printlogo


کد خبر: 239914تاریخ: 1400/8/15 00:00
دور دنیا

کشف جسد دیپلمات روس نزدیک سفارت این کشور در برلین
وزارت خارجه آلمان مرگ یک کارمند سفارت روسیه در برلین و کشف جسد وی در نزدیکی ساختمان این سفارتخانه را تایید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. شبکه روسی «راشا تودی» به نقل از روزنامه آلمانی «اشپیگل» از کشف جسد یک دیپلمات روس خارج از ساختمان سفارت روسیه در پایتخت آلمان خبر داد. به گزارش این روزنامه، مرد متوفی ۳۵ ساله به عنوان دبیر دوم سفارت مشغول بود که به نظر می‌رسد از طبقه بالای ساختمان سقوط کرده است. طبق گزارش راشا تودی به نقل از رسانه‌های آلمانی، جسد او ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) پیدا شد. وزارت خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد از مرگ یک کارمند سفارت روسیه در برلین آگاه است اما به دلیل حفاظت از اطلاعات شخصی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. «کریستوفر برگر» سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس خبری گفت: می‌توانم به شما بگویم که وزارت خارجه از این حادثه مطلع است. من از شما می‌خواهم درک کنید که به دلایل حفاظت از اطلاعات شخصی فرد متوفی و بستگان وی نمی‌توانم جزئیاتی ارائه کنم. سفارت روسیه در آلمان هم در واکنش به این خبر، بیانیه کوتاهی منتشر کرد و گفت: «به دلایل اخلاقی درباره این رویداد غم‌انگیز اظهارنظر نمی‌کند». گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت روسیه با انجام کالبدشکافی در آلمان موافقت نکرده، بنابراین جسد به روسیه منتقل شده است. اشپیگل افزود: مقامات آلمانی به دلیل وضعیت دیپلماتیک متوفی قادر به تحقیق درباره حادثه مرگ وی نبودند. سرویس‌های امنیتی آلمان در ادعایی گفتند بر این باورند این فرد از عوامل مخفی سازمان امنیت داخلی روسیه، سرویس امنیت فدرال بوده است.
***
نخستین معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و واشنگتن در دوره بایدن
وزارت دفاع آمریکا از موافقت وزارت خارجه این کشور با فروش 280 فروند موشک هوا به هوا به عربستان سعودی خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد وزارت خارجه این کشور فروش چند فروند موشک هوا به هوا به ریاض را تایید کرده است. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا با فروش 280 موشک هوا به هوا از نوع AIM C-120    به عربستان سعودی موافقت کرده است. این منابع گفتند ارزش این معامله 650 میلیون دلار است. این منابع به جزئیات بیشتر این معامله و موعد تحویل این موشک‌ها به عربستان اشاره‌ای نکرده‌اند. اسپوتنیک همچنین به نقل از وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه 26 اکتبر با این معامله موافقت کرده است و این معامله به دنبال افزایش حملات به عربستان از طریق مرزها طی سال گذشته میلادی صورت گرفته است. این نخستین معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن است.
***
اروپا؛ کانون شیوع دوباره کرونا
سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش روند ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا ابراز نگرانی کرده و آن را ناشی از ناکافی بودن واکسیناسیون عمومی کرونا و کمرنگ شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانسته است. در همین حال منابع فرانسوی از خیز دوباره کرونا در اروپا خبر دادند که هشدار سازمان جهانی بهداشت را به دنبال داشته است. روزنامه فرانسوی لوفیگارو در این زمینه نوشت: سازمان جهانی بهداشت روز گذشته نسبت به روند بسیار نگران‌کننده شیوع کرونا در اروپا هشدار داد و اعلام کرد: این روند ممکن است تا 3 ماه آینده به مرگ نیم میلیون نفر در قاره اروپا منجر شود.   این روزنامه فرانسوی با اشاره به سخنان «هانس کلوگه»، دبیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا افزود: ما دوباره به کانون شیوع کرونا مبدل شدیم. از نظر سازمان جهانی بهداشت این روند افزایشی ناشی از ناکافی بودن واکسیناسیون و کاهش اقدامات ضدکرونایی است. لوفیگارو همچنین تصریح کرد: بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، آمار بستری‌های کرونا در اروپا در عرض یک هفته 2 برابر شده است.   گزارش‌ها حاکی از آن است که هفته گذشته حدود ۶۰ درصد موارد ابتلای جدید به کرونا و حدود ۵۰ درصد مرگ و میرهای جدید ناشی از آن در قاره اروپا ثبت شده است. مقامات سازمان جهانی بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک تاکید کردند، چرا که براساس داده‌های این سازمان اگر ۹۵ درصد مردم توصیه به زدن ماسک را عملی کنند، در زمستان امسال می‌توان جان ۱۸۸ هزار نفر را نجات داد. با این حال کشورهای مختلف اروپایی در وضعیت یکسانی قرار ندارند. به گفته کاترین سمالوود، از مقامات سازمان جهانی بهداشت، با توجه به اینکه اروپا به‌عنوان یک قاره، درهم‌تنیدگی بسیار دارد و کشورها ارتباطات گسترده‌ای با هم دارند، شیوع ویروس کرونا خاص یک کشور نیست و همین مساله می‌تواند یکی از عوامل چگونگی رشد و گسترش این ویروس باشد. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت به اختلاف رویه‌های گسترده در سیاست واکسیناسیون کشورها هشدار دادند. در بسیاری از کشورهای شرق اروپا، نرخ پایین واکسیناسیون احتمالا درگیری دوباره سیستم بهداشت و کادرهای بیمارستانی با موارد حاد ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش داده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۶۵ میلیون و ۵۲۵ هزار نفر در اروپا به همه‌گیری «کووید-۱۹» مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از یک میلیون و ۳۱۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
***
تحریم انتخابات پارلمانی لبنان توسط سعد حریری
روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد سعد حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور و رهبر «جریان المستقبل» تصمیم گرفته است در انتخابات پارلمانی آتی لبنان که قرار است ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (هفتم فروردین ۱۴۰۱) برگزار شود، مشارکت نکند. این روزنامه نوشت: همه رهبران جریان المستقبل از این تصمیم حریری شوکه شده‌اند. طبق این گزارش، حریری در ابوظبی به بهیه حریری، عمه خود و پسر او احمد اعلام کرده است تمایلی به کاندیدا شدن در انتخابات مذکور ندارد. طبق این گزارش، حریری همچنین خواستار عدم تشکیل لیست به نام جریان المستقبل در انتخابات شده است.

Page Generated in 0/0058 sec