printlogo


کد خبر: 239880تاریخ: 1400/8/13 00:00
ترفندهای متقلبانه شرکت‌های هرمی

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 فعالیت گروه‌های هرمی در ایران آغاز شد؛ گروه‌هایی که با زیرشاخه‌گیری و جذب سرمایه‌های خرد مردم با سودای درآمدزایی برای آنان، کلاهبرداری‌های بزرگی را رقم زدند. سرشاخه‌های این شرکت‌های هرمی با دادن وعده‌های توخالی و انجام پرزنت‌های متوالی تعداد زیادی از مردم را به سمت خود جذب کردند و همین موضوع باعث شد تا نقدینگی بالایی در اختیار این گروه‌ها قرار گیرد. با مشخص شدن ماهیت‌ فعالیت‌های این گروه‌ها تعداد زیادی پرونده در مجامع قضایی تشکیل شد. با وجود ممنوعیت فعالیت این شرکت‌ها در کشور هنوز هم برخی از این شرکت‌ها هر بار با نام و عنوانی جدید ظهور یافته و اقدام به جذب سرمایه‌های مردم می‌کنند. در همین راستا چندی پیش چند شرکت هرمی بزرگ در استان‌های بزرگ کشور شناسایی و منهدم شدند. به منظور جلوگیری از گرفتار شدن مردم، رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا درباره ترفندهای متقلبانه اینگونه شرکت‌ها هشدار داد. 
سرهنگ «شهاب امینی» در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی مبنی بر عضویت و فعالیت تعدادی از جوانان و افراد جویای کار در شرکت‌های هرمی به بهانه‌های واهی همچون استخدام، سرمایه‌گذاری اقتصادی و...، بلافاصله اقدامات تخصصی پلیسی آغاز شد و کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی موفق شدند در عملیاتی هماهنگ و منسجم، سرشاخه‌های اصلی این شرکت‌ها را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کنند. 
وی ادامه داد: کارآگاهان پلیس آگاهی در بازرسی از مخفیگاه آنان توانستند جزوات آموزشی و سیستم‌های رایانه‌ای مورد استفاده در ارتکاب جرم را کشف و متهمان را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کنند. 
این مقام انتظامی با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های هرمی طبق قانون ممنوع است، تصریح کرد: وعده پرداخت سودهای کلان بابت معرفی زیرمجموعه از سوی گردانندگان (لیدرهای) این قبیل شرکت‌ها، پوچ و فریبکارانه بوده و افراد جویای کار نباید در دام اینگونه شیادان بیفتند. 
بر اساس گزارش سایت پلیس، سرهنگ امینی در پایان از هموطنان خواست که از پرداختن به فعالیت‌هایی که دریافت سود آن منوط به وارد کردن اعضای جدید است، جدا خودداری کرده و موارد مشکوک را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در میان بگذارند.

Page Generated in 0/0067 sec