این قاره برای پر کردن باک خودروهای خود در پاییز جاری به کشورهای همسایه مراجعه کنند. به‌ رغم هزینه این سفرها، هر روز تعداد بیشتری از آلمان‌ها از مرزهای همسایگان خود به دنبال بنزین ارزان‌تر عبور می‌کنند. قیمت بنزین آلمان به حدود ۲ یورو برای هر لیتر رسیده است. این به معنای این است که پر کردن یک باک بنزین در حال حاضر ۲۰ یورو گران‌تر از همسایگانی نظیر لهستان، اتریش یا جمهوری چک تمام خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد با افزایش قیمت‌ها و تداوم پیش‌بینی‌های ناامیدکننده برای پایین آمدن نرخ‌ها، آلمانی‌های بیشتری مایلند سفرهای طولانی خرید سوخت را انجام دهند. بالا بودن قیمت سوخت در آلمان بحث‌هایی را بین سیاستمداران این کشور برای تغییر در سیاست‌گذاری انرژی به وجود آورده است. در حال حاضر بالا بودن مالیات و تعرفه سوخت باعث شده است افزایش قیمت‌ها تشدید شود. برخی معتقدند باید مالیات و تعرفه سوخت برای پایین آمدن قیمت‌ سوخت و متعاقب آن قیمت سایر کالاها کاهش یابد اما برخی دیگر معتقدند این اقدام روند تغییر به سوی انرژی‌های پاک را به مخاطره می‌اندازد.
***
سفر ناگهانی مدیر سازمان سیا به مسکو
در بحبوحه اوجگیری تنش‌ها میان روسیه و آمریکا، مدیر سازمان سیا در سفری ۲ روزه راهی مسکو شد تا با همتایان روس خود مذاکره کند. یک مقام ارشد آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته ویلیام بِرنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در راس یک هیات به مسکو رفته و قرار است آنها با اعضای دولت روسیه دیدار کرده تا طیفی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه را به بحث بگذارند. بر اساس این گزارش، برنز در روز اول سفر به مسکو با «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت ملی روسیه و«سرگئی ناریشکین» مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه(اس‌وی‌آر) دیدار و گفت‌وگو کرده اما این ۲ نهاد روسی درباره جزئیات این دیدار اظهار نظر چندانی نکرده‌اند. «اس‌وی‌آر» تنها به این بسنده کرده که دیدار ۲ طرف بر مبارزه با تروریسم بین‌المللی متمرکز بوده است. سفر ناگهانی برنز به روسیه پس از آن است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه، تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفراسیسکو و دستور وزارت خارجه ایالات متحده به دیپلمات‌های روس برای ترک خاک این کشور ظرف ۲۴ ساعت را غیرقابل تصور خواند و نصیحت کرد روسیه و آمریکا باید به جنگ‌های دیپلماتیک میان خود پایان دهند. 
البته به رغم این تنش دیپلماتیک که به اخراج ۵۵ عضو سفارت و کنسولگری‌های روسیه از آمریکا انجامید، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز شنبه با جو بایدن در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار کرد. البته او همان روز درباره حضور ناوگان آمریکا در دریای سیاه هشدار داده بود. 
او همچنین با بیان اینکه آمریکا اصرار دارد پایگاه‌های نظامی خود را در آسیای مرکزی مستقر کند، گفت: «رئیس‌جمهور پوتین نسبت به تلاش آمریکا برای استقرار نظامی در آسیای مرکزی به [جو] بایدن هشدار داده است». 

Page Generated in 0/0062 sec