printlogo


کد خبر: 240120تاریخ: 1400/8/19 00:00
شناسایی ۸ هزار و ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹»
مراقبت‌های فردی با افزایش واکسیناسیون کاهش یافته است

آمار بیماران سرپایی و بستری کرونا تا حدودی افزایش یافته اما به اذعان کارشناسان این رشد به معنی آغاز موج ششم بیماری کرونا در کشور نیست. از سویی بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 40 درصد کاهش یافته و این به منزله هشداری جدی است که در صورت عدم توجه به آن امکان شعله‌ور شدن دوباره بیماری در کشور دور از تصور نیست. در همین زمینه مهرداد حق‌ازلی، دبیر بورد داخلی کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مدارک اپیدمیولوژی مبنی بر آغاز پیک ششم در دست نیست، گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد سرپایی و بستری بیماران کرونا هستیم که البته مفهوم آن آغاز پیک ششم نیست، با این حال در چنین شرایطی باید مراقبت‌های فردی و اجتماعی افزایش یابد، زیرا در حال حاضر به دلیل کاهش مراقبت‌ها افراد بیشتری درگیر بیماری هستند و به همین علت هم شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز هستیم. وی گفت: متاسفانه با وجود افزایش درصد پوشش واکسیناسیون در جامعه اما مراقبت‌های فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته است و این در حالی است که تاکید مداوم ما رعایت نکات بهداشتی حتی پس از تزریق واکسن است. او ادامه داد: هنوز به این نقطه که بگوییم در کدام یک از شهرها ممکن است پیک ششم آغاز شود، نرسیده‌ایم و این خطر همیشه برای کشور وجود دارد ولی احتمال خطر در استان‌هایی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها کمتر و درصد واکسیناسیون‌شان هم پایین‌تر است، بالاست. وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و نظر کمیته علمی در این باره، با تاکید بر اینکه با بازگشایی مدارس در همه نقاط دنیا افزایش موارد ابتلا هم گزارش شده است، افزود: این نشان می‌دهد باید درصد واکسیناسیون در افراد بالغ افزایش یابد و در عین حال بهداشت فردی دانش‌آموزان، تهویه، نوبت‌بندی حضور در مدارس و... را رعایت کنیم تا افزایش موارد ابتلا به دنبال بازگشایی را به تعویق اندازیم. دبیر بورد داخلی کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه محدودیت‌های کرونایی به اندازه کافی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش آمار بیماری شده است. توصیه اصلی ما افزایش پوشش واکسیناسیون است. نباید فراموش کنیم هنوز در پاندمی قرار داریم و باید تمام توصیه‌های بهداشتی را که از ابتدای کرونا به آن اشاره می‌کردیم رعایت کنیم تا از ایجاد چرخه جدید ویروس جلوگیری شود. 
 
* شرایط تزریق دوز سوم واکسن به سنین بالای ۶۰ سال
چندی است تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای گروه‌های پرخطر و کادر سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است اما سوال این است که تزریق دوز سوم واکسن در چه شرایطی باید انجام شود؟ در همین زمینه حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: به دلیل سیستم ایمنی ضعیف افراد بالا 60، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که حتما برای این افراد دوز اضافه تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق ۲ دوز واکسن، یک دوز اضافه هم برای‌شان تزریق شود. بویژه افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا از بیماری‌هایی رنج می‌برند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود یا داروهایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند. 
جماعتی گفت: فعلا پروتکل درباره افراد بالای ۶۰ سال است که دوز اضافه را تزریق کنند. معمولا حداقل زمان برای تزریق دوز اضافه، ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم است، یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم، می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم، البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد. وی ادامه داد: دوز بوستر بر این اساس است که اگر آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین آید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا دوز بوستر می‌شود که بر اساس مطالعاتی که انجام شده، معمولا به طور متوسط 6 ماه زمان برای تزریق دوز بوستر بعد از تزریق دوز دوم در نظر می‌گیریم به طوری که بعد از 6 ماه به دلیل اینکه آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دوز بوستر را برای افرادی که در ریسک ابتلا به بیماری «کووید-19» هستند، تزریق کنیم. 
وی در این باره افزود: به عنوان مثال در کشور ما آغاز تزریق دوز بوستر با کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی است که در تماس مستقیم با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت هستند. بعد از این اگر افراد دیگری واکسیناسیون‌شان کامل شد و ۲ دوز را تزریق کردند، اگر از نظر زمانی افرادی را داشتیم، تصمیم‌گیری برای تزریق دوز بوستر در آنها هم انجام می‌شود. البته هنوز درباره واکسن اصلی که مردم باید تزریق کنند، به هدف‌مان نرسیدیم و امیدواریم به پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تزریق ۲ دوز واکسن برای افراد جامعه که ایمنی جمعی را به وجود می‌آورد، برسیم و بعد از آن بتوانیم دوز یادآور و در افرادی که سن بالای ۶۰ سال و نقص سیستم ایمنی دارند، دوز اضافه را تزریق کنیم. 
 
* تزریق ۸۸۲ هزار دوز واکسن کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در یک شبانه‌روز ۸۸۲ هزار و ۶۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. بر اساس این گزارش، تاکنون ۵۵ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۵۴ نفر دوز اول، ۴۰ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹۸ نفر دوز دوم و ۲۶۸ هزار و ۶۳۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۹۰ دوز رسیده است. گفتنی است در یک شبانه‌روز ۸۸۲ هزار و ۶۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.
***
    ۱۱۲ نفر  دیگر جان باختند   
بنا بر آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت متاسفانه ۱۱۲ بیمار «کووید-19» در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت، از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸ هزار و ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۰۳ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۶ میلیون و ۴ هزار و ۴۶۰ نفر رسید. همچنین خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. از سویی ۳ هزار و ۶۴۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19»در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۶ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 

Page Generated in 0/0064 sec