printlogo


کد خبر: 240060تاریخ: 1400/8/18 00:00
دور دنیا

نُجَباء عراق:
آمریکا در حمله به منزل نخست‌وزیر دست دارد
رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نجباء ماجرای حمله به منزل نخست‌وزیر را تلاشی برای کشاندن عراق به ورطه بحران‌ داخلی دانست که پیامدهای خطرناکی برای کشور دارد.  شیخ «علی الاسدی» با تصریح بر اینکه «همه دلایل و نشانه‌ها دال بر دست داشتن سفارت آمریکا در این ماجراست»، خاطرنشان کرد: «پایگاه نظامی آمریکا در منطقه سبز بغداد که از آن تحت‌ عنوان سفارت یاد می‌شود، با وجود برخورداری از سامانه پدافند هوایی (سی- رام) با پهپادها یا موشک‌ها مقابله نکرد!» او شناسایی و محاکمه عاملان حمله را مستلزم تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف دانست تا اجازه دستکاری مدارک جرم داده نشود.  الاسدی در پایان تأکید کرد: «اگر همان‌گونه که انتظار می‌رود، سفارتخانه شرارت‌طلب آمریکا مسؤول این حمله باشد، باید ضمن تعطیل کردن آن، سفیر فتنه‌گر ایالات ‌متحده نیز از عراق اخراج شود».
***
رکوردشکنی ابتلا به کرونا در آلمان واکسینه شده!
رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان برای نخستین‌بار در دوران کرونا از عبور نرخ مبتلایان جدید در این کشور از مرز 200 نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در عرض یک هفته خبر داد. به گزارش روزنامه هندلزبلات، نرخ مبتلایان جدید به ازای هر 100 هزار نفر در آلمان در عرض یک هفته بر اساس اطلاعات انستیتوی نامبرده به بالاترین حد از زمان شیوع کرونا یعنی میانگین 1/201 در هفته رسید. نرخ مبتلایان جدید به ازای هر 100 هزار نفر در آلمان بسیار بالاتر و بیش از 900 نفر است. رکورد قبلی نرخ مبتلایان هفتگی در آلمان مربوط به اوج موج دوم کرونا و حدود 11 ماه پیش، قبل از واکسیناسیون همگانی در این کشور پیشرو اتحادیه اروپایی به میزان 6/197 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بود. 
این رکورد جدید در کنار افزایش روزانه نرخ ابتلا به کرونا در آلمان آن هم به رغم واکسیناسیون عمومی ابهامات بسیاری را به وجود آورده است. نخست اینکه آلمان کشوری بود که به پروژه‌های مشترک با اتحادیه اروپایی و همچنین سازمان جهانی بهداشت خیانت کرد و به واسطه ثروت خود و نزدیکی به آمریکا، عمده جمعیتش را با ۲ واکسن آمریکایی فایزر (بایون‌تک) و مدرنا واکسینه کرد نه با واکسن انگلیسی- سوئدی معرفی شده توسط اتحادیه اروپایی (آسترازنکا-آکسفورد) یا معرفی شده توسط سازمان جهانی بهداشت (کوواکس). در عین حال دولت آلمان، استفاده از واکسن‌های مطرح روسی و چینی یعنی اسپوتنیک و سینوفارم را در مرحله بررسی معلق نگاه داشته و هنوز مجوزی درباره آنها صادر نکرده است.  دوم اینکه، نرخ واکسیناسیون عمومی در این کشور رو به کندی گذاشته و به همین خاطر مسؤولان بهداشتی هشدار داده‌اند با این روند آلمان فعلا نمی‌تواند به مرحله ایمنی جمعی برسد. در همین رابطه، مارکوس زودر، رئیس حزب دولتی سوسیال - مسیحی که بخت زیادی برای تشکیل دولت جدید برلین دارد، گفته است با توجه به نرخ‌های ابتلای جدید بالا به کرونا رفتارهای قاطعانه‌تر در مبارزه با همه‌گیری مجدد نیاز است.  در حال حاضر حدود 56 میلیون ژرمن (67 درصد جمعیت) یک دوز واکسن کرونا و 5/52 میلیون نفر (63 درصد) هر ۲ دوز را تزریق کرده‌اند، در حالی که دست‌کم لازم است 75 درصد جمعیت هر ۲ دوز را تزریق کرده باشند تا ایمنی جمعی در جامعه ایجاد شود. در چنین شرایطی پزشکان آلمانی نیز پیش‌بینی کرده‌اند در هفته‌های آینده شمار مبتلایان به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه افزایش چشمگیری داشته باشد. 
***
45 میلیون گرسنه مطلق در جهان
قحطی کم‌سابقه افغانستان را تهدید می‌کند
آژانس غذای سازمان ملل متحد روز دوشنبه به جامعه جهانی هشدار داد ۴۵ میلیون نفر در ۴۳ کشور جهان در آستانه قحطی کامل قرار دارند. «دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا (WFP) در بیانیه‌ای که دیروز منتشر کرد، منازعات، تغییرات آب‌ و هوایی و ویروس «کووید-۱۹» را از عوامل اصلی افزایش تعداد گرسنگان در سال 2021 به میزان ۳ میلیون نفر برشمرد. با ثبت این ۳ میلیون گرسنه مطلق در افغانستان، رقم کسانی که در سراسر جهان با قحطی کامل غذایی مواجهند به ۴۵ میلیون انسان افزایش یافته است.
 او نوشت: «سال ۲۰۱۹ تعداد کسانی که در آستانه قحطی در جهان قرار داشتند، کمتر از ۲۷ میلیون نفر اعلام شده بود. به گفته سازمان ملل، جنگ و درگیری به بی‌ثباتی‌ها دامن‌ زده است و در کشورهایی چون اتیوپی، هائیتی، سومالی، آنگولا و بروندی موج جدید و ویرانگر قحطی را تقویت کرده است». این نهاد بین‌المللی همچنین می‌گوید دست‌‌کم ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان در معرض گرسنگی قرار دارند و باید هر چه سریع‌تر به آنها کمک شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، در افغانستان بسیاری از شهروندان به دلیل فقر و گرسنگی «مجبور به فروش فرزندان خود در تلاشی ناامید‌کننده برای زنده ماندن شده‌اند». مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا می‌گوید در ماه‌های اخیر در این کشور بحران‌زده «هزینه‌های سوخت و قیمت مواد غذایی افزایش یافته، کود شیمیایی گران‌تر شده است و همه اینها منجر به فاجعه جدیدی شده است». مدیر آژانس غذای سازمان ملل متحد، شرایط شهروندان در یمن و سوریه را نیز اضطراری خواند. در سوریه 4/12 میلیون نفر در وضعیتی قرار دارند که نمی‌دانند وعده بعدی غذایی‌شان را چگونه و از کجا می‌توانند تهیه کنند. گرمایش کره زمین نیز عامل دیگری است که نشان می‌دهد چرا بحران در سراسر جهان در حال افزایش است. برخی کشورها در آفریقا و آسیا به دلیل تغییرات اقلیمی با بحران خشکسالی روبه‌رو هستند. نمونه آن ماداگاسکار است که سازمان ملل بتازگی گفته به دلیل خشکسالی جان میلیون‌ها نفر به خطر افتاده است. سازمان جهانی غذا می‌گوید پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود با 6/6 میلیارد دلار می‌تواند به طور موقت به پایان دادن بحران قحطی کمک شایانی کند اما امروز این سازمان می‌گوید دست‌کم نیاز به ۷ میلیارد دلار دارد تا بتواند یک وعده غذایی برای هر فرد در سال آینده فراهم کند. 

Page Generated in 0/0053 sec