printlogo


کد خبر: 240191تاریخ: 1400/8/20 00:00
رئیس پیشین سازمان سیا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور درباره ایران گفت نگرانی من بازیچه قرار گرفتن از سوی ایران است و در صورت بروز این مسأله ما می‌توانیم تصمیم به همکاری با اسرائیل بگیریم
وقتی گزینه‌ای نیست

گروه سیاسی: وزیر اسبق دفاع آمریکا و رئیس پیشین سازمان سیا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور درباره ایران گفت نگرانی من بازیچه قرار گرفتن از سوی ایران است و در صورت بروز این مساله ما می‌توانیم تصمیم به همکاری با اسرائیل بگیریم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «لئون پانتا» دیروز در گفت‌و‌گو با «سی‌بی‌اس» درباره ایران گفت: «نگرانی من در مورد موضوع هسته‌ای ایران این است که ما را بازیچه خواهند کرد. اگر آنها این کار را انجام دهند، ما بخوبی می‌توانیم شرایطی داشته باشیم که تصمیم بگیریم با اسرائیل همکاری کنیم تا آنها را از تولید سلاح هسته‌ای بازداریم. این یک تصمیم بزرگ خواهد بود».
آن روی سکه اظهارات وزیر اسبق دفاع آمریکا مبنی بر مورد بازیچه قرار گرفتن از سوی ایران، دست خالی از گزینه ایالات متحده در برابر ایران است. در حال حاضر تهران با تقویت و گسترش ابعاد برنامه هسته‌ای، در آستانه بازدارندگی هسته‌ای قرار گرفته است و زمان را علیه واشنگتن به حرکت درآورده است تا جایی که با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات وین در تاریخ 8 آذر، دولت بایدن گزینه معتبری برای اینکه ایران را به عقب وادارد، برای گذاشتن روی میز در اختیار ندارد. 
ادعای لئون پانتا در همکاری برای اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران با در نظر گرفتن مختصات فعلی زمانی، ادعای بزرگنمایی شده و گزافی محسوب می‌شود، در واقع صهیونیست‌ها هم با درک شرایط موجود از ماه‌های گذشته خود را برای احیای توافق هسته‌ای راضی کرده‌اند. 
برای نمونه نشریه نظامی «اسرائیل دیفنس» چند روز قبل گزارش داد «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد، گفت: «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است». 
رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل تصریح کرد: «توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست از آن است. باید امیدوار باشیم در نهایت، کشورهایی که مذاکرات با تهران را پیش می‌برند، در صورت عدم از سرگیری مجدد، بتوانند به توافقی دست یابند که تنها یک هدف را که نظارت دقیق بر فعالیت‌های آن است، محقق کنند». این همان تاکیدی است که «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با فارن‌پالیسی داشت مبنی بر اینکه تل‌آویو آماده است از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای استقبال کند. مقامات ارشد فعلی و سابق اسرائیل می‌گویند اسرائیل به تنهایی قادر به اقدامی علیه ایران نیست. 
یکی از عواملی که چرا در حال حاضر ایالات متحده در مقابل ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا در ادامه گفت‌وگوی خود با «سی‌بی‌اس» با فرافکنی آن را بازیچه قرار دادن آمریکا توسط ایران می‌نامد، در تشبیه و توصیف وضعیتی است که پانتا به آن اشاره می‌کند. او در ادامه گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» به نحوی که مجبور نباشد اعتراف کند دولت بایدن یک دولت ضعیف برآمده از تضعیف حاکمیت سیاسی آمریکاست، در زمینه اختلافات داخلی در این کشور گفت: «امروز، احتمالا بزرگ‌ترین تهدید، اختلال در دموکراسی ما و ناتوانی هر ۲ حزب در همکاری با یکدیگر به نفع حکومت است. اگر با چین برخورد کنیم، با روسیه برخورد خواهیم کرد، اگر قرار است با متحدان‌مان برخورد کنیم، باید به دنیا نشان دهیم می‌توانیم حکومت کنیم و این همان چیزی است که من را بیشتر نگران می‌کند. من ۲ حزب اصلی آمریکا را می‌بینم که در سنگر خود به سمت یکدیگر نارنجک پرتاب می‌کنند و مخالف همکاری با یکدیگرند». پانتا پیش‌تر نیز درباره حمله به کنگره آمریکا گفته بود حسی که نسبت به حادثه رخ داده در کنگره دارد، مشابه احساسش در زمان حملات 11 سپتامبر است و در طول سال‌های عهده‌داری سمت‌های مختلف هرگز لحظه‌ای مانند آنچه رخ داد را ندیده‌ که اوباش، کنگره ایالات متحده را تصرف کنند.

Page Generated in 0/0054 sec