printlogo


کد خبر: 239929تاریخ: 1400/8/15 00:00
شناسایی ۸۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» و جان باختن 132 نفر دیگر
آمار مبتلایان به کرونا افزایشی شد

با اینکه واکسیناسیون در کشور از مرز 92 میلیون دوز گذشته است اما به گفته کارشناسان بهداشت، همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی در مواجهه با ویروس کرونا رعایت شود. به گزارش «وطن امروز» آمارها حکایت از آن دارد که موارد ابتلا به کرونا در کشور افزایش جزئی داشته است. هرچند این آمار در شرایط کنونی نمی‌تواند نگران‌کننده باشد اما در صورت سهل‌انگاری می‌تواند یک بار دیگر رنگ قرمز بیماری را به نقشه کشور بازگرداند. 
در همین زمینه یک اپیدمیولوژیست با تشریح روند شیوع کرونا در کشور، واکسیناسیون را بازوی کنترل‌کننده گسترش بیماری دانست و گفت: مردم نباید نگران نوع واکسن باشند و باید هر واکسنی را که در اختیار بود تزریق کنند. دکتر بابک عشرتی ‌ با اشاره به منحنی‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درباره روند پاندمی کرونا در استان‌ها گفت: با توجه به اینکه خیلی از مردم اکنون واکسن تزریق کرد‌ه‌اند، اگر عادی‌انگاری صورت نگیرد، به ‌رغم اینکه اندکی افزایش موارد ابتلا را شاهدیم اما این موضوع نگران‌کننده و به حدت و شدت پیک پنجم نخواهد بود. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم به نظر می‌رسد که آمار مبتلایان چندان زیاد نشود و فقط مقداری بالا رفته و سپس تدریجا کاهش یابد. وی با اشاره به اینکه روند ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها ثابت و در برخی دیگر نیز کاهشی است، بیان کرد: البته سرعت کاهش مقداری کند شده است و این موضوع کمی ما را نگران می‌کند. روند کاهش بیماری در کل کشور خیلی جزئی است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران از یک ماه قبل حدس می‌زدیم از اواخر مهر تا اوایل آبان شاهد افزایش آمار مبتلایان باشیم که همین اتفاق هم افتاد اما در کنار آن نمی‌توان از افزایش پوشش واکسیناسیون غافل شد که تاثیرات مثبتی داشته است. با تاکید بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه تهویه هوا و فاصله‌گذاری اجتماعی، انتقال ویروس در جامعه کاهش می‌یابد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیش‌بینی از شرایط کرونا در استان تهران در روزهای آتی تصریح کرد: تهران برای ما تصویری کلی از کشور است؛ وقتی روند بیماری در کشوری سرعت گیرد، تهران هم به همان سرعت روند افزایشی به خود می‌گیرد و با کاهش موارد کشوری هم مجددا تهران همین الگوی رفتاری را دارد. فکر نمی‌کنم با لغو دورکاری‌ها هم تغییر چندانی در آمار ابتلا در تهران را شاهد باشیم. وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران‌ افزود: ۶۶ درصد گروه هدف نوبت اول واکسن و بیش از ۴۵ درصد هم نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که از میانگین کشوری هم بالاتر است. مردم نباید نگران نوع واکسن باشند و هر واکسنی را که در اختیار بود تزریق کنند. 
 
* لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در کشور
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آخرین اطلاعات درباره خصوصیات کرونای دلتا‌پلاس را که مهم‌ترین زیرشاخه واریانت دلتا ویروس کرونا محسوب می‌شود، تشریح کرد. دکتر علیرضا ناجی درباره یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های کرونای دلتا، یعنی دلتا پلاس ‌گفت: سویه دلتا پلاس در کشورهای متعددی گزارش شده است؛ از آمریکا و انگلیس گرفته تا روسیه که به دلیل شیوع دلتا پلاس وارد یک لاک‌داون بسیار قوی شده‌اند و تعداد موارد ابتلای‌شان بسیار بالا رفته است. وی با بیان اینکه کشورهای زیادی هستند که اکنون سویه دلتا پلاس را شناسایی کرده‌اند، افزود: شناسایی سویه‌های جدید در کشورها به نظارت‌ها و برنامه پایش ژنتیکی کشورها بستگی دارد. در هر صورت از واریانت دلتا از زمانی که در هندوستان شناسایی شد، تاکنون ۲۵ زیرشاخه مختلف به دست آمده است که مهم‌ترین آن دلتا پلاس AY.  2/4 است که مطالعات نشان می‌دهد قدرت انتقال و سرایت آن نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد از دلتای اصلی بالاتر است. ناجی با بیان اینکه هنوز اطلاعاتی درباره شدت بیماری‌زایی دلتا پلاس در دسترس نیست، ‌گفت: باید توجه کرد که با افزایش ابتلا، میزان بستری هم بالا می‌رود و در کشورهایی که دلتا پلاس در آنها شیوع پیدا کرده هم به همین صورت است. طبق گزارشات در دنیا ۹۰ درصد موارد مرگ‌ومیر و با نسبت بالاتری موارد ابتلا مربوط به افراد غیرواکسینه است. بر این اساس، نزدیک به ۹۰ درصد کسانی که دچار بیماری شدید شده و در بیمارستان بستری می‌شوند یا کارشان به مرگ‌ منتهی می‌شود، واکسینه نشده‌اند. این گزاره علمی بسیار مهمی است که همچنان واکسن کرونا با وجود تاثیرگذاری ضعیف برخی از آنها روی واریانت‌های مختلف، باز هم بسیار موثر است و باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، پوشش بسیار بالای واکسیناسیون جامعه را ایجاد کنیم و در کنار آن اقدامات غیردرمانی را پیش ببریم. وی گفت: R0 به میزانی گفته می‌شود که یک فرد آلوده به کرونا می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. R0 درباره کرونای دلتا بسیار افزایش یافته و هر چقدر میزان تهاجم و قدرت انتقال آن بیشتر شود، میزان R0 هم بالا می‌رود. اکنون اگر دلتا را در نظر بگیریم که R0 آن حدود 5/4 تا ۵ است، ‌عدد ایمنی جمعی ما از طریق واکسیناسیون به بالای ۸۵ درصد می‌رسد؛ البته با واکسن‌هایی که تاثیرگذاری بالایی دارند. اگر از واکسن‌هایی استفاده کنیم که تاثیرگذاری پایین‌تری دارند، باید میزان پوشش واکسیناسیون بالاتر ‌رود بنابراین باید پوشش واکسیناسیون را بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد برسانیم تا خیال‌مان راحت شود.  
***
    132 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند   
بیماری کرونا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد به طوری که از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه 132 نفر دیگر جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ نفر برسد. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، 8633 بیمار جدید شناسایی شدند و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۵۷ نفر رسید و خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند. همچنین ۳ هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۳۱۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در یک شبانه‌روز، ۹۳۰ هزار و ۸۰۵ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. همچنین تاکنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر دوز اول، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دوز رسیده است.

Page Generated in 0/0053 sec