printlogo


کد خبر: 240007تاریخ: 1400/8/17 00:00
تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد از سوی رئیس جمهور
انتقاد وزیر ارشاد از کم‌کاری در تولیدات سینمایی مرتبط با دانشمندان هسته‌ای

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «نگاه یک» از تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد توسط رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: نظارت بر هزینه‌کرد و عملکرد فرهنگی همه دستگاه‌ها به وزارت ارشاد محول خواهد شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»،‌ محمدمهدی اسماعیلی در برنامه نگاه یک شبک اول سیما با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به جایگاه فرهنگ گفت: در 4 دهه اخیر ما شاهد نگاه‌های متفاوت دولت‌ها به حوزه فرهنگ بودیم اما آیا دولت‌ها باید به صورت متمرکز در حوزه فرهنگ تصدی‌گری کنند؟ با چه نگاهی؟ دولت مردمی که شعار مرکزی دولت سیزدهم است به این معناست که تلاش دولت مردمی بر این است که همه امورات مختلف در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نوعی به مردم بازگردانده شود. این بازگشت به مردم به معنای سلب اختیار دولت نیست، دولت مساله هدایت، نظارت و تسهیل‌گری را برعهده دارد. وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم دولت مردمی که نقطه کانونی حرکت دولت آقای رئیسی است، اتفاق بیفتد، باید مردم عهده‌دار مسؤولیت اصلی شوند. در این دولت ریل‌گذاری به این سمت است که دولت با اعتقاد به آرمان‌های اصلی انقلاب با بیان صریح و بی‌لکنت اهداف متعالی انقلاب که در اصل دوم و سوم قانون اساسی براحتی بیان شده است،‌ فعالیت‌های فرهنگی را به جریان‌های مردمی واگذار کند. این نقطه کلیدی و کانونی حرکت دولت جدید است. 
وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ دولت مردمی حرکتش را بر پایه اتکا به حضور مردم در صحنه انجام می‌دهد، ما در دولت سیزدهم نسبت به گذشته چندان عادت به معترض شدن نداریم اما این بر کسی پوشیده نیست که در دولت قبل با پدیده‌ای به نام بی‌اعتمادی مردم به دولت مواجه شدیم؛ آمارهای دستگاه‌های رسمی حکایت از این دارد که اعتماد به دولت به عددهای بسیار پایینی رسیده و قصه آبان 98 در این پارادایم قابل تحلیل است. سرمایه اجتماعی به دلیل فاصله‌ای که بین دولت و مردم ایجاد شده پایین آمده است؛‌ اساس این فاصله شخص رئیس‌جمهور فعلی را مجبور کرد به دلیل سرمایه اجتماعی و اعتمادی که از مردم در دوره مدیریت قوه‌قضائیه گرفته بود و برای کاستن این شکاف وارد این عرصه شود و این اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست رفته نظام اسلامی در حوزه اجتماعی را بازگرداند. 
وی ادامه داد:‌ ما متعدد دستگاه‌های غیرفرهنگی در دولت داریم که بیشترین دخالت را در عرصه مدیریت فرهنگی دارند. هلدینگ‌های رسانه‌ای تشکیل شده که به ۲ شرکت بزرگ خصولتی متصل است‌؛ در دولت سیزدهم رئیس‌جمهور دستور داده همه دستگاه‌های دولتی دارای بودجه با نقطه چین به وزارت فرهنگ و ارشاد وصل شوند. مصوبه این موضوع در دولت در حال آماده‌سازی است، رئیس‌جمهور از حوزه اختیارات خود مدیریت فرهنگی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض می‌کنند و این کار بسیار بزرگی است. 
وی با اشاره به حضور در پشت صحنه یک فیلم سینمایی با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌ای گفت: تا امروز به جز فیلم بادیگارد، یک فیلم درباره شهدای هسته‌ای ساخته نشده است،‌ چه زمانی قرار است ساخته شود؟ رهبر انقلاب بیش از 30 تا 40 مجموعه از شهدای شاخص انقلاب نام بردند که باید درباره آنها فیلم و سریال ساخته شود اما در حوزه‌ای که قرار است مدیریت کنیم چند تا ساخته شده است؟ مگر پول نبوده؟ من مشکل حوزه فرهنگ را بودجه نمی‌بینم،‌ معتقدم به اندازه کافی بودجه وجود دارد. ما اینها را درست ریل‌گذاری نکردیم که این ریل‌گذاری حالا در حال انجام است. 
اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ عمومی وزارت علوم و وزارت آموزش‌و‌پرورش چه نقشی دارند؟ وزارت کار ما معاونت فرهنگی دارد، روزنامه دارد،‌ کتاب تولید می‌کند و...،‌ اینها که هست باید در مسیر دقیق سیاست‌گذاری شده اتفاق بیفتد؛ ما باید اول چرخه را درست کنیم. امروز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در سال 20 فیلم خوب متناسب با نظام آرمانی ساخته شود که در سال تنها 5 فیلم ساخته می‌شود.‌ من اگر همین امسال بتوانم ریل‌گذاری خوبی انجام دهم، سال آینده بالای 20 فیلم متناسب با جریان کشور در حوزه‌های مختلف در فیلم فجر خواهیم داشت. 
وزیر ارشاد همچنین از آغاز ثبت‌نام کنسرت‌ها برای اجرا در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: همان‌طور که می‌دانید بیشترین مصرف فرهنگی مردم اختصاص به موسیقی دارد. اکنون روند کنسرت‌ها را آغاز کرده‌ایم تا اجراها در تهران و شهرستان‌ها آغاز شود. اکنون در مرحله ثبت‌نام قرار داریم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود که از انتهای آبان یا اوایل آذرماه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه موسیقی آغاز شود. سایر فعالیت‌های فرهنگی- هنری نیز در حال رونق‌گیری است. نمایش ۲ فیلم سینمایی را داشتیم که با حجم بالایی از مخاطبان روبه‌رو شد. این موضوع نشان می‌دهد به‌رغم تمام مشکلات، مردم نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و هنری رغبت نشان می‌دهند.

Page Generated in 0/0054 sec