printlogo


کد خبر: 240065تاریخ: 1400/8/18 00:00
وزیر بهداشت وعده داد
واکسیناسیون ۸۰ درصد جمعیت کشور تا پایان آبان

رضا نصیری: سرعت انجام واکسیناسیون در کشور به دلیل برخورداری از میزان فراوان واکسن‌های وارداتی و تولید داخل موجب شده طبق اظهارات وزیر بهداشت، رکورددار تزریق واکسن در دنیا شویم به طوری که تاکنون ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و ۹۵میلیون دوز نیز تزریق شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر بهداشت دیروز در نخستین نشست خبری خود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. بهرام عین‌اللهی در این نشست با اشاره به زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: ما روزهایی را پشت سر گذاشته‌ایم که روزانه ۵۰ هزار مبتلا به «کووید-۱۹» را داشتیم و این یک فاجعه ملی بود. وزیر بهداشت با اشاره به واردات ۱۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور افزود: این حجم از واردات با دشواری‌های زیادی همراه بود. عین‌اللهی با اعلام اینکه تاکنون ۹۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، ادامه داد: این حجم از کار فقط با همکاری و مشارکت مردم رقم خورده است. وزیر بهداشت گفت: اگر قرار بود این حجم از تزریق را خود ما انجام دهیم، حداقل یک سال زمان می‌برد. عین‌اللهی با اشاره به ساخت واکسن در کشور افزود: در حال حاضر ۵ مرکز ساخت واکسن در کشور فعال هستند و امیدوارم تزریق دوز سوم با واکسن‌های داخلی انجام شود. وزیر بهداشت تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان آبان بتوانیم واکسیناسیون ۸۰ درصد جمعیت کشور را تکمیل کنیم و به ایمنی جمعی برسیم. وی با بیان اینکه نگران موج ششم هستیم که در کشورهای اطراف ما شروع شده است، گفت: در آماده‌باش هستیم و از نظر مواجهه با بیماران کرونایی، به مرز آمادگی کامل رسیده‌ایم. وی با اشاره به اهمیت تأمین واکسن کرونا گفت: نمی‌توانستیم معطل واکسن‌های داخلی بمانیم تا برسد. اگر اینطور بود تا الان نمی‌توانستیم ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تأمین کنیم. وی ادامه داد: کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌ و دارو را با نرخ ارز آزاد فروخته‌اند، بزودی به مردم معرفی خواهند شد. وزیر بهداشت در ارتباط با شرایط بازگشایی مدارس گفت: معتقدیم دانش‌آموزان از شرایط آموزش در دوران کرونا آسیب دیده‌اند و هر وقت شرایط مهیا شد باید به مدرسه بروند. وی با عنوان اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی است، اظهار داشت: من قول داده بودم تا دهه فجر به ایمنی برسیم، بنابراین الان خیلی جلوتر هستیم و انتظار می‌رود خیلی زودتر به ایمنی جمعی برسیم. وزیر بهداشت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو هم گفت: فعلا چاره‌ای نداریم ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داریم، چون اگر این ارز برداشته شود مشکلات بیماران برای تأمین دارو سخت‌تر خواهد شد. وی درباره واکسن‌های داخلی که مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند، گفت: به عنوان وزیر بهداشت می‌گویم تمام واکسن‌های داخلی از بهترین‌ها هستند. 
وزیر بهداشت در ارتباط با جایگاه طب سنتی در نظام سلامت کشور نیز گفت: امروزه 8 دانشگاه طب سنتی در کشور داریم و حتما برنامه ما تقویت طب سنتی است. قطعا بحث داروهای گیاهی طبی جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه کنیم. وی ادامه داد: این حوزه از چند جهت خوب است، چراکه برای‌مان اشتغال ایجاد کرده، از منابع خودمان استفاده می‌کنیم و از واردات بی‌نیاز می‌شویم، البته باید سیر خودش را طی کند و باید توجه کرد که تعیین دوز در هر دارویی مهم است. یکی از مشکلاتی که بعضا دیده می‌شود، این است که دوزها در این حوزه رعایت نمی‌شود. حجم ماده گیاهی‌ای که ارائه می‌شود، باید مشخص و تعیین‌کننده باشد تا اثرگذاری داشته باشد و این موضوع کارهای علمی می‌طلبد. وزیر بهداشت افزود: قطعا تقویت طب سنتی جزو برنامه‌های ما است. در واقع ما طب را یکی می‌بینیم، اعم از طب سنتی و...، همه اینها دانش و علم است اما باید مستند شود و روش‌های علمی خودش را طی کند. افرادی هم باید در این حوزه فعالیت کنند که از نظر ما تأیید شده بوده و مدارج علمی را طی کرده باشند و زیرساخت‌های علمی‌شان خوب باشد. در این صورت قطعا مورد تأیید ما قرار دارد. عین‌اللهی درباره بحث کمبود پزشک نیز گفت: مشکل اصلی ما در توزیع است به طوری که در بعضی مناطق تورم پزشک داریم و بعضی جاها پزشک نداریم. 
 
* واکنش به خبر پولی شدن واکسن کرونا
واکسن پولی نیست و مردم برای حفظ جان خود و دیگران در امر واکسیناسیون شرکت کنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان اینکه واکسن کرونا رایگان است، گفت: هدف ما صیانت از سلامت و تشویق مردم به واکسیناسیون است. کمال حیدری توضیحی درباره مصاحبه خود با مضمون اینکه قرار بوده واکسن کرونا پولی شود، ارائه کرد و افزود: واکسن کرونا رایگان است و هدف دولت سیزدهم، تأمین سلامت مردم است. معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: عدم بیان کامل مطلب از سوی بنده، دلیل ایجاد ابهام درباره رایگان بودن واکسن کرونا بود که باعث برداشت‌های گوناگونی در رسانه‌ها شد. تمام دغدغه و تلاشم در آن مصاحبه‌، صیانت از سلامت مردم و تشویق جامعه به واکسیناسیون بود. وی افزود: تحقیقات علمی در حوزه‌های گوناگون و متعدد ثابت کرده که واکسیناسیون نقش بسیار اثرگذار و چشمگیری در کاهش میزان بستری‌ها و جلوگیری از مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری کرونا دارد اما متأسفانه به دلیل برخی تبلیغات سوء و منفی، شاهد کاهش استقبال مردم از واکسیناسیون هستیم و همین امر هم ما خادمان ملت در حوزه سلامت را نگران کرده است. حیدری گفت: از همه مردم درخواست می‌کنم که برای مقابله با بیماری کرونا و حفظ سلامت خود و عزیزان‌شان، حتما در واکسیناسیون شرکت کنند تا شاهد مدیریت کرونا، رونق کسب‌و‌کارها و اقتصاد کشور و نیز بازگشت سلامتی در سراسر کشور باشیم.
 
***
۱۴۰ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
شمار جان‌باختگان ناشی از بیماری کرونا در کشور همچنان زیر 150 نفر در یک شبانه‌روز در نوسان است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۱۴۰ بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۱۴۰ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۴۳۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۴۶۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۶۶۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. از سویی بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به حدود ۹۵ میلیون دوز رسید. بنا بر این گزارش، تاکنون ۵۵ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر دوز اول، ۳۹ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۵۸ نفر دوز دوم و ۱۹۸ هزار و ۶۳۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۸۷ دوز رسیده است. 

Page Generated in 0/0053 sec