printlogo


کد خبر: 240029تاریخ: 1400/8/17 00:00
طی 24 ساعت ۱۲۶ مورد مرگ و ۷۵۵۴ ابتلای جدید کرونا در کشور به ثبت رسید
شیوع نگران‌کننده کرونا در برخی استان‌ها

33 شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، این در حالی است که طی روزهای گذشته این آمار به 7 شهرستان رسیده بود. کارشناسان بر این باورند در صورتی که تدابیر لازم و پایش‌های مورد نظر در شهرستان‌هایی که بیشترین میزان درگیری با بیماری را دارند انجام نشود،‌ امکان شعله‌ور شدن مجدد بیماری در کشور وجود دارد. 
در همین زمینه، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، بر لزوم مدیریت بموقع شرایط تاکید کرد و گفت: اکنون در یک دوراهی قرار داریم و اگر بموقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر و نکات را رعایت کنند، وضعیت خطرناک نخواهد شد. 
علی شریفی‌زارچی گفت: از اسفند سال ٩٨ تاکنون ۵ موج بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم که موج‌های اول تا سوم کوچک‌تر بودند. در هر موج تعداد مبتلایان افزایش یافته و بعد از مدتی به قله موج رسیده‌ایم و سپس روند کاهشی آغاز شده است. دی، بهمن و اسفند 99 در همه استان‌ها جز خوزستان وضعیت آرامی داشتیم تا اینکه به نوروز رسیدیم و آمار بیماری در کل کشور افزایشی شد و خیزهای چهارم و پنجم رخ داد. اکنون روند بیماری در اکثر استان‌ها نزولی است ولی سیستان‌و‌بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در ٢ هفته اخیر روند افزایشی نگران‌کننده‌ای دارند. 
وی افزود: ٢٣ مرداد در اوج قله پیک پنجم بودیم و پس از آن روند کاهشی شد و از اوج قله گذشتیم؛ به همین دلیل رنگ شهرها تغییر کرد و اکنون در پایان موج پنجم هستیم. ١٧ مهرماه بیشتر شهرها در وضعیت آبی، زرد و نارنجی قرار گرفتند و تنها چند شهر در شمال غربی کشور وضعیت قرمز داشتند که طبیعتا آخرین شهرهای درگیر شده در موج پنجم بودند. 
او تاکید کرد: در ماه جاری نیز در برخی شهرها روند کرونا افزایشی و برخی شهرها وضعیت‌شان قرمز شده است. اکنون در یک دو‌راهی قرار داریم و اگر بموقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر و نکات را رعایت کنند، وضعیت خطرناک نخواهد شد. 
وی گفت: اکنون اصلا نمی‌توانم تصور کنم در شهرهای قرمز مدارس باز شوند و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در سطح کشور شویم، چون شاید خطری دانش‌آموزان را تهدید نکند اما خانواده‌های آنها در معرض خطر قرار می‌گیرند. 
سرپرست مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زمانی که ۳ موج اول را گذراندیم سویه کرونا تغییر کرد، افزود: با ورود سویه انگلیسی کرونا به خوزستان، آتش کرونا به این استان افتاد و بتدریج در خوزستان و سپس کل کشور اوج گرفت و به دید و بازدیدهای نوروزی که رسید به یکباره کل کشور قرمز شد. بعد از آن سویه دلتا را داشتیم و موج پنجم رخ داد. وی در ادامه گفت: از متخصصان ژنتیک و عفونی درخواست داریم که این ویروس را در مناطق قرمز سمنان، یزد و زابل رصد و پایش کنند تا بیماری تحت کنترل قرار گیرد و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها کاهش یابد. نباید دست روی دست بگذاریم، بلکه باید با کنترل بموقع دامنه موج را کنترل کنیم. وی با اشاره به اینکه روند کلی بیماری در کشور نزولی است، تصریح کرد: در مرداد‌ماه در اوج کرونا تعداد شهرستان‌های قرمز به ۳۵۹ شهرستان رسیده بود که ۱۷ مهر تا ۷ شهرستان هم کاهش یافت اما الان مجددا به ۳۳ شهرستان قرمز رسیده‌ایم و در عین حال تعداد شهرستان‌های آبی هم افزایش پیدا کرده است، چون روند کلی کشور نزولی است؛ از طرفی در برخی نقاط افزایش کرونا را شاهدیم و به همین دلیل تعداد شهرستان‌های قرمز هم افزایشی شده است. 
 
* تحقق ایمنی‌زایی حاصل از واکسیناسیون کرونا در آذرماه
در شرایطی که واکسیناسیون در کشور با سرعت در حال انجام است، وزیر بهداشت اعلام کرده که با توجه به آغاز واکسیناسیون عمومی از شهریور‌ماه در کشور، انتظار داریم اوایل آذرماه ایمنی‌زایی علیه کرونا در جامعه حاصل شود. 
بهرام عین‌اللهی درباره ایمنی‌زایی واکسن کرونا گفت: باید توجه کرد که بلافاصله بعد از تزریق واکسن کرونا ایمنی‌زایی حاصل نمی‌شود. تزریق دوز اول واکسن حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. بعد از تزریق دوز دوم هم باید حدود ۳ تا ۴ هفته صبر کنیم تا ایمنی‌زایی کامل حاصل شود. 
وی افزود: بر این اساس از زمانی که دوز اول واکسن کرونا را تزریق می‌کنیم، حداقل ۲ ماه برای ایمنی‌زایی زمان نیاز است. 
عین‌اللهی تاکید کرد: واکسیناسیون عمومی گسترده در کشور از شهریور آغاز شد و اکنون در آبان‌ماه تزریق دوز دوم در حال انجام است، بنابراین هنوز به هدف مورد نظرمان نرسیده‌ایم. اگر به هدف‌مان برسیم انتظار داریم در اوایل آذر‌ماه ایمنی‌زایی در اکثریت جامعه حاصل شود. 
***
    ۱۲۶ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند   
بنا بر آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت متاسفانه ۱۲۶ بیمار «کووید‌-۱۹» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۲۹۹ نفر رسید. بنا بر این گزارش، از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران «کووید‌-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۸۱۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۶۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۳ هزار و ۶۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۶ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۸۷ آزمایش تشخیص «کووید‌-۱۹» در کشور انجام شده است. از سویی در حال حاضر ۳۳ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* تزریق بیش از ۹۴ میلیون دوز واکسن کرونا 
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دوز رسید. بر اساس این گزارش، تاکنون ۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دوز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دوز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر همین اساس، مجموع واکسن‌های تزریق‌‌شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دوز رسیده است. همچنین در یک شبانه‌روز، ۶۳۸ هزار و ۶۵۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. 


Page Generated in 0/0052 sec