printlogo


کد خبر: 240040تاریخ: 1400/8/17 00:00
وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با امیر عبداللهیان بر توسعه قاطعانه روابط تهران - پکن فارغ از تحولات بین‌المللی تأکید کرد
تأکید بر شراکت راهبردی

گروه سیاسی: با نزدیک شدن به موعد 8 آذر و آغاز مجدد مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، تحرکات دستگاه دیپلماسی و رایزنی‌ها در زمینه پیشبرد مذاکرات نیز افزایش پیدا کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که این روزها به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد روز شنبه با همتایان روس و چینی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این میان اما در روزهایی که فشار به چین برای توقف خرید نفت از ایران به عنوان استراتژی دولت بایدن برای کاستن از توان چانه‌زنی ایران در میز مذاکرات پیگیری می‌شود، وزیر خارجه چین از گسترش قاطعانه روابط تهران - پکن صرف‌نظر از تحولات بین‌المللی خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر و قدردانی از همکاری دولت چین برای ارسال ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به ایران، از روابط رو به گسترش ۲ کشور ابراز خرسندی کرد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار جهانی پکن در زمینه توسعه پایدار و همکاری نزدیک با چین در این باره تأکید کرد. وزیر امور خارجه درباره مذاکرات آتی وین ابراز امیدواری کرد آمریکا و طرف‌های اروپایی به صورت واقع‌بینانه وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود. وی تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را ادامه داده و همزمان مدعی مذاکره و توافق باشد. امیرعبداللهیان در زمینه انجام وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، ابراز اطمینان کرد این همکاری‌ها در چارچوب توافقات و مقررات بخوبی ادامه خواهد یافت. وی همچنین درباره اوضاع افغانستان با تأکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر، ابراز امیدواری کرد نشست همسایگان افغانستان در پکن در ادامه نشست سازنده تهران با موفقیت برگزار شود. 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین که روز گذشته منتشر شد «وانگ یی» هم در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از تصمیم ایران برای ازسرگیری مذاکرات «وین» درباره احیای برجام در تاریخ 29 نوامبر گفت: ما خوشحالیم که ایران تصمیم به پیوستن به مذاکرات درباره برجام گرفته که قرار است پایان این ماه (هشتم آذرماه) برگزار شود. این نشان‌دهنده نگرش مثبت تهران است. وزیر خارجه چین همچنین با تأکید بر نقض تعهدات برجامی توسط آمریکا از طریق خروج یکجانبه از این توافق گفت: ایالات متحده به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و باید نخستین طرفی باشد که گام‌هایی را برای جبران وضعیت فعلی بردارد. وی سپس با تأکید بر این موضوع گفت که پس از بازگشت ایالات متحده به برجام، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اجرای تعهداتش ذیل برجام را آغاز کند. وانگ یی ادامه داد: تمام طرف‌های درگیر باید همکاری‌ها را به منظور بازگرداندن مذاکرات به حالت عادی تقویت کنند. چین از تقویت همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند و این امر جو مناسبی را برای ازسرگیری رایزنی‌ها به وجود خواهد آورد. وی در ادامه به ایران برای میزبانی موفقیت‌آمیز دومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان تبریک گفت و تصریح کرد این نشست، در زمان مناسب برگزار شد. دیپلمات چینی در ادامه یادآوری کرد پکن میزبان سومین دور از نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود و «به منظور تقویت اجماع و برای نتایج مثمرثمرتر»، آمادگی دارد تا همکاری‌ها با تهران را در مسیر مناسب تقویت کند. وانگ یی در پایان اظهار داشت: چین و ایران یک همکاری راهبردی جامع با یکدیگر دارند. صرف‌نظر از اینکه چه تغییراتی در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد، پکن قاطعانه توسعه روابط دوستانه با تهران را ارتقا خواهد داد. 
 
* سناریوی آمریکا پشت دیوار چین
حداکثری کردن فشار اقتصادی به ایران با نیت رساندن موقعیت کشور به مرحله اضطرار و با نیت پذیرش زیاده‌خواهی‌های طرف غربی در مذاکرات، استراتژی ثابت آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. در این میان اما گسترش مراودات اقتصادی میان تهران و پکن به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای تضعیف نظام تحریمی آمریکا شناخته می‌شود. یک ماه پیش بود که خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داد ایالات متحده به صورت دیپلماتیک درباره کاهش خرید نفت خام ایران با چین تماس گرفته است. به نوشته رویترز، تصور می‌شود خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا که هدفش جلوگیری از چنین فروش‌هایی بوده، باعث شده اقتصاد ایران همچنان پابرجا بماند. این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نقل کرده بود: ما به صورت دیپلماتیک با چینی‌ها به عنوان بخشی از گفت‌وگوی خود درباره سیاست ایران برخورد کرده‌ایم و فکر می‌کنیم به طور کلی، این روش موثرتری برای رسیدگی به نگرانی‌های ما است. اما گزارش رویترز همان زمان نیز با واکنش پکن همراه بود و هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز اعلام کرد همکاری چین با ایران طبق مقررات حقوق بین‌الملل و قوانین بین‌المللی است. سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد - برد و تجاری‌سازی، همکاری کرده‌اند. وی افزود: چین قاطعانه با هر گونه تحریم یکجانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود (درباره تحریم‌های یکجانبه ایران) بر نهادها و اشخاص طرف ثالث دست بردارد. 
 
* مخابره پیام به وین
با مجموعه این اوصاف، آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین با توجه به تغییر دولت کشورمان واجد حساسیت‌هایی مضاعف خواهد بود. دیپلماسی فعال و مخابره این پیام که در صورت پابرجا بودن تحریم‌ها ایران توان تضعیف آن را خواهد داشت به موازات افزایش سطح غنی‌سازی و تقویت بازدارندگی هسته‌ای می‌تواند متغیر مهمی در به سرانجام مطلوب رساندن این مذاکرات باشد.

Page Generated in 0/0064 sec