printlogo


کد خبر: 240012تاریخ: 1400/8/17 00:00
دور دنیا

سرکوب تظاهرات تغییرات اقلیمی در فرانسه
مأموران پلیس شهر رن فرانسه، تجمع اعتراضی روز شنبه را با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش متفرق کردند. این تظاهرات حدود هزار و 200 نفری در چارچوب اعتراضات هفتگی ضددولتی جلیقه‌زردها طی ۲ سال گذشته و در اعتراض به سیاست‌های نامطلوب دولت مکرون در شرایط تغییرات اقلیمی جهانی انجام شد. به گزارش اسپوتنیک، معترضان به مناسبت روز جهانی اقدام برای عدالت اقلیمی و همزمان با نشست اقلیمی گلاسکو، وارد خیابان‌های شهر رن شدند و همزمان جلیقه‌زردها و گروه‌های ضد فاشیستی نیز به این تجمع افزوده شدند. در نهایت مأموران پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند. پلیس فرانسه به سرکوب مردمی پرداخت که شعار «برای برقراری عدالت اقلیمی هم‌اکنون اقدام کنید» سر می‌دادند. 
***
انصارالله در آستانه تسلط بر میادین نفت مأرب
به رغم بمباران‌های گسترده ائتلاف متجاوز در استان مأرب یمن، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پیشروی‌های خود را در مناطق جدیدی از این استان ادامه دادند. طی ۲ روز گذشته مجاهدان انصارالله و متحدان‌شان در صنعا علاوه بر تسلط بر آخرین پایگاه‌های دولت مستعفی منصور هادی در منطقه العمود در شهرستان الجوبه در جنوب مأرب، در شمال این استان نیز پیشروی کرده‌اند. یک منبع در نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) تسلط انصارالله بر منطقه العمود را تایید کرده است. «یعقوب العتوانی» تحلیلگر جهان عرب نیز در خبرگزاری آناتولی ترکیه، حملات شدید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پادگان «‌ام‌ریش» مقر یگان 117 پیاده نظام نیروهای مزدور سعودی واقع در شمال جبهه ملعاء در شهر الجوبه را که منجر به عقب‌نشینی آنها شده است، همراه با قدرتنمایی موشک‌های بالستیک و حرارتی و توپخانه سنگین نیروهای انقلابی برشمرده است. بر اساس این تحلیل، سقوط ‌ام‌ریش به معنای پیشروی‌ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای تسلط بر منطقه‌ای صحرایی است که تا منطقه صافر - که میادین نفت و گاز استان مأرب در آنجاست - امتداد دارد. 
***
توهین نشریه آمریکایی بلومبرگ به ولیعهد سعودی:
بن‌سلمان؛ سگ شماره یک واشنگتن!
بلومبرگ، فراگیرترین شبکه خبری آمریکا، ولیعهد رژیم سعودی را که عملا حاکم عربستان است، هدف توهینی باورنکردنی قرار داد. بلومبرگ در تحلیلی بر ماهیت روابط جدید واشنگتن - ریاض پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور دموکرات در کاخ سفید، نوشت: «تحقیر دولت آمریکا نسبت به محمد بن‌‌‌سلمان در دوران بایدن، به ‌رغم تلاش‌های مذبوحانه او برای نزدیک شدن به کاخ سفید، در حال افزایش است. در حالی که جو بایدن، انگشتش را به نشانه مخالفت با آمدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی تکان می‌دهد، او با وجود منفور بودن در کاخ سفید، همچنان سگ شماره یک آمریکا در ریاض محسوب می‌شود. بایدن، بن‌سلمان را از دسترسی مستقیم به کاخ سفید محروم کرده و با پدرش سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی صحبت کرده است و این موضوع به احضار یکی از والدین به خاطر رفتار بد دانش‌آموز توسط مدیر مدرسه می‌ماند».
بر اساس این تحلیل، تلاش‌های بن‌سلمان برای جلب رضایت بایدن تاکنون شامل تسریع روند عادی‌سازی روابط عمومی با رژیم صهیونیستی، تلاش برای شرکت در نشست اخیر تغییرات اقلیمی و افزایش تولید نفت در کنار ادامه گفت‌وگو با ایران می‌شود. 
بلومبرگ که یک شبکه اقتصادی و خبری متعلق به سرمایه‌دار یهودی مایکل بلومبرگ، نامزد پیشین حزب دموکرات و حامی مالی کارزار جو بایدن است، در توهین به مقامات عربستانی گوی سبقت را از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز ربود که آنها را گاو شیرده آمریکا خوانده بود.
***
اخراج ۲۰۰ نفر از اعضای طالبان
روند تصفیه درون‌گروهی طالبان بویژه پس از سوءقصدهای متعدد تروریست‌های داعش به جان شهروندان افغان و همین‌طور مقامات دولت جدید، شدت یافته است. ۲ ماه پس از روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان، یک عضو کمیسیون تصفیه این گروه که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد از زمان تشکیل این کمیسیون تاکنون حدود 200 نفر از اعضای طالبان که مظنون به سوءاستفاده از قدرت بودند، اخراج شده‌اند. دلیل اخراج‌ها سوءاستفاده از قدرت برای منافع شخصی عنوان شده است. همچنین ده‌ها تن به‌دلیل سوءاستفاده از نام طالبان بازداشت شده‌اند. پیش از این «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان، کمیسیون تصفیه را متشکل از مقامات وزارت دفاع، وزارت کشور و ریاست امنیت ملی دانسته بود. این کمیته پس از هشدار «ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر امارت اسلامی افغانستان (طالبان) و امیر حکومت فعلی افغانستان درباره وجود نفوذی‌ها در این گروه تشکیل شد. شورای وزیران طالبان دوشنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم برای اخراج افراد «نامطلوب» از صفوف طالبان خبر داده و تأکید کرده بود به این افراد نباید اجازه فعالیت داده شود. لطیف‌الله حکیمی، رئیس کمیسیون تصفیه نیز در این باره گفته است علاوه بر بازداشت برخی‌، روند اخراج اعضای طالبان که پیشینه کاری خوبی ندارند آغاز شده است. در همین راستا روند توزیع کارت هویت و یونیفرم‌های نظامی برای اعضای طالبان بزودی آغاز خواهد شد. 
 
* دیدار سفیر چین با وزیر خارجه طالبان
«مولوی امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت طالبان در افغانستان با «وانگ یو» سفیر چین در کابل دیدار کرد. به گزارش جمهور، این دیدار متعاقب صادرات نخستین محموله چلغوز (نوعی دانه خوراکی) توسط طالبان از طریق هوایی به چین انجام شد. در این دیدار درباره گسترش روابط دوجانبه، نشست اخیر وزرای خارجه افغانستان و چین در دوحه و تجارت مشترک صحبت شد. سفیر چین نیز قول مساعد داد تسهیلات صدور روادید تجاری را برای بازرگانان افغان فراهم ‌کند. 

Page Generated in 0/0186 sec