printlogo


کد خبر: 239983تاریخ: 1400/8/16 00:00
اخبار

یک کشته و چند مصدوم در پی وقوع سیل در عسلویه
رئیس جمعیت هلال‌احمر عسلویه اظهار داشت: وقوع سیل در ارتفاعات اخند در عسلویه تاکنون به کشته شدن یک دختر ۲۰ ساله کوهنورد و مجروح شدن ۵ نفر منجر شده است. محمد وفایی گفت: کوهنوردان به منظور بازدید از آبشار درزو به منطقه رفته بودند که دچار سیلاب شدند. وی افزود: تیم‌های امداد و نجات از نخستین لحظات گزارش سیل به منطقه اعزام و اقدامات لازم را انجام دادند. همچنین هلال‌احمر لامرد استان فارس و سپاه عسلویه و آتش‌نشانی منطقه ویژه و سایر نهادهای شهرستان نیز در امر امداد و نجات به ما کمک کردند. وفایی تصریح کرد: برای انتقال مصدومان از منطقه کوهستانی به شهر، تقاضای کمک از کوهنوردان مجرب شده است. وی یادآور شد: نیروهای سپاه عسلویه با تمام تجهیزات در امر امداد و نجات ورود کرده‌اند. 
***
بارش باران در ۲۳ استان
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دیروز از بارش باران در ۲۳ استان خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌‌و‌گو با ایسنا افزود: از روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه در دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های واقع در غرب و مرکز کشور بارش کاهش می‌یابد اما در جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق کشور بارش ادامه خواهد داشت. در این روز در جزایر واقع در خلیج‌فارس نیز افزایش ابر گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. به گفته ضیاییان، دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) بارش در جنوب غرب کاهش می‌یابد و در استان‌های فارس، شرق چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌و‌بویراحمد، جنوب اصفهان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی وقوع رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: سه‌شنبه (۱۸ آبان‌ماه) در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد پدیده حاکم خواهد بود و در ارتفاعات کرمان و هرمزگان ابرناکی و بارش پراکنده رخ می‌دهد. چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه نیز جوی پایدار در کل کشور استقرار خواهد داشت و در اواخر وقت با نفوذ جریان‌های شمالی روی غرب دریای خزر، بارش در اردبیل و گیلان آغاز می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه ابری همراه با مه رقیق، گاهی بارش باران و بتدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد و طی ‌روز دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
***
آماده‌باش ۱۰ هزار نیروی خدمات شهری تهران در روزهای بارانی
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران از آماده‌باش و فعالیت ۱۰ هزار نیروی خدمات شهری و یکهزار نفر از عوامل اجرایی در روزهای بارانی شهر تهران خبر داد. اصغر عطایی آخرین شرایط خدمات‌رسانی و پیشگیری از آبگرفتگی در سطح شهر را تشریح و تاکید کرد: از لحظه شروع بارش‌ها در ۳ روز اخیر، عوامل خدمات شهری که تعداد آنها به ۱۰ هزار نفر می‌رسد همراه با یکهزار نفر عوامل اجرایی در سطح شهر به صورت شبانه‌روزی و با تمام امکانات و تجهیزات مشغول فعالیت هستند و هیچگونه رودخانه، کانال و مسیل اصلی دچار آبگرفتگی و انسداد نشده است. مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران افزود: در بعضی نقاط شهر تهران انهار فرعی به صورت موضعی دچار آبگرفتگی شده که بسیار طبیعی است. عوامل شهرداری به سرعت این آبگرفتگی‌های فرعی را مرتفع کرده‌اند. بعضی از نقاط انهار فرعی نیاز به کار عمرانی جزئی دارد که بعد از بارش‌ها این نقاط توسط مسؤولان منطقه‌ای و نواحی شهرداری شناسایی و احصا و پس از اتمام بارش‌ها به سرعت ترمیم خواهد شد. 
***
برگزاری نخستین نشست بانوان جریان‌ساز ایران
نخستین نشست بانوان جریان‌ساز ایران با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، رسانه‌ای، فضای مجازی و کارآفرینان موفق دیروز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. دکتر «فهیمه فرهمندپور» استاد دانشگاه و از فعالان عرصه زنان و خانواده، در این نشست گفت: تجربه تلاش برای یک زن مطالبه‌گر در کشورهای غربی هم با شکست مواجه شده و نتیجه نداده است، از این رو اولویت و هدف اصلی ما باید تبدیل زن کنشگر مطالبه‌کننده به «زن کنشگر اثرگذار» باشد. فرهمندپور با بیان اینکه «مساله زنان، مساله جامعه است» تاکید کرد: باید برای حل مسائل مربوط به زنان همه جامعه و مردان هم در این زمینه درگیر شوند و مشارکت کنند. همچنین در این مراسم «سارا هوشمندی» از اعضای هینا ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: ۱۴ آبان‌ روز فرهنگ عمومی است. بسیاری از مشکلات حوزه زنان ناشی از با‌ورهای غلط فرهنگی، خلأ‌های تربیتی و اشتباهات عرفی است که تشکل‌های مردمی با نگاه زنانه به نیازها و مسائل واقعی حوزه زنان می‌توانند نقش مهمی - چه در حوزه قانون‌گذاری و چه در مطالبات اثرگذار فرهنگی و اجتماعی- داشته باشند تا بتوانند بخشی از فشارهای ناشی از جریان‌سازی‌های فردی زنان را از طریق روش‌های تشکیلاتی سامان دهند.
***
تمام دشت‌های ایران در حال فرونشست هستند
مطالعات سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد فرونشست در همه دشت‌های ایران که «دارای آب شیرین قابل برداشت هستند» وجود دارد و دیگر دشتی در ایران وجود ندارد که از خطر فرونشست به دور باشد. به گزارش تسنیم، فرونشست زمین، ته‌نشین شدن تدریجی یا فرو رفتن ناگهانی سطح زمین به دلیل حرکت زیرسطحی مواد زمین عمدتا ناشی از تراکم سیستم آبخوان، زهکشی و تجزیه خاک‌‌های آلی، استخراج زیرزمینی، استخراج نفت و گاز، تراکم و آبی تراکم طبیعی است. در طول دهه‌های گذشته، بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی به دلیل خشکسالی‌های دائمی به طور چشمگیری افزایش یافته و منجر به تخلیه آبخوان‌ها شده است. مطالعات سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد دیگر دشتی در ایران وجود ندارد که از خطر فرونشست به دور باشد. 

Page Generated in 0/0056 sec