printlogo


کد خبر: 240158تاریخ: 1400/8/20 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با بهتاش فریبا پیش از بازی امروز ایران- لبنان
بازی آسان نداریم

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران امروز در دیدار پنجم از مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با لبنان روبه‌رو می‌شود. تیم تحت هدایت اسکوچیچ با ۳ برد و یک تساوی با ۱۰ امتیاز صدرنشین گروه است و تیم لبنان با یک برد، ۲ تساوی و یک باخت با ۵ امتیاز در رده سوم قرار دارد. مهم‌ترین اتفاق پیش از این بازی را می‌توان دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی عنوان کرد. طارمی به دلیل نشان دادن واکنش به صحبت سرمربی تیم‌ملی، از لیست دعوت‌شدگان خط خورد. «وطن‌امروز» درباره بازی امروز، حواشی و عملکرد دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ ملی ایران با بهتاش فریبا، ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران گفت‌وگو کرد. 
***
* درباره دیدار امروز تیم‌ ملی صحبت کنیم؛ بازی با لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
لبنانی‌ها خودشان را برای این مسابقه تا بن دندان مسلح کرده‌اند، چرا که برای ماندن در جدول باید مقابل ما پیروز شوند. این اتفاق از سویی می‌تواند کار ما را سخت کند اما در مقابل اگر در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی به گل برسیم، کار راحت می‌شود. به نظر من دیگر بازی آسانی وجود ندارد. از سویی تیم ما هم تیم خوبی است. لژیونرهای‌مان در تیم‌های‌شان خوب کار کرده‌اند. تیم‌مان هم جوان دارد و هم باتجربه و خیلی امیدوارم لبنان را شکست دهیم. بازی با سوریه خیلی سخت‌تر از این بازی است ولی مهم این است که مقابل لبنان ۳ امتیاز را بگیریم و با خیال راحت به مصاف سوریه برویم. 
 
* نقاط ضعف و قوت تیم اسکوچیچ چیست؟
به نظر من خط دفاع ما بویژه مدافعان وسط باید تمرکزشان را بالاتر ببرند. نه اینکه مدافعان وسط ما بد باشند، نه! اما گهگاهی در پوشش دادن همدیگر دچار اشکال می‌شوند. خط هافبک، حمله و بازیکنان کناری همه خوب هستند و مشکلی در این پست‌ها نداریم. 
 
* برخی معتقدند این ستاره‌ها هستند که باعث شدند تیم اسکوچیچ نتیجه بگیرد و خود سرمربی چندان نقشی در موفقیت‌ها نداشته است؛ شما موافق این نظر هستید؟
هر دوی اینها با هم است. اینطوری نیست که فقط ستاره‌ها تعیین‌کننده باشند. درست است که ستاره‌ها بازوهای اصلی به موفقیت رسیدن یک تیم هستند اما کار کردن با ستاره‌ها هم کار آسانی نیست. ضمن اینکه با همین ستاره‌ها با مربیگری کی‌روش به لبنان باختیم یا همین تیم در اختیار ویلموتس بود که به عراق و بحرین باختیم. ما چند سال بود بحرین را در خانه‌اش نبرده بودیم. ما چه زمانی به عراق ۳ گل‌زده بودیم؟ به نظر من این صحبت‌ها بی‌انصافی است. آقای اسکوچیچ ۱۰ بازی روی نیمکت بوده که ۹ برد و یک مساوی در کارنامه‌اش ثبت شده است. آن تساوی هم مقابل کره‌جنوبی بوده که یکی از بهترین‌ها در آسیاست. شاید یکی از دلایلی که باعث گفتن این حرف‌ها می‌شود، این است که تعاملی را که اسکوچیچ باید با یکسری افراد داشته باشد، ندارد. از آقای کی‌روش ایراد می‌گرفتند که چرا نمی‌آید بازی تیم‌های ما را تماشا کند و نگاه از بالا به پایین دارد. حالا که آقای اسکوچیچ حتی برای بازی‌های دوستانه تیم‌های باشگاهی حاضر می‌شود، می‌گویند چرا او می‌آید و تماشا می‌کند. مربی می‌رود، یک حرف می‌زنند و مربی نمی‌رود، حرف دیگر! 
 
