printlogo


کد خبر: 240076تاریخ: 1400/8/18 00:00
اخبار

خطیب‌زاده: 
آمریکا باید تضمین دهد که حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، تصریح کرد:‌ مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است، باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برگردد، برای بازگشت از این مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده را همه یکجا و به صورت موثر بردارد و تضمین دهد هیچ دولتی در آمریکا مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد. به گزارش فارس، دیپلمات ارشد ایران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آتی در وین گفت: آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اصل حاکم بر توافقات در وین، تا همه چیز توافق نشده هیچ چیزی توافق نشده است. این اصل اساسی است که از روز اول گفته شده و الان هم با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. آنچه تا امروز در وین گفته‌ شده پیشنویس‌هایی از گفت‌وگوها بوده و چون همه چیز توافق نشده، عملا هیچ چیز توافق نشده است. لذا تنها مسیری که الان وجود دارد مسیری است که ایران و ۱+۴ اطمینان حاصل کنند عضوی که از برجام خارج شده و الان عضو برجام نیست و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است به تعهداتش در عمل پایبند باشد. اگر این اطمینان را بیابیم که همه اجزای توافق و اولویت آن یعنی رفع همه تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروجش اعمال کرده، حاصل شده است آن وقت می‌توانیم بگوییم در مسیر درست هستیم و موضوع گام‌به‌گام هیچ‌ وقت بعد از آن مطرح نبوده است. وی تصریح کرد: مادامی که ایران اطمینان قطعی نیابد که تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا یکجا و موثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد. خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به اینکه اگر جمهوری‌خواهان بر سر کار آیند به هیچ توافقی متعهد نمی‌شوند نیز بیان کرد: حقوق بین‌الملل در این باره کاملا روشن است. در حقوق بین‌الملل تقسیم‌هایی که بین نهادهای قدرت در داخل کشورها وجود دارد به رسمیت شناخته نشده است. دولت‌ها نماینده رسمی حاکمیت‌ها و کشورها هستند. برای ما تفاوتی نمی‌کند کدام حزب در آمریکا حاکم است، سیاست داخلی آمریکا به خودشان مربوط است. دولت‌های آمریکا نشان داده‌اند به قوانین بین‌الملل پایبند نیستند، حتی به قوانین تصویب شده در کنگره. مسائل داخلی آمریکا، رقابت‌ها و گروکشی‌ها به خودشان مربوط است. 
***
تأکید امیرعبداللهیان بر بازپرداخت سریع‌ بدهی قدیمی انگلیس به ایران
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی همتای انگلیسی با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هر چه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد. 
حسین امیرعبداللهیان و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس دیروز در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مسائل دوجانبه، گفت‌وگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی، یادآور شد بخش اعظم توافقات تجاری بین ۲ کشور پس از برجام اجرایی نشده‌ و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی بین ۲ کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است. امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هر چه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام نیز بر مسؤولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید و تصریح کرد برخی طرف‌ها نیز با مسؤولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. امیرعبداللهیان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمام تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان، ارائه تضمین‌های لازم درباره اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد: عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقابل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کامل در مذاکرات وین محقق شود. وزیر خارجه انگلیس نیز در این تماس ابتدا بهبودی فوری وزیر امور خارجه کشورمان را که به کرونا مبتلا شده، آرزو کرد و در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اعلام تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام، ۳ کشور اروپایی را جهت دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، مشتاق و جدی خواند. 
***
رایزنی «رابرت مالی» با مقام ارشد کره‌جنوبی درباره مذاکرات وین
وزارت خارجه کره‌جنوبی از گفت‌وگوی قائم‌مقام این وزارتخانه با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره تلاش‌های جاری برای از سرگیری مذاکرات برجامی وین خبر داد. به گزارش فارس، وزارت خارجه کره‌جنوبی دوشنبه اعلام کرد قائم‌مقام این وزارتخانه با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو و درباره تلاش‌های جاری برای از سرگیری مذاکرات وین تبادل نظر کرد. «چوی جونگ کان» و «رابرت مالی» درباره این موضوع در حالی گفت‌وگو کردند که قرار است مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) از سر گرفته شود. 
به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی، این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات گفت «مالی» آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را به اشتراک گذاشت و «چوی» نیز بر تمایل سئول برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک تاکید کرد. به نوشته یونهاپ، اگر چه کره‌جنوبی عضوی از برجام نیست اما واشنگتن ارتباط خود را در این باره با متحدش سئول حفظ کرده، بویژه درباره دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی که تحت تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده است. 

Page Generated in 0/0167 sec