printlogo


کد خبر: 240059تاریخ: 1400/8/18 00:00
احتمال دیدار ویدئویی نیکول پاشینیان، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف
ارمنستان، باکو را به نقض آتش‌بس متهم کرد

در سالگرد آزادی شهر شوشا در قره‌باغ و در آستانه اعلام کرملین مبنی بر نشست سه‌جانبه آنلاین رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان، نیکول پاشینیان، رژیم باکو را متهم به نقض آتش‌بس 2020 کرد. نخست‌وزیر ارمنستان در عین حال اعلام کرد در شرایط فعلی حاضر به دیدار با الهام علی‌اف نیست. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، او با اشاره به نقش کلیدی نیروهای حافظ صلح روسیه در تأمین امنیت منطقه قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس و برخی مفاد دیگر در بیانیه سه‌جانبه متهم کرد. پاشینیان مدعی شد باکو با نقض آتش‌بس، سعی دارد فعالیت نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ کوهستانی را به خطر بیندازد. نخست وزیر ارمنستان یکشنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «موارد نقض توقف درگیری‌های نظامی و کشته شدن نیروهای نظامی در برخی مناطق قره‌باغ کوهستانی پس از برقراری آتش‌بس، ما را متقاعد کرده طرف آذربایجانی در حال اجرای سیاست به خطر انداختن مأموریت حفاظت از صلح روسیه در منطقه است».
او هشدار داد توقف هر نوع اقدام نظامی در قره‌باغ - شامل ۲ بخش آزاد شده توسط آذربایجان و بخش تحت اشغال مانده تحت عنوان جمهوری خودخوانده آرتساخ – به طور کامل رعایت نمی‌شود و ابراز امیدواری کرد تحقیقات دقیقی در این زمینه انجام شده و تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این تخلفات اتخاذ شود. به گفته پاشینیان، نقض آتش‌بس، جلوگیری از باز شدن راه‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل و خودداری مقامات باکو از استرداد افراد بازداشت شده، از جمله موارد نقض مفاد بیانیه سه‌جانبه است. او همچنین خواهان احقاق حق ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ برای بازگشت به شوشا و گادروتسکی بر اساس توافق مزبور شد.
 این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز از آمادگی مسکو برای برگزاری نشست سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.
 او گفت چیدن مقدمات برگزاری دیدار ویدئویی نیکول پاشینیان، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف ادامه دارد اما هیچ توافقی درباره چارچوب زمانی مشخص وجود ندارد.

Page Generated in 0/0056 sec