printlogo


کد خبر: 240100تاریخ: 1400/8/19 00:00
دور دنیا

استقرار جنگجویان مخالف دولت اتیوپی در نزدیکی آدیس‌آبابا
به دنبال تصرف ۲ شهر راهبردی توسط مخالفان دولت آدیس‌آبابا (جبهه آزادی‌بخش تیگرای و جبهه آزادی‌بخش اورومو)، آتش جنگ در اتیوپی شعله‌ورتر شده است. با توجه به اینکه شهر‌های مزبور در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شمال پایتخت اتیوپی قرار دارند، نخست‌وزیر این کشور با اعلام حالت فوق‌العاده از ساکنان آدیس‌آبابا خواست برای دفاع از خانه و محله خود مسلح شوند. یکی از فرماندهان جبهه آزادی‌بخش اورومو با اشاره به تصرف شهر‌های «کومبولچا» و «دیسی» در شمال آدیس‌آبابا گفت: نیرو‌های ما به نزدیکی پایتخت رسیده‌اند و ما آماده انجام آخرین حمله هستیم. وی تصریح کرد: با انجام این حمله و تصرف آدیس‌آبابا، جنگ در اتیوپی بزودی پایان خواهد یافت. 
 شهر‌های کومبولچا و دیسی در جنوب ایالت تیگرای در ۴۰۰ کیلومتری شمال آدیس‌آبابا قرار دارند. مخالفان دولت اتیوپی با تصرف این ۲ شهر و سیطره بر تمام راه‌های ارتباطی آنها با آدیس‌آبابا در حال پیشروی به سمت پایتخت هستند و این در حالی است که مراکز مهم نظامی در این مسیر وجود ندارد. در همین حال، نخست‌وزیر اتیوپی در ارتباط با جنگ داخلی در این کشور گفت: دشمنان شکست خواهند خورد و کشور تجزیه نخواهد شد. 
***
تولد نوزادان ناقص‌الخلقه نتیجه استفاده ریاض از سلاح‌های ممنوعه در یمن
نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در سخنانی سلاح‌های ممنوعه استفاده شده توسط ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن را عامل تولد نوزادان یمنی همراه با ناهنجاری‌های مادرزادی دانست. به گزارش شبکه خبری المیادین، عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی گفت تولد نوزادان یمنی همراه با ناهنجاری‌های مادرزادی بویژه در استان «حدیده» ناشی از سلاح‌های ممنوعه‌ای است که ائتلاف متجاوز عربی عمدا از آنها استفاده کرده است. وی ائتلاف آمریکایی- سعودی را مسؤول اخلاقی و قانونی تراژدی کودکان و نوزادان یمنی دانست. بن حبتور این اظهارات را در جریان دیدار با حمید المزجاجی، وزیر کشور دولت نجات ملی مطرح کرد و المزجاجی وی را از ظهور ۲ مشکل بهداشتی و زیست‌محیطی در استان حدیده مطلع کرد که شامل گسترش ناهنجاری‌های مادرزادی جنین‌ها و نوزادان متولد این استان می‌شود. نخست‌وزیر یمن در ادامه از وزارتخانه‌های بهداشت و آب و محیط‌زیست یمن خواست جوانب مختلف مشکل بهداشتی و زیست‌محیطی مذکور در مناطق مختلف حدیده را بررسی کرده و تیم‌ها و کمیته‌های فوق‌العاده ویژه را برای اتخاذ تدابیر لازم به حدیده اعزام کنند. حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نظامی و غیرنظامی، تخریب زیرساخت‌های یمن، شیوع بیماری‌ها از جمله وبا و قحطی در برخی مناطق این کشور شده است. طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران انسانی جهان را تجربه می‌کند، ضمن اینکه نزدیک به ۸۰ درصد مردم این کشور به انواع کمک‌های بشردوستانه و حمایتی نیاز دارند. 
***
نظامیان باکو یک غیرنظامی را در قره‌باغ کشته و 3 نفر را زخمی کردند
خبرگزاری «آرمن پرس» ارمنستان روز دوشنبه به نقل از سرویس امنیت ملی منطقه قره‌باغ کوهستانی گزارش کرد یک غیرنظامی در نتیجه گلوله‌باران نظامیان جمهوری آذربایجان در نزدیکی شهر «شوشا» در قره‌باغ کوهستانی جان خود را از دست داد و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، سرویس امنیت ملی قره‌‌باغ کوهستانی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «سرویس امنیت ملی آرتساخ (قره‌باغ کوهستانی) حدود ساعت ۱۵ به وقت محلی (۱۴:۳۰ روز دوشنبه به وقت تهران) گزارش‌هایی را دریافت کرد مبنی بر اینکه غیرنظامیانی بر روی یک خط لوله آب در چهارراهی در نزدیکی شهر شوشا مورد حملات خمپاره‌ای (جمهوری) آذربایجان قرار گرفته‌اند که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و ۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند». این خبر در حالی منتشر شده است که وزارت خارجه ارمنستان دوشنبه‌شب به وقت تهران نقض فاحش آتش‌بس در خطوط مرزی را توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان بشدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما نقض فاحش آتش‌بس برقرار شده در بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ از سوی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را بشدت محکوم می‌کنیم. قابل ذکر است این حادثه در آستانه نخستین سالگرد امضای توافق سه‌جانبه رخ داد». ارمنستان در هفته‌های گذشته بارها جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس در نقاط مرزی متهم کرده است؛ اتهامی که باکو با قاطعیت آن را رد کرده است. 
***
ترامپ: تصمیم نهایی برای شرکت در انتخابات را سال آینده اعلام می‌کنم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: تصمیم نهایی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را پس از انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده اعلام می‌کنم. وی افزود: من قطعا درباره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری فکر می‌کنم و منتظر خواهم ماند. تصور می‌کنم تعداد زیادی از مردم از این تصمیم خوشحال خواهند شد و شاید این تصمیم را پس از انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کنم. ترامپ اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم منتظر این تصمیم هستند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا از زمان ترک کاخ سفید در ماه ژانویه، تاکنون بارها احتمال شرکت در انتخابات 2024 را مطرح کرده است. 

Page Generated in 0/0053 sec