طی سالهای گذشته محل پارک خودروی ویژه معلولان در شهرها در نظر گرفته شد تا شرایط برای حضور معلولان در سطح جامعه افزایش یابد. به همین منظور در خیابانها تابلوهای مخصوص جهت پارک خودروهای دارای پلاک معلولان نصب شد اما در بیشتر مواقع مشاهده میشود این محلها که عموما نسبت به محلهای پارک موجود در شهر بسیار اندک هستند نیز توسط خودروهایی با پلاک غیر مورد استفاده قرار میگیرد که این موضوع زمینهساز ایجاد مشکل برای معلولان شده است. بر همین اساس رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسبسازی کشور از رئیس پلیس راهور ناجا خواست به مدت چند ماه برنامهای ضربتی در سطح شهر و کشور اجرا کند تا هر کسی خودروی خود را در محل «پارک خودروی ویژه معلولان» پارک کرد، جریمه و خودرو وی به پارکینگ منتقل شود. ابراهیم کاظمیمومنسرایی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت برای زندگی اجتماعی در شهر با موانع معماری و شهری متعددی روبهرو هستند، اظهار کرد: سازگارسازی محیط شهری با نیازهای افراد دارای معلولیت جسمی، ضرورتی حیاتی است، لذا باید طراحی شهرها بر اساس معیارها و ضوابط خاصی انجام شود. وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای رفع مشکلات و تامین نیازهای افراد دارای معلولیت در سطح شهرها انجام شده است اما این اقدامات کافی نیست و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد. این افراد نیاز به ترحم ندارند و اگر امکانات مناسب برای آنان فراهم شود، میتوانند توانمندیهای خود را در عرصههای مختلف به منصه ظهور بگذارند. رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسبسازی کشور با اشاره به اینکه مساله تنها تنوع عناصر مبلمان شهری نیست، بلکه شیوه توزیع آنها در سطح خیابان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: همکاری میان ادارات و سازمانهای گوناگون برای رفع مشکلات افراد دارای معلولیت الزامی است؛ در این راستا لازم است تدابیری مدنظر قرار گیرد که فرد دارای معلولیت را قادر سازد بدون کمک گرفتن از شخص همراه، در جامعه زندگی کند. به طور مثال در اکثر نقاط شهر (مراکز خرید، رستورانها و...) پارکینگهای ویژه معلولان با نصب علائم نزدیک به در ورودی ویژه افراد معلول در نظر گرفته شده است که پارک هر وسیله نقلیهای در این نقاط برای فرد متخلف جریمه دارد. کاظمیمومنسرایی با تاکید بر اینکه از هر ۲۵ پارکینگ، یک پارکینگ در سطح شهر مختص افراد دارای معلولیت است، خاطرنشان کرد: با پیگیریها و تلاش فراوان، در اکثر شهرها تابلوی ویژه معلولان و اختصاص جای پارک برای این قشر در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که متاسفانه علاوه بر شهر، در فرهنگ شهرنشینی هم ضعفهایی وجود دارد؛ در اکثر شهرها تامین پارکینگ حاشیهای بویژه در خیابانهای اصلی شهرهای پرجمعیت کاری دشوار است. وی در ادامه یادآور شد: مشکل اساسیتر آنجاست که آحاد مردم به شرایط معلولان و دشواریهای تردد آنها واقف نیستند و از مکانهای پارک ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان فرصت استفاده میکنند که امید است با همکاری شهرداریها و پلیس راهنمایی و رانندگی در کل کشور و همچنین آحاد مردم، شاهد فراهم شدن «شهری برای همه» باشیم. رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسبسازی کشور گفت: مشاهده کلی در سطح شهر نشان میدهد ۹۰ درصد محل پارکینگ خودروهای افراد دارای معلولیت توسط خودروهای سایر افراد اشغال شده است.