printlogo


کد خبر: 239996تاریخ: 1400/8/16 00:00
اخبار

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با لاوروف:
در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری می‌کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات آتی وین و نیز تحولات جاری در منطقه  گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درباره زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید کرد پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد: ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد.  وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان تردید داشت. وی با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت. وزیر امور خارجه در  این تماس تلفنی با اشاره به همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  بر لزوم پرهیز مدیرکل آژانس  از اتخاذ مواضع سیاسی تاکید و خاطرنشان کرد که ایران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه خواهد داد.
***
توسط اطلاعات سپاه صورت گرفت
انهدام سرشبکه قاچاق دختران در آذربایجان‌غربی
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اعلام کرد سرشبکه قاچاق دختران ایرانی توسط نیرو‌های سپاه در این استان منهدم شد. به گزارش تسنیم، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای از انهدام سرشبکه قاچاق دختران ایرانی در این استان خبر داد و اعلام کرد: این شبکه با کشور‌های همسایه در ارتباط بوده و شعاع فعالیت آن در تمام سطح کشور بوده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، سرشبکه قاچاق دختران و زنان ایرانی به یکی از کشور‌های منطقه جهت فحشا و هدایت و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند، طی عملیات پیچیده و چندلایه اطلاعاتی برون‌مرزی، در تور اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان آذربایجان غربی گرفتار شدند.
***
پیمان شانگهای می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پیمان شانگهای می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد، گفت: نگاه و امید به غرب و آمریکا در دولت روحانی، مانع تمایل به تحکیم روابط راهبردی با شرق شد. سیدمصطفی خوش‌چشم با اشاره به اینکه در سیاست خارجی همه دستگاه‌های کشور در حوزه سخت و نرم و حتی رسانه‌ها سهیم هستند، یادآور شد: باید به‌جای اعمال سلیقه شخصی، روابط راهبردی با سایر کشورها را نهادینه کرد و طبق نقشه راه اگر هم مدیری تغییر کرد باید آن را پیش ببرد؛ به‌جای مذاکره محوری باید طرح داشت و در همه حوزه‌های دیپلماسی از جمله سلامت، حمل و نقل، صادرات، واردات، علم و تکنولوژی با اولویت اقتصادی باید طرح و نقشه راهبردی وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: از آنجا که تاکنون در سیاست خارجی از همه امکاناتی که تولید قدرت می‌کند استفاده نشده، نیاز به تغییرات اساسی و بنیادی در سیاست خارجی است که نظام درصدد طراحی و اجرای آن بر اساس منافع ملی و اولویت منطقه‌ای است. تحلیلگر روابط بین‌الملل عنوان کرد: نگاه و امید به غرب و آمریکا در دولت آقای روحانی، مانع تمایل به تحکیم روابط راهبردی با شرق از جمله چین و روسیه شد. به‌ عنوان نمونه پیمان شانگهای معاهده سیاسی - نظامی است که می‌تواند زمینه‌ساز کسب منافع اقتصادی باشد و اعضا به هم بیشتر نزدیک می‌شوند که اعتمادساز و زمینه‌ساز حصول منافع اقتصادی است، از طرفی هم چون ایران می‌تواند امنیت منطقه را تامین کند و در دوره جدید نگاه به غرب اصل نیست و شرق و کشورهای همسایه اولویت دارند، باعث شد کشورمان به عنوان عضو شانگهای پذیرفته شود. 
***
دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شاخص‌های نظریه مقاومت را دنبال می‌کند، گفت: با آنکه دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرده ولی باید بدانیم «شیطان بزرگ» مقابل ایران است، نه «کدخدا». فریدون عباسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در دولت و مجلس فعلی نظریه مقاومت شکل گرفته است که مشخصات خاصی دارد؛‌ آیا این نظریه به تنش‌زدایی معتقد است یا به تهدید‌زدایی؟ تنش‌زدایی از آن نظریه غربگرا است و دولتی که متمایل به لیبرالیسم بود و در آن دولت اینگونه بود که دستاوردها را بر زمین بگذاریم و با آنها سازش کنیم. نظریه تهدید‌زدایی معتقد است باید تهدید را برطرف کنیم که این موضوع از نظریه مقاومت شکل می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در نظریه مقاومت منش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که این نظریه برگرفته از آیات قرآن کریم است که شیطان را در دنیا می‌بیند و به موضوع شیطان بزرگ اشاره می‌کند، در حالی که در نظریه غربگرا اعتقادی به شیطان ندارند. 

Page Generated in 0/0047 sec