printlogo


کد خبر: 240047تاریخ: 1400/8/18 00:00
بیست‌ونهمین هفته کتاب بدون برنامه‌های کلیشه‌ای برگزار می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری هفته کتاب گفت: تلاش کردیم در بیست‌ونهمین دوره این رویداد به برنامه‌های متفاوت و غیرکلیشه‌ای ضریب بدهیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نشست خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به همراه آیین رونمایی از پوستر این رویداد با حضور علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و علیرضا اسماعیلی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اجرای احسان رضایی در سالن زنده‌یاد عاشوری مؤسسه خانه کتاب برگزار شد. رمضانی در این نشست گفت: برنامه‌هایی که برای این دوره طراحی شده حاصل هم‌اندیشی دوستداران کتاب و انجمن‌های مختلف از سراسر کشور است. شعار هفته کتاب این است: «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم». جای خالی‌ای که در این ۲ سالی که از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد، همه ما آن را به شکل‌های مختلف درک کرده‌ایم. جای خالی سفر، میهمانی، آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس و هر آنچه که در دل تمنای آن را داریم اما نمی‌توانیم در ایام کرونا به آن دست یابیم را می‌توان با کتاب خوب پر کرد. 
وی افزود: به رسم هر سال، برای هر روز هفته کتاب نام‌هایی انتخاب شده که هرکدام نمایانگر موضوع و قشر خاصی است. همکاران ما در ستاد هفته کتاب در مشورت با اهالی قلم و کتاب و اصحاب فرهنگ این اسامی را نهایی کردند. ما باید تلاش کنیم این اسامی تبدیل به حرکت و اقدام شوند تا ایام هفته کتاب برای همه شیرین‌تر شود. 
رمضانی اسامی روزهای مختلف هفته کتاب را به این شرح بیان کرد: دوشنبه ۲۴ آبان روز آغاز هفته کتاب است و در تقویم رسمی کشور به نام روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده، ما نیز همین نام را برای این روز به کار می‌بریم. روز سه‌شنبه ۲۵ آبان به نام «کتاب خوب یار همیشه همراه» نامگذاری شده است. همچنین روزهای چهارشنبه ۲۶ آبان به نام «کتاب، زبان فارسی، شعر و ادبیات داستانی»، پنجشنبه ۲۷ آبان به نام «کتاب و رسانه، هم‌افزایی و تعاملات»، جمعه ۲۸ آبان به نام «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، شنبه ۲۹ آبان به نام «ناشران، کتابفروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه ۳۰ آبان به نام «کتاب، مادران شهدا و زنان در دفاع‌مقدس» و دوشنبه اول آذر هم به نام «کتاب، کودک و نوجوان و آینده نسل مجازی» نامگذاری شده‌ است. بخش دیگر سخنان رمضانی به معرفی برنامه‌هایی که قرار است در هفته کتاب اجرا شود، اختصاص داشت. مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برنامه‌های متعددی در حوزه‌های ملی و استانی به ستاد هفته کتاب رسیده است که من شاخص‌ترین آنها را معرفی خواهم کرد. در روزهای باقیمانده تا آغاز هفته کتاب نیز برنامه‌های دیگری از جانب نهادهای مختلف به ستاد اعلام خواهد شد که همه آنها را از طریق سایت روابط عمومی اعلام خواهیم کرد. بیش از ۱۵ نهاد و سازمان حدود ۸۰ برنامه ملی را به ما اعلام کرده‌اند. رمضانی در این نشست به برنامه‌های متنوع طراحی‌‌شده در استان‌های مختلف کشور برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر هفته کتاب هم اشاره کرد و گفت: در استان‌های کشور نزدیک به هزار برنامه خرد و کلان از رونمایی کتاب گرفته، تا نشست‌های نقد و بررسی، جلسات کتابخوانی و شعرخوانی، آیین‌های بزرگداشت، جایزه‌ها و جشنواره‌ها، گردشگری کتاب، نمایشگاه‌های کتاب و برنامه‌های مربوط به اهدای کتاب برای هفته کتاب امسال طراحی شده است. ۱۷ استان آیین مربوط به کتاب سال استانی را برگزار خواهند کرد. همچنین ۳۰ آبان آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یک کتاب در حوزه دفاع‌مقدس را خواهیم داشت که تمام استان‌های کشور به صورت برخط در این برنامه حضور دارند. 
وی افزود: در استان خراسان شمالی دومین جشنواره کتاب روستایی و عشایری، در استان سیستان‌و‌بلوچستان آیین اهدای کتاب به دانش‌آموزان حاشیه‌نشین و در استان آذربایجان غربی یک مراسم عصر کتاب و در استان زنجان آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر برپا خواهد شد. ۲۰ انجمن صنفی و تشکل فرهنگی نیز حدود ۱۵۰ برنامه را برای این هفته تدارک دیده‌اند. 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران شاخص‌ترین برنامه‌های انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها را نیز به این شرح اعلام کرد: انجمن قلم ایران آیین تجلیل از ۱۰ پیشکسوت حوزه شعر و داستان را خواهد داشت. انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی آیین افتتاحیه ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات را برگزار می‌کند. انجمن علمی بازاریابی نیز نشست نقش بازاریابی در رفع نابسامانی نظام تولید و توزیع کتاب را برپا خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0149 sec