printlogo


کد خبر: 240035تاریخ: 1400/8/17 00:00
اخبار

وزیر صنعت خبر داد
تولید خودروهای به‌روز و کم‌مصرف تا ۲ سال آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های طراحی‌شده برای اصلاح صنعت خودروسازی بخوبی در حال اجراست و تا ۲ سال آینده شاهد صنعتی به‌روز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود. 
«سیدرضا فاطمی‌امین» دیروز در جریان شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در جمع خبرنگاران افزود: همان‌طور که از ابتدای آغاز به کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده کرده بودم ۱۰ پروژه در صنعت خودرو تعریف شده که اجرای آنها از ۲ ماه پیش آغاز شده و با زمان‌بندی مناسب در حال پیشرفت است. وی با بیان اینکه منکر بدهی‌های صنعت خودرو به قطعه‌سازان و زیان ‌انباشته بالای آنها نیستیم، ادامه ‌داد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینه‌های سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکت‌هاست. فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: با این وجود نوید می‌دهیم برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو بخوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد. وی بیان ‌داشت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود. 
***
کاهش 3/7 درصدی نرخ تورم تولیدکننده برق در تابستان
بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تولیدکننده برق در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/7 درصد کاهش یافت. 
مرکز آمار نرخ تورم تولیدکننده بخش برق در تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم تولیدکننده برق در ۴ فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۰ (نرخ تورم سالانه) برابر 7/37 درصد بود. همچنین نرخ تورم سالانه تولیدکننده بخش برق برای ساعت‌های مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب 8/32، 2/42 و 7/32 درصد بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار نرخ تورم فصلی تولیدکننده برق در تابستان امسال 1/0 درصد بود که در مقایسه با بهار 1/1 درصد کاهش داشت. نرخ تورم تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعت‌های مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب 1/5، 8/2 و منفی 8 درصد بوده است. گزارش مرکز آمار حاکی است نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق در تابستان ۱۴۰۰ برابر ۱۹ درصد بود. به عبارتی قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم تولیدکننده بخش برق در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای ساعت‌های مختلف اوج بار، میان‌بار و کم‌بار به ترتیب 5/21، 4/27 و 5/3 درصد بوده است. 
***
نرخ دلار بازار آزاد در کانال 28 هزار تومان
هر دلار در صرافی‌های بانکی دیروز در مقایسه با روز پیش از آن بدون تغییر قیمت ۲۷ هزار و ۷۳ تومان دادوستد و دلار در بازار آزاد وارد کانال 28 هزار تومان شد. قیمت فروش یورو نیز دیروز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۰۸ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۹۷۳ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۵۳۷ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۰ هزار و ۳۶۰ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۴۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۸۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۶۹ تومان اعلام شد. 
***
به‌کارگیری تمام توان وزارت نفت برای تأمین سوخت زمستانی
وزیر نفت گفت: وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا سوخت زمستانی در بخش خانگی تأمین شود و با چالش گاز روبه‌رو نشویم. جواد اوجی در تشریح نشست دیروزش با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درباره اقدام‌های وزارت نفت در زمینه تامین گاز در زمستان، گفت: وزارت نفت با انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها، خطوط لوله انتقال، ایستگاه‌های تقویت فشار و تأمین سوخت مایع اعم از نفت‌گاز و نفت‌کوره در حوزه نیروگاه‌ها، مخازن و صنایع اقداماتی را انجام داده است. وی با بیان اینکه امسال به فضل الهی ۴۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال ذخیره‌سازی سوخت مایع داشته‌ایم، افزود: همچنین با توجه به تدابیر خوبی که در وزارت نفت دیده شده و هماهنگی‌های خوبی که با همکاران‌مان در وزارت نیرو صورت گرفته است، در تلاش هستیم تامین سوخت زمستانی بویژه در بخش خانگی صورت بگیرد تا با چالش گاز روبه‌رو نشویم. به گفته وزیر نفت، در نشست دیروز گزارشی از وضع فروش نفت، میعانات گازی و صادرات محصولات پتروشیمی ارائه شد که خوشبختانه در همه این بخش‌ها در مقایسه با پارسال رشد و توفیق خوبی داشته‌ایم. اوجی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صنایع نفت و گاز بویژه صنعت گاز کشور برای ۸ سال آینده به ‌منظور افزایش تولید، حفظ و نگهداشت آن گزارشی ارائه شد، افزود: نمایندگان پرسش‌هایی در زمینه تأمین قیر مورد نیاز آسفالت جاده‌ها و راه‌های روستایی مطرح کردند که با توجه به نشست‌های هفته گذشته با آقای نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و دیگر دستگاه‌ها توفیق‌های خوبی حاصل شده است. اوجی تصریح کرد: وزارت نفت با مشخص کردن قیمت‌VB  (وکیوم باتوم) همه حواله‌ها را میان متقاضیان قیر توزیع کرده و این وزارتخانه به وظیفه خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ عمل کرده است. 

Page Generated in 0/0076 sec