printlogo


کد خبر: 240070تاریخ: 1400/8/18 00:00
معاون وزیر ارتباطات علت کندی اینترنت در مهرماه را افزایش مصرف به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دانست
ظرفیت شبکه اینترنت کشور ۱۰ درصد افزایش یافت

از آغاز مهرماه کندی سرعت اینترنت و کاهش کیفیت آن به دغدغه‌ای جدی برای مردم تبدیل شده است و در این بین گمانه‌زنی‌های متفاوتی در رابطه با علت این موضوع منتشر شده بود که یکی از مهم‌ترین آنها، ادعای عدم افزایش پهنای باند بود. محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیات‌مدیره شرکت شاتل به‌ عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت گفته بود از زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. او مدعی شده بود مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا رخ نداده است. 
حال پس از گذشته چند هفته از کندی سرعت اینترنت، معاون وزیر ارتباطات روز گذشته گفت: برای رفع مشکل کندی و اختلال در شبکه ارتباطی کشور که مهرماه رخ داده بود، توسعه در پهنای باند انجام شد و ظرفیت شبکه اینترنت بین‌الملل و شبکه داخلی نزدیک ۱۰ درصد افزایش یافت. حسین فلاح‌جوشقانی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کیفیت اینترنت اظهار داشت: هفته اول مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مصرف طبیعی کاربران، با افت کیفیت اینترنت در برخی نقاط کشور مواجه شدیم؛ افت کیفیت محسوسی که به تجربه بد کاربران منجر شده بود. وی افزود: رشد مصرف دیتا باعث اشباع شدن ظرفیت‌های اپراتورها و مخابرات شد و همین مساله نیاز به توسعه زیرساخت‌ها را بیش از هر زمان دیگری افزایش داد. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: به طور معمول هر ماه حدود 3 درصد افزایش مصرف داریم که در هفته ابتدایی مهر و بازگشایی مدارس از ۳ درصد به ۱۰ درصد رسید که این مساله منجر به افت کیفیت در بعضی نقاط کشور و گلایه مردم شد. 
فلاح با بیان اینکه بهبود شبکه در این شرایط نیاز به توسعه ظرفیت‌ها داشت، افزود: وزیر ارتباطات اول مهرماه پس از شکایت کاربران از وضعیت اینترنت، دستور داد کمیته ویژه‌ای با حضور سازمان تنظیم مقررات (رگولاتوری)، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات و اپراتورها تشکیل شود. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: «پس از بررسی مشکلاتی که در شبکه وجود داشت، گزارشی از اشباع شدن ظرفیت اپراتورهای مختلف را ارائه کردیم. در بررسی‌ها مشخص شد در ساعات اوج مصرف، میزان استفاده در تعداد زیادی لینک در اپراتورها به بیش ۹۵ درصد می‌رسد که این میزان از اشباع، مهم‌ترین عاملی است که باعث افت کیفیت و سرعت می‌شود».
رئیس رگولاتوری افزود: برای رفع مشکلات پیش‌آمده، ظرفیت اینترنت بین‌الملل و شبکه داخلی را نزدیک به ۱۰درصد افزایش دادیم و اکنون می‌توان گفت وضعیت اینترنت بهبود یافته و مشکل افت کیفیت رخ داده در مهرماه رفع شده است. 
وی در گفت‌وگو با ایرنا درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حفظ کیفیت اینترنت گفت: بهبود کیفیت یک امر مستمر است که باید دائم توسط رگولاتوری که مسؤول آن است، مورد بررسی قرار بگیرد و مشکلاتش حل شود. مسؤولیت روزانه ما در رگولاتوری، پایش شبکه‌ها و مشکلات آنهاست. به واسطه همین رصد روزانه است که می‌توانیم در زمان مقرر، توسعه مناسب ظرفیت شبکه‌ها را انجام دهیم. گاهی اوقات نیز مانند مهرماه اختلالاتی به وجود می‌آید که دلیل آن افزایش مصرف ناگهانی در مقاطع خاص است.  
معاون وزیر ارتباطات درباره همکاری اپراتورها برای رفع این مشکلات گفت: اپراتورها در این خصوص همکاری مناسبی انجام داده‌اند اما کافی نیست، بویژه شرکت مخابرات ایران نیازمند سرمایه‌گذاری جدی، توسعه سریع در زیرساخت‌های ارتباطی و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات است که به طور جدی پیگیری می‌شود. وی افزود: این اقدامات به معنای کیفیت مناسب در کشور نیست و مشکل اصلی، عدم سرمایه‌گذاری مناسب بویژه در بخش ارتباطات ثابت در کشور بوده که توجه جدی و ویژه به این موضوع از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات است.

Page Generated in 0/0052 sec