printlogo


کد خبر: 240152تاریخ: 1400/8/20 00:00
چگونه حرف‌های صریح وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، مهم‌ترین نهاد عربی را رسوا کرد
اتحادیه عرب یا فرستاده سعودی؟

صحبت صریح وزیر اطلاع‌رسانی دولت جدید لبنان بیش از آنکه نشان‌دهنده مواضع درون کابینه میقاتی باشد، دست اتحادیه عرب را رو کرد. جورج قرداحی ۲ هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «تجاوز وحشیانه به یمن باید متوقف شود. آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آنها در دفاع از خود است». این سخنان دستاویز رژیم سعودی شد تا یک کارزار سنگین سیاسی و رسانه‌ای را با اهرم‌های شیوخ دست‌نشانده بحرین، امارات، کویت و عرب لیگ علیه بیروت آغاز کند؛ حمله‌ای که هدفش مشخصا سرنگونی دولت تازه شکل گرفته لبنان و متوقف کردن روند اصلاح امور در این پایگاه مهم مقاومت و همچنین زیر فشار گذاشتن بیروت برای حذف حزب‌الله بود. 

اتحادیه عرب در جریان این غائله وابستگی خود به سعودی‌ها و صهیونیست‌ها را فاش کرد. «حسام زکی» معاون «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دوشنبه پیش در سفر به بیروت با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه لبنان دیدار کرد و درخواست برکناری وزیر اطلاع‌رسانی را به عنوان مقدمه راه‌حل بحران با عربستان سعودی مطرح کرد و در عین حال تضمینی نداد که ریاض پس از استعفای قرداحی از تصمیم‌های خود در قبال لبنان عقب‌نشینی کند. او همچنین با مقامات حزب‌الله دیدار کرد و پیشنهاد داد وزرای نزدیک به حزب‌الله و جنبش امل به نشست‌های هیات دولت لبنان بازگردند و اگر می‌خواهند در مخالفت با برکناری قرداحی رای بدهند، اشکال ندارد اما در کابینه حاضر شوند. ولی حزب‌الله طرح اتحادیه عرب را رد کرد، زیرا تحریم کابینه را اساسا با قضیه قاضی طارق البیطار، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت و لزوم برکناری او مرتبط کرده است. 
سردبیر روزنامه رای‌الیوم در این باره نوشت: «نوع میانجیگری حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب مؤید آن است که مقامات مسؤول در اتحادیه عرب مثل اصحاب کهف رفتار می‌کنند؛ گویی اتحادیه عرب همچنان مانند 10 سال پیش یکی از ادارات و نهادهای زیرمجموعه شورای همکاری خلیج فارس است نه یک اتحادیه متشکل از ۲۲ کشور عربی. ما نمی‌دانیم چرا ابوالغیط دبیرکل، شخصا به جای فرستادن معاون خود، این میانجیگری را انجام نداد؟ چرا اتحادیه عرب فقط درگیر مسائل مربوط به کشورهای خلیج‌فارس شده است و همه مسائل دیگر را بویژه مسائل مربوط به اتحادیه مغرب مانند بحران روزافزون میان الجزایر و مغرب را که این دو کشور را به آستانه آغاز یک جنگ علیه یکدیگر برده، نادیده می‌گیرد؟ حال موضوع فلسطین به کنار».
عبدالباری عطوان، سردبیر رای‌‌الیوم در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند: «آنچه با رصد و پیگیری اظهارات حسام زکی در بیروت حاصل می‌شود، این است که وی بیشتر نماینده و فرستاده عربستان سعودی است نه فرستاده اتحادیه عرب. او در این میان یک فرد بی‌طرف نیست، لذا امید می‌رفت دولت و سایر احزاب لبنان به او بی‌اعتنایی کنند و به ابتکار او توجهی نکنند».

Page Generated in 0/0060 sec