printlogo


کد خبر: 239939تاریخ: 1400/8/15 00:00
در پی اخباری درباره استعفای وزیر دارایی ترکیه و ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ تورم، ارزش لیر روز جمعه ۵/0 درصد دیگر کاهش یافت
سقوط ادامه ‌دار لیر ترکیه
در بازار ارز ترکیه هر دلار آمریکا تا شامگاه دیروز با 85/۹ لیر ترکیه معامله می‌شد

گروه اقتصادی: وضعیت بحرانی اقتصاد ترکیه در آمارها و شاخص‌های مختلف اقتصادی از جمله نرخ لیر، تورم و بیکاری نمایان است. طبق گزارش روز گذشته رویترز، لیر ترکیه روز جمعه ۵/0 درصد تضعیف شد، زیرا سرمایه‌گذاران نگران نرخ‌های پایین‌تر و تورم بالاتر هستند.  در پی تکذیب خبر استعفای وزیر دارایی ترکیه و ادامه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ تورم، ارزش لیر ترکیه روز جمعه ۵/0‌درصد دیگر کاهش یافت. پول ترکیه تاکنون در سال جاری حدود 23‌درصد از ارزش خود را از دست داده است که عمدتاً به دلیل آنچه تحلیلگران آن را کاهش زودهنگام ارزش پول در مواجهه با تورم نزدیک به 20درصد می‌نامند، است. بانک مرکزی ترکیه از اواخر شهریور نرخ بهره سیاستی خود را در مجموع 300 واحد کاهش داده و ارزش لیر در برابر دلار به یکی از پایین‌ترین حدهای خود رسیده است.
بانک مرکزی ترکیه ۲۳ سپتامبر به‌ شکل غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی را در آن کشور با کاهش یک درصدی، به ۱۸درصد رساند. بسیاری از تحلیلگران کاهش نرخ بهره بانکی را تازه‌ترین نمونه دخالت‌های سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سیاست‌گذاری‌های پولی آن کشور می‌دانند. اردوغان پیش‌تر خود را از دشمنان بهره بانکی توصیف کرده بود.  رئیس بانک مرکزی ترکیه طی یک ‌سال گذشته ۲ مرتبه تغییر کرده است اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از ۳ رئیس اخیر این نهاد، در اجرای خواسته‌های اردوغان در رابطه با کاهش نرخ بهره بانکی موفق نبوده‌اند.
«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست جمهوری، گزارش روز جمعه روزنامه جمهوریت را مبنی بر اینکه «لطفی الوان» وزیر خزانه‌داری و دارایی پیشنهاد استعفای خود را به اردوغان ارائه کرده، تکذیب کرد. در همین رابطه، آلتون در حساب توئیتر خود نوشت: «لطفی الوان، وزیر خزانه‌داری و دارایی ما در حال انجام وظایف خود است. داستان‌های مطرح‌شده دروغ است». الوان عصر پنجشنبه در یک سخنرانی، نظر برخی تحلیلگران را مبنی بر اینکه دولت با تضعیف لیر ترکیه قصد حمایت از صادرات را دارد رد کرد. او گفت ترکیه سیاست نرخ ارز شناور دارد و بازار ارزش ارز را تعیین می‌کند. او تغییرات ارزش لیر را ناشی از تغییرات اقتصادی در جهان عنوان کرد.
به گزارش رویترز، معامله‌گران معتقدند گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای وزیر دارایی ترکیه تأثیر چندانی بر فعالیت بازار ندارد، بلکه تثبیت ارزش دلار است که لیر را به پایین‌ترین نرخ تاریخ خود رسانده است به‌ طوری که در بازار رسمی هر دلار آمریکا هم‌اکنون(شامگاه دیروز) با 85/9 لیر ترکیه معاوضه می‌شود.
لیر ترکیه در سال جاری حدود ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است و تحلیلگران آن را نتیجه کاهش نرخ سود بانکی در مواجهه با تورم نزدیک به ۲۰ درصد می‌دانند؛ موضوعی که باعث افزایش نقدینگی در بازار و به‌ تبع آن افزایش تورم شده است.

Page Generated in 0/0070 sec