printlogo


کد خبر: 239913تاریخ: 1400/8/15 00:00
تظاهرات مردم عراق در اعتراض به نتایج انتخابات به خشونت کشیده شد
عراق همچنان ملتهب

منابع عراقی، بعدازظهر دیروز - جمعه-  از تظاهرات عده‌ زیادی از مردم این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق خبر دادند. بر اساس گزارش پایگاه خبری «العهد»، تظاهرات بعد از ظهر دیروز با حضور گسترده مردم از مقابل ساختمان وزارت برنامه‌ریزی در بغداد آغاز شد. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، العهد اضافه کرد که نیروهای امنیتی عراق تمام ورودی‌های منطقه سبز را به روی افراد معترض به نتیجه انتخابات بسته‌اند. لحظاتی پس از انتشار این گزارش، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» خبر داد تظاهرات در مقابل منطقه سبز به درگیری با نیروهای امنیتی کشیده است. منابع عراقی گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی منطقه سبز تیر هوایی شلیک ‌کردند. برخی منابع نیز خبر دادند در این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده شده است. پایگاه خبری «موازین نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد در ساعات اولیه تظاهرات دست‌کم یک نفر از تظاهرات‌کنندگان عراقی جان خود را از دست داده و عده‌ دیگری مجروح شده‌اند. علاوه بر این، تظاهرات‌کننده‌ها در استان کرکوک با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان دزدیده شدن رأی آنها، جاده اصلی این  استان را بستند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. تعدادی از شهرهای عراق نیز پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی همه آرا شدند، چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آرا دستکاری شده است.
 
* آینده مه‌آلود سیاسی عراق
همزمان با افزایش تنش‌ها در داخل عراق و درگیری مردم با نیروهای امنیتی، ائتلاف فتح از مذاکرات غیررسمی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با جریان صدر برای تشکیل فراکسیونی متشکل از 170 کرسی مجلس خبر داد. «علی الفتلاوی» عضو ائتلاف فتح گفت: نامشخص بودن نتایج انتخابات باعث شده که فضای سیاسی کشور حالت مه‌آلود پیدا کند.  وی افزود: هم چارچوب هماهنگی (بیت شیعی) و هم جریان صدر در این زمینه محتاطانه پیش می‌روند. الفتلاوی گفت: اهل سنت و کردها به صراحت گفته‌اند که فقط آماده تعامل با موضع متحد شیعیان هستند و افزود: این به معنای آن است که همه در پی نظام سیاسی‌ای‌ هستند که امنیت اجتماعی را حفظ و روند سیاسی‌ای ایجاد کند که هیچ شائبه‌ای نداشته باشد. الفتلاوی تأکید کرد: در آینده نزدیک با پیشرفت مذاکرات طرف‌های شیعی شاهد اخبار غیرمنتظره‌ای خواهیم بود. وی افزود: نزدیک شدن بیت شیعی و ائتلاف صدر امری ناگزیر است. او گفت: جریان صدر73 کرسی و چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه 93 کرسی در اختیار دارند اما هنوز درباره نوع دولت آینده تفاهمی میان آنها وجود ندارد.  وی پیش‌بینی کرد که سران نیروهای سیاسی کشور برای رسیدن به توافق و پایان دادن به بحرانی که سایه خود را بر شرایط امنیتی کشور انداخته وارد عمل شوند و در این صورت تشکل سیاسی شیعی با 170 کرسی تشکیل خواهد شد. او گفت: رفتن جریان صدر یا نیروهای عضو چارچوب هماهنگی به اپوزیسیون به مصلحت نیست، چون موجب مانع‌تراشی در مسیر دولت آینده می‌شود. 
«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق نیز گفت انتخابات از جانب بخش اعظم نیروهای سیاسی عراق مردود دانسته شده است. وی  ادامه داد: ائتلاف فتح «به علت تقلب در انتخابات 48 کرسی را از دست داده» که اعتراض‌ها به نتایج انتخابات با شواهد و ادله همراه است.  «عبدالهادی موحان» عضو ائتلاف دولت قانون عراق  نیز گفت: بیشتر گروه‌های شیعی بر مخالفت با نخست‌وزیری مجدد مصطفی الکاظمی در صورتی که نام او از سوی برخی طرف‌ها مطرح شود، اجماع دارند. «سالم العبادی» مسؤول دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در کربلا گفت: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، نخواهد توانست مجددا بر کرسی نخست‌وزیری عراق تکیه بزند. اجماع زیادی نزد گروه‌های شیعی درباره عدم بازگشت الکاظمی وجود دارد.

Page Generated in 0/0044 sec