printlogo


کد خبر: 240153تاریخ: 1400/8/20 00:00
دور دنیا

شلیک نظامیان جمهوری آذربایجان به سوی کشاورزان ارمنستانی
رسانه‌های ارمنستانی دیروز از شلیک گلوله توسط نظامیان جمهوری آذربایجان به سوی کشاورزان بی‌دفاع ارمنستان در نقاط مرزی خبر دادند. به نوشته وبگاه آرمناپرس، پرونده جنایی در دادسرای عمومی ارمنستان به دلیل شلیک به یک کشاورز  ارمنستانی توسط نظامیان جمهوری آذربایجان تشکیل شده است. این حادثه 18 آبان‌ماه بر اثر تیراندازی نیروهای آذربایجانی به سمت یک کشاورز در روستای «خاچیک» استان «وایوتزور» روی داد. کشاورز که با تراکتورش سرگرم فعالیت بود، از این تیراندازی جان سالم به در برد و تنها شیشه تراکتور آسیب دید. دادستان ارمنستان گفته است نظامیان جمهوری آذربایجان بر اثر نفرت قومی تحریک شده و اقدام به تیراندازی کرده‌اند. بر اساس توافق بین دادستان‌های کل ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان درباره تبادل اطلاعات درباره اعمال مجرمانه در خط مرزی، مقامات روسیه درباره این حادثه مطلع شده‌اند. مقام‌های روسیه همچنین از تیراندازی 8 نوامبر در نزدیکی شوشا که در آن نظامیان جمهوری آذربایجان یک غیرنظامی ارمنستانی را کشتند و ۳ نفر دیگر را زخمی کردند، مطلع شدند. این خبر در حالی منتشر شده است که وزارت خارجه ارمنستان دوشنبه‌شب به وقت تهران نقض فاحش آتش‌بس در خطوط مرزی را توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان بشدت محکوم کرد. 
***
تعداد بستری‌های کرونایی در فرانسه در بالاترین سطح طی یک ماه اخیر
مقام‌های بهداشت و درمان فرانسه اعلام کردند تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های این کشور به بالاترین رقم در یک ماه اخیر رسیده است. به گزارش رویترز، مقام‌های بهداشت و درمان فرانسه روز دوشنبه گفتند: تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌ها به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده و تعداد بستری‌شدگان در 24 ساعت گذشته 156 نفر افزایش داشته است. این بالاترین افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان از 23 آگوست به شمار می‌رود. هم‌اکنون بیش از 6865 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های فرانسه بستری هستند. تعداد بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند با 40 نفر افزایش به 1141 نفر رسیده است. 
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار است سه‌شنبه درباره افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا و همین‌طور برنامه اصلاحات اقتصادی سخنرانی کند. از ابتدای بحران شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از 22/7 میلیون نفر در فرانسه به این ویروس مبتلا شده‌اند. 
***
پیشنهاد کیسینجر برای پایان تنش آمریکا و چین
هنری کیسینجر، دیپلمات باسابقه آمریکایی برای پایان تنش میان آمریکا و چین در شرایط کنونی پیشنهادی مطرح کرد. هنری کیسینجر، وزیر سابق خارجه آمریکا و دیپلمات کارکشته آمریکایی از آمریکا و چین خواست راهی برای همزیستی و همکاری با یکدیگر بیابند. وی گفت: «برای چین و آمریکا یافتن پروژه‌های مشترکی که امکان همکاری میان ۲ طرف وجود داشته باشد حتی مهم‌تر است». استراتژیست و دیپلمات کارکشته 98 ساله که در دوره ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد سابقه فعالیت در دولت آمریکا را داشت، همچنین بر اهمیت این موضوع برای ۲ طرف تاکید کرد که در دنیای امروز «در تنش‌ها و مبارزات در سطح ملی هیچ طرف برنده‌ای وجود نخواهد داشت». وی تاکید کرد در حال حاضر پیدا کردن مسیر همزیستی و همکاری مساله‌ای ضروری است. 
***
سامانه موشکی «اس‌۵۵۰» روسیه در دست ساخت
وزارت دفاع روسیه چند روز پس از برگزاری سری نشست‌های نظامی با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد سامانه جدید موشک‌های ضدهوایی «اس‌550» در روسیه در حال ساخت است. این وزارتخانه جزئیاتی درباره مختصات این سامانه دفاع ضدموشکی فاش نکرد. نشست‌های رئیس‌جمهوری روسیه با مقامات بلندپایه وزارت دفاع و مجتمع صنایع نظامی این کشور طی روزهای اول تا سوم ماه نوامبر (10 الی 12 آبان‌ماه) در بندر سوچی در جنوب این کشور برگزار شد. در بیانیه وزارت دفاع یادآوری شده است طی این نشست‌ها ولادیمیر پوتین تأکید خاصی بر اهمیت توسعه سامانه‌های دفاع ضدهوایی و پدافند هوایی میهنی و همچنین لزوم تحویل هر چه سریع‌تر سیستم‌های «اس‌350»، «اس‌500» و «اس550» به نیروهای مسلح روسیه داشت. در این بیانیه آمده است: «طی این نشست‌ها به طور جداگانه مساله نوسازی تجهیزات ناوگان نظامی- دریایی، تجهیز کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسیه به انواع موشک‌های کروز، بالستیک و مافوق‌صوت و دیگر سلاح‌های جدید مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این مسائل مربوط به توسعه مجتمع صنایع دفاعی روسیه، به عنوان یکی از جهت‌گیری‌های دارای اولویت ساخت تجهیزات و تسلیحات نظامی برای نیروهای مسلح نیز مورد بررسی قرار گرفت».

Page Generated in 0/0197 sec