printlogo


کد خبر: 239965تاریخ: 1400/8/16 00:00
دور دنیا

بحران غذایی در کمین ۲۳ میلیون شهروند افغان
سازمان ملل اعلام کرد تخمین زده می‌شود نزدیک به ۲۳ میلیون نفر یا ۵۵ درصد جمعیت افغانستان تا سال آینده در بحران غذایی قرار داشته باشند. «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: برای کمک به ۱۱ میلیون نفر در افغانستان، این کشور به کمک مالی ۶۰۶ میلیون دلاری نیاز دارد که تاکنون ۵۴ درصد آن تامین شده است. وی تصریح کرد: گزارش‌ها همچنان حاکی از درگیری‌های پراکنده در سراسر افغانستان و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان  در این کشور است. افغانستان از ماه آگوست گذشته تاکنون با به قدرت رسیدن گروه طالبان در شرایط بحرانی به سر می‌برد. بحران غذا نیز با توجه به شرایط بد اقلیمی در این کشور از قبل وخیم‌تر شده است. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند این سازمان نمی‌تواند پول نقد و منابع مالی لازم را برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان که با گرسنگی مواجهند، تهیه کند ولی تلاش دارد گزینه‌های دیگری را برای ایجاد ثبات در اقتصاد در آستانه فروپاشی افغانستان پیدا کند. همزمان سازمان‌های وابسته به سازمان ملل برای مقابله با بحران نقدینگی در افغانستان تلاش می‌کنند  مقادیر هنگفتی از دلارهای این کشور را وارد افغانستان کنند. انتقال دلار به افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان متوقف شده است و به گفته مقام سازمان ملل، اگر کشورها و نهادهای مالی بین‌المللی اقدامی در این زمینه انجام ندهند، سازمان ملل باید این خلاء را پر کند.
***
چند زخمی در پی حمله با چاقو در قطاری در آلمان
پلیس فدرال آلمان دیروز اعلام کرد حمله با چاقو در قطاری سریع‌السیر در ایالت بایرن در جنوب این کشور چند زخمی به جا گذاشته است. یک سخنگوی پلیس آلمان گفت جزئیات این حادثه نامشخص است اما پلیس حدود ساعت ۹:۲۰ صبح (به وقت محلی) تماسی دریافت کرد.  به گفته پلیس محلی، فردی که تصور می‌شود عامل حمله است، بازداشت شده و دیگر تهدیدی وجود ندارد. این قطار در زمان حمله نزدیک «نویمارکت» بین شهرهای «رگنسبورگ» و «نورنبرگ» ایالت بایرن در حرکت بود. روزنامه «بیلد» آلمان اعلام کرد ۳ نفر در جریان این حادثه زخمی شدند که حال 2 نفر وخیم است. سخنگوی «دویچه بان» (شرکت راه‌آهن آلمان) تأیید کرد ایستگاه شهر «سویبرسدورف» در ناحیه نویمارکت جایی که قطار در آن متوقف شد بسته شد و حرکت قطار بین رگنسبورگ و نورنبرگ به حالت تعلیق درآمد. روزنامه بیلد همچنین گزارش داد بازرسان در حال حاضر احتمال تروریستی بودن این حمله را رد می‌کنند.
***
بیانیه انجمن علمای اهل سنت درباره فساد سیستماتیک رژیم سعودی
انجمن علمای اهل سنت در بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای فساد در کشور حرمین شریفین به دلیل تغییراتی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعمال کرده، هشدار داد. علمای اهل سنت از کشورهای یمن، مالزی، ترکیه، فلسطین و مغرب و نهادهای دینی این کشورها زیر این بیانیه را امضا کرده‌اند. وبسایت سعودی‌لیکس نوشت: در این بیانیه آمده است تقلید کورکورانه از سایر ملل و وابستگی بی‌رویه به غرب و اقتباس آداب و رسوم از فرهنگ‌ ملت‌های غربی برخلاف دین و ارزش‌ها و هنجارهای ما در جوامع مسلمان است و این امر چیزی جز شرارت و فساد به ارمغان نمی‌آورد و جز پشیمانی و بدی از آن درو نمی‌کند. انجمن علما در ادامه تاکید کرد: آنچه دل هر مؤمنی را خون و احساسات هر مسلمانی را جریحه دار می‌کند، انتشار تصاویر بیهوده، صحنه‌های فساد در سرزمین حرمین شریفین، زادگاه وحی، شهر نبوت و مهد رسالت است که دولت سعودی همواره به آن افتخار می‌کند. این انجمن در ادامه افزود: دولت سعودی، متولیان این برنامه‌ها و شرکت‌کنندگان و مروجان آن مسؤول این نابهنجاری‌ و فساد هستند. حتی کسانی که این امر را دیدند و در برابر آن سکوت کردند یا اینکه توانایی امر به معروف و نهی از منکر را دارند نیز مسؤول هستند. در بیانیه انجمن علما از دولت سعودی خواسته شد از این برنامه‌های فساد که شدیدترین و بدترین عواقب را برای این کشور و جامعه به همراه خواهد داشت، دست بردارد. علمای اهل سنت در این بیانیه تأکید کردند: از اسباب و دلایل هلاکت و زوال، رشد فسق و فجور و ترک امر به معروف و نهی از منکر و سرکوب انسان‌هایی است که خواهان اصلاح جامعه هستند. در ادامه این بیانیه آمده است: پیشرفت یک کشور با سرگرمی و بازی حاصل نمی‌شود، بلکه با علوم سودمند، سیاست قانونی عقلانی، عدالت و حقیقت حاصل می‌شود، بویژه در کشورهایی که خداوند مقدسات و مردم صد در‌صد مسلمان نصیب‌شان کرده است. انجمن علمای اهل سنت این اقدام دولت سعودی را التماس و تلاش برای ماندن در قدرت از خلال ترویج فساد دانست.
***
میانجیگری طالبان بین اسلام‌آباد و حزب «تحریک طالبان پاکستان»
سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان ظاهرا نقش میانجی را بین پاکستان و «تحریک طالبان پاکستان» (TTP) برای دستیابی به یک توافقنامه صلح جهت پایان دادن به 2 دهه ستیزه‌جویی در پاکستان ایفا می‌کند. به نوشته روزنامه داون، پاکستان پس از گفت‌وگوهای مستقیم و رو در رو بین 2 طرف که تقریبا 2 هفته است در ولایت «خوست» در جنوب غربی افغانستان برگزار می‌شود، به تفاهم احتمالی با «تحریک طالبان پاکستان» دست یافته است، اگرچه هنوز مشخص نیست چه کسی از سوی پاکستان با «تحریک طالبان پاکستان» مذاکره می‌کند. این تفاهم شامل اعلام آتس‌بس سراسری و آزادی برخی تروریست‌های «تحریک طالبان پاکستان» بر اساس شرایطی خاص به عنوان بخشی از اقدامات اعتماد‌ساز است. با این حال، «تحریک طالبان پاکستان» هنوز تفاهم احتمالی بین 2 طرف را تایید یا رد نکرده است.

Page Generated in 0/0051 sec