printlogo


کد خبر: 240129تاریخ: 1400/8/19 00:00
بهای بیت‌کوین روز گذشته با رسیدن به 68 هزار و 500 دلار رکورد تاریخی قیمت خود را شکست
بیت‌کوین بر فراز قله‌

قیمت بیت‌کوین در ساعات اولیه معاملات دیروز سه‌شنبه (نهم نوامبر) برای نخستین‌بار به بالای ۶۸ هزار دلار رسید. بالاترین رقم ثبت‌شده در معاملات دیروز ۶۸ هزار و ۵24 دلار بود که رکورد بالاترین نرخ این رمز ارز محسوب می‌شود. از آنجا که دیگر ارزهای مجازی هم به دنبال بیت‌کوین رشد قیمت داشتند، حالا ارزش کل بازار جهانی رمزارزها به حدود ۳ هزار میلیارد دلار رسیده است. 
طی یک ماه اخیر ارزش بازار رمزارزها افزایش یافته و از ابتدای ماه اکتبر این بازار روند صعودی قدرتمندی را آغاز کرده است. این رکورد بالاترین رکورد قبلی (67000 دلار) را که در اواخر اکتبر ثبت شده بود شکست. سایر رمزارزها نیز در روز‌های اخیر صعودی بوده‌اند. برای مثال اتریوم که پس از بیت‌کوین دومین رمزارز بزرگ دنیاست نیز به قیمت 4838 دلار رسید و سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرد. در یک ماه اخیر حدود یک میلیون اتریوم، به ارزش حدودی 6/4 میلیارد دلار از صرافی‌ها خارج شده است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۷ میلیون اتریوم از صرافی‌ها خارج شده است که نشان دهنده تقاضای قدرتمند این رمزارز و کاهش عرضه آن است. اواسط مهرماه بود که تایید نخستین صندوق قابل‌ معامله در بورس (ETF) بیت‌کوینی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا باعث رشد قیمت این رمزارز شده بود. صندوق قابل‌ معامله در بورس بر پایه قراردادهای آتی بیت‌کوین در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۷ مهر ۱۴۰۰) توسط پروشیرز (ProShares) عرضه شد و همان موقع نخستین روز کاری خود را با حجمی طبیعی حدود یک میلیارد دلار و جابه‌جایی ۳۱۳/۲۴ میلیون سهام BITO آغاز کرد. 
بیت‌کوین همواره پرنوسان بوده اما همچنان با ارزش بازار بیش از 1/1 تریلیون دلار، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان است. 5 سال پیش یک بیت‌کوین تنها حدود 700 دلار قیمت داشت. امروز تورم یکی از اصلی‌ترین نگرانی سرمایه‌گذاران است و سرمایه‌گذاران جوان‌تر، اغلب رمزارز‌ها نسبت به طلا را به‌ عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش ترجیح می‌دهند. در حالی که قیمت طلا در طول سال جاری میلادی کاهش یافته است، بیت‌کوین و اتریوم بیش از ۲ برابر شده‌اند. 
تحلیلگران بازار رمزارزها رشد اخیر قیمت‌ها را متاثر از اظهارات «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) می‌دانند که با پیش‌بینی پایداری نرخ بالای تورم طی یک سال آینده اذعان کرد با اعمال سیاست‌های پولی نمی‌توان برای حل مساله تورم استفاده کرد، چرا که به باور او ریشه تورم فعلی در اقتصاد آمریکا ناشی از کمبود عرضه است. بر همین اساس، سرمایه‌گذاران انتظار خود را از رشد قیمت‌ها افزایش داده‌اند. لازم به ذکر است نرخ تورم سالانه آمریکا در ماه سپتامبر به 4/5 درصد رسید که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در این کشور طی ۱۳ سال اخیر به شمار می‌رود. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شناخته‌شده‌ترین رمزارز جهان در هفته‌های آینده شاهد جهش‌های بیشتری نیز خواهد بود. از طرف دیگر شمار دیگری از کارشناسان بازار به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند از انجام معاملات هیجانی پرهیز کرده و انتظار تداوم روند صعودی فعلی برای کوتاه‌مدت را نداشته باشند. به عقیده این افراد اصلاح بازار ممکن است طی روزهای آینده به وقوع بپیوندد. 
داده‌های وبسایت تحلیلی گلسنود نشان می‌دهد تعداد آدرس‌های حاوی بیت‌کوین مجددا به حدود ۳۹ میلیون رسیده است؛ رقمی که نزدیک به رکورد 7/38 میلیونی ماه مه (اردیبهشت) است. گلسنود در گزارش اخیر خود گفته است موجودی بیت‌کوین صرافی‌های ارز دیجیتال همچنان رو به کاهش بوده و این در حالی است که هش ریت بیت‌کوین، معیار اندازه‌گیری قدرت مورد نیاز برای حفظ امنیت شبکه، می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی و پس از ممنوعیت‌های گسترده چین در ماه ژوییه (تیر) به اوج تاریخی جدیدی برسد. 
ارزهای دیجیتال که تا چند سال پیش برای بسیاری ناشناخته بود، حالا وضعیت متفاوتی یافته‌ و استفاده از آنها در معاملات مانند ارزهای معتبر جهانی نظیر دلار و یورو تقویت شده است. حدود 4 ماه پیش السالوادور به عنوان نخستین کشور جهان مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمزارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخت و آن را قانونی اعلام کرد.

Page Generated in 0/0045 sec