printlogo


کد خبر: 240101تاریخ: 1400/8/19 00:00
حذف فرانسه از اقتصاد الجزایر

روند تنبیه بی‌سابقه استعمارگر سابق توسط مستعمره پیشین انقلابی‌اش در شمال آفریقا، تبدیل به یکی از جالب‌ترین تحولات بین‌المللی شده است. در حالی که عالی‌ترین مقامات الجزایر به دهن‌‌کجی‌های‌شان به فرانسه ادامه می‌دهند، حجم تحریم‌های تجاری و سیاسی علیه حضور سنتی فرانسوی‌ها در این کشور، باعث سقوط آزاد سیاست خارجی پاریس به عنوان یک قدرت سپری شده جهانی شده است. حکومت الجزیره از ماه گذشته که فرانسه را در قبال اهانت‌‌های امانوئل مکرون به ملت الجزایر مورد تنبیه قرار داده، تا این لحظه یک قدم پا پس نگذاشته و در مقابل پاریس هم هیچ اقدام مثمر‌ ثمری برای جلوگیری از خارج شدن این کشور عربی مهم شمال آفریقا از حوزه نفوذش انجام نداده و تقویت روابط اقتصادی الجزایر با روسیه، چین، آلمان، ایتالیا و اسپانیا را به نظاره نشسته است. 
«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر اخیرا به صراحت بازگشت به روابط عادی با فرانسه را به دلیل آنچه اظهارات «بسیار خطرناک» رئیس‌جمهور این کشور سابقا استعمارگر خوانده، بعید دانسته و گفته است: «نباید به تاریخ مردم آسیب وارد شود و نباید به الجزایری‌ها اهانت شود. مکرون لطمه زیادی به روابط ۲ کشور وارد کرد و مرحله‌ کنونی در روابط الجزایر و فرانسه، خطرناک‌ترین مرحله در ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود. من نخستین کسی نخواهم بود که برای آشتی قدم بردارد، زیرا در این صورت همه الجزایری‌ها را از دست خواهم داد، این یک مشکل ملی است نه مشکل رئیس‌جمهور». 
به گزارش روزنامه رای‌الیوم، مقامات دولت پاریس کاملا از این روند بی‌سابقه غافلگیر شده و از خود می‌پرسند الجزایر تا چه حد فرانسه را به حاشیه خواهد راند؟ بر اساس این گزارش، الجزایر پس از آنکه به نظارت سنتی فرانسوی‌ها بر قطارهای متروی پایتخت خود و همچنین مدیریت شرکت‌های آب و برق الجزیره پایان داده، حال نقش بانک‌های فرانسوی را در این کشور کاهش داده و به دنبال تقویت روابط اقتصادی با ایتالیا و آلمان است. تبون در گفت‌وگوی اخیر خود با اشپیگل، مهم‌ترین نشریه آلمان صریحا روابط با برلین را ستوده و آن را عاری از شائبه‌های استعماری دانسته است. همچنین یکشنبه پیش با دعوت «سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا به الجزیره چندین توافقنامه بین ۲ کشور را به امضا رسانده است.

Page Generated in 0/0058 sec