* مهدی طارمی برای این ۲ بازی (لبنان و سوریه) به تیم‌ ملی دعوت نشده، به این دلیل که سرمربی تیم ملی گفته بود بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند و طارمی در توئیتر خود به این صحبت سرمربی واکنش نشان داد. به نظر شما دعوت نشدن ستاره حال حاضر ایران منطقی بود؟
داستان مهدی طارمی را بی‌جهت بزرگ کرده‌ایم. البته مصاحبه آقای اسکوچیچ را برای یکی از دوستانم فرستادم و ترجمه کرد. متأسفانه همه بخش‌های صحبت آقای اسکوچیچ را رسانه‌ها ننوشته بودند. ایشان گفته بود تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی نسبت به بازیکنان اروپایی کمتر است. او حقیقت را هم گفته است. دلیل هم دارد، چرا که بازیکن اروپایی از ۱۰ سالگی فوتبال بازی می‌کند و تاکتیک‌پذیری را آموزش می‌بیند. من خودم در همه رده‌ها بازی کردم و می‌دانم این مشکل وجود دارد. درست است آقای اسکوچیچ در این برهه نباید صحبت می‌کرد ولی در فوتبال هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد؛ چه مربی و چه بازیکن. بازیکن نباید به خودش اجازه بدهد علیه مربی حرفی بزند و مربی هم وقتی می‌خواهد بازیکنی را تنبیه کند، حق ندارد یک تیم را تنبیه کند. طارمی در حال حاضر یک نقطه مثبت در فوتبال ما است. اگر قرار است مربی این بازیکن را تنبیه کند، باید طوری باشد که تیم آسیب نبیند. 
 
* بهتر نبود فدراسیون زودتر پا پیش می‌گذاشت و مشکل را حل‌ می‌کرد؟
به نظر من باید خودشان این سؤال را جواب بدهند. خیلی راحت می‌شد فدراسیون، طارمی و اسکوچیچ را دعوت کند و بزرگ‌ترهای تیم صحبت می‌کردند. در تمام تیم‌های دنیا از این اتفاقات می‌افتد. این راهش نیست که شما بازیکن را به تیم دعوت نکنی. البته نباید متکی به یک بازیکن هم بود و ما بازیکنان دیگری هم داریم که می‌توانند در این ۲ بازی به ما کنند. 
شاید هم در بازی بعدی طارمی به تیم دعوت شود. خود او هم گفته برای بازی بعدی می‌آید. اگر همان اول درایت بهتری داشتند، می‌توانستند این مشکل کوچک را حل کنند و این اتفاقات هم نیفتد. 
 
*   به نظر شما در صورت صعود ایران به جام جهانی، باید با اسکوچیچ ادامه بدهیم یا برای این تورنمنت بزرگ و مهم باید به فکر مربی با کارنامه‌تر باشیم؟
به نظر من اگر براحتی به جام‌جهانی صعود کردیم و با توجه به‌ شناختی که آقای اسکوچیچ روی بچه‌ها و فوتبال ما دارد، بودن او می‌تواند در قطر کمک کند. او به دلیل اینکه چندین سال در ایران کار کرده است، اشراف کاملی به فوتبال ما دارد. مگر زمان داشته باشیم که مربی بهتری انتخاب کنیم، البته وقتی ما خیلی راحت به جام‌جهانی صعود می‌کنیم، سطح توقع مردم بالا می‌رود که با قرعه خوب می‌توان نتیجه بهتری گرفت. دیگر باید به فکر گرفتن نتیجه در جام‌جهانی باشیم. 

***

    اسکوچیچ: آماده بازی با لبنان هستیم     
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان گفت: تیم‌ ملی لبنان سازمان‌دهی خوبی دارد و برای حریفان رقیب سختی محسوب می‌شود. دراگان اسکوچیچ در نشست خبری پیش از دیدار تیم‌ ملی فوتبال کشورمان مقابل لبنان اظهار داشت: این مسابقه اهمیت زیادی دارد، برای بازی کاملا آماده و به دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم. وی افزود: می‌دانیم بازی سختی در پیش داریم، آنها سازماندهی خوبی دارند و برای حریفان رقیب سختی محسوب می‌شوند. مطمئن باشید با حداکثر تلاش بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. سرمربی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان درباره عدم دعوت از مهدی طارمی گفت: تیم‌ ملی به همه مردم تعلق دارد و متعلق به یک مربی یا بازیکن خاص نیست. طارمی بازیکن فوق‌العاده‌ای است و ما به او نیاز داریم اما در عین حال ارزش‌هایی هم وجود دارد که باید به آنها احترام می‌گذاشتیم. اسکوچیچ در پاسخ به این سوال که تیم‌ ملی ایران صدرنشین گروه است و چقدر احتمال می‌دهد این مسیر را تا انتها با موفقیت طی کند، گفت: نمی‌خواهم درباره احتمالات صحبت کنم ولی ما نشان دادیم کیفیت لازم را داریم و اطمینان دارم می‌توانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.

Page Generated in 0/0108 sec