printlogo


کد خبر: 240207تاریخ: 1400/8/22 00:00
دور دنیا

20 کشته و زخمی در انفجار مسجدی در ننگرهار
انفجار تروریستی در مسجدی واقع در شرق افغانستان 2 قربانی و دستکم 18 مجروح بر جا گذاشت. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حمله خونین را که هنگام ادای نماز جمعه در منطقه‌ «تریلی» شهرستان سپین‌غر ولایت ننگرهار انجام شد، بر عهده نگرفته است. «قاری حنیف» سخنگوی والی ننگرهار به شبکه الجزیره گفت حداقل ۱۵ مجروح این حادثه برای درمان به بیمارستان محلی منتقل شدند. به گفته او گمان می‌رود مواد انفجاری از قبل در داخل مسجد جاسازی شده است. «ولی محمد» فعال مدنی اهل ننگرهار نیز درباره جزئیات این حادثه گفت: «بمب در بلندگوی مسجد جاسازی شده بود و به محض اینکه برای گفتن اذان روشن شد، انفجار رخ داد».
این در حالی است که گروه طالبان هنوز هیچ اقدامی درباره دستگیری یا محاکمه عوامل احتمالی انفجارهای تروریستی خونبار کابل و قندوز که گروهک داعش مدعی ارتکاب آنهاست، انجام نداده است.
***
پیروزی اسیر فلسطینی پس از ۱۱۳ روز اعتصاب غذا
 «مقداد القواسمی» اسیر فلسطینی که به مدت 113 روز در زندان رژیم صهیونیستی در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از پایان اعتصاب غذای خود خبر داد. بر اساس این گزارش، دادگاه رژیم صهیونیستی با درخواست القواسمی مبنی بر آزادی او در ماه فوریه موافقت کرد و او به اعتصاب غذای طولانی‌مدت خود پایان داد. «ایمان بدر» مادر القواسمی گفت: پسرم وارد نبرد بسیار سختی شد و موفق شد در این نبرد پیروز شود. او قول آزادی را گرفت و همین کافی است که به تنهایی در برابر صهیونیست‌ها ایستاد. پس از عملیات موسوم به «تونل آزادی» که به فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی «جلبوع» انجامید، این رژیم اقدامات سختگیرانه‌ای علیه اسرای فلسطینی اعمال کرد. اسرای فلسطینی در اعتراض به این اقدامات دست به اعتصاب غذا زدند. این اسیران عبارتند از «کاید الفسفوس»، «مقداد القواسمی»، «علاء الاعرج»، «هشام ابوهواش»، «شادی ابوعکر» و «عیاد الهریمی». این اسیران از اوضاع جسمانی مناسبی برخوردار نیستند، بویژه که برخی از آنها بیش از 100 روز است در اعتصاب غذا هستند. 
***
استعفای ۳ مقام ارشد موساد
شکست‌های پیاپی و سنگین امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی باعث ریزش کادر موساد شده است. رسانه‌های عبری اعلام کردند طی هفته‌های گذشته ۳ مقام ارشد سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (سازمان اطلاعات خارجی) اسرائیل استعفا کرده‌اند. جایگاه مقامات مستعفی موساد نشان می‌دهد رفتن آنها با حملات هکری هفته‌های اخیر به زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده اداری و نظامی رژیم صهیونیستی ارتباط مستقیم داشته است. بر اساس این گزارش، رئیس «بخش فناوری»، رئیس «بخش جنگ با تروریسم» و رئیس «بخش اتصال» - بخش مرکزی سازمان برای عوامل عملیاتی - استعفا کرده‌اند. اگرچه ادعا شده این ۳ مقام ارشد موساد به خاطر سیاست‌های جدید «دیوید برنع» رئیس جدید سازمان اطلاعات و عملیات ویژه، ماموریت خود را ترک کرده‌اند اما این را می‌توان بهانه‌ای پوششی دانست. وظیفه اصلی این سازمان مخفی، خنثی‌سازی فعالیت‌ها علیه رژیم صهیونیستی است اما تصور بر این است که موساد نیز همانند نسخه آمریکایی‌اش، سازمان سیا، بر همه فعالیت‌ها اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در داخل و خارج اشراف دارد. این در حالی است که اخیرا تغییراتی در رأس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز صورت گرفته است. تغییرات مزبور در موساد متعاقب چند دور حملات کاری هکری به رژیم صهیونیستی است به طوری که بخشی از محرمانه‌ترین اطلاعات نظامی و امنیتی اسرائیل به انتشار عمومی درآمد. در واکنش به این حملات بود که ژنرال کوخاوی، یکی از فرماندهان ارشد ارتش عبری اعتراف کرد اسرائیل توان مقابله با حملات سایبری را ندارد. 
***
رزمایش دریایی مخفی امارات و بحرین با اسرائیل
شیخ‌نشین‌های امارات و بحرین برای نخستین‌بار به صورت پنهان اقدام به برگزاری رزمایش نظامی دریایی با رژیم صهیونیستی کردند. به گزارش شبکه عبری کان، بیانیه آمریکا درباره این رزمایش مشترک، مقامات تل‌آویو و ارتش اسرائیل را غافلگیر کرد، زیرا در این مقطع آنها ترجیح می‌دادند این موضوع علنی نشود.  
ناوگان پنجم دریایی آمریکا پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک رزمایش مشترک دریایی 5 روزه به همراه اسرائیل، امارات و بحرین از روز چهارشنبه در نقطه‌ای نامشخص از دریای سرخ آغاز کرده‌ است.  بر این اساس، رزمایش فوق دربرگیرنده تمرینات نظامی دریایی با تمرکز بر ورود به عرشه یک کشتی، گشت و پیگرد و تاکتیک‌های مصادره است. این تمرینات روی عرشه کشتی باربری یو‌اس‌اس پورتلند انجام می‌شود. 
خبرنگار این شبکه اسرائیلی تشریح کرد: «در اسرائیل گفته شد رهبری این رزمایش با آمریکاست و آنها کاملا مستقل عمل می‌کنند و همچنین گفته شد رزمایش در قلب دریا و دور از انظار برگزار می‌شود و می‌توان آن را مخفی نگه داشت. ما شاهد هستیم ایرانی‌ها در دریا بسیار فعال هستند، بویژه پس از حوادثی که در دریای عمان رخ داد و نیز رزمایش برگزار شد. این رزمایش نیز به طور کل ضد حضور نظامی ایران در دریا برگزار می‌شود». رزمایش دریایی صهیونیست‌ها با امارات و بحرین یک سال پس از خیانت شیخ‌نشین‌ها به آرمان فلسطین با عادی‌سازی روابط میان طرف‌های عربی با تل‌آویو برگزار می‌شود و اسرائیلی‌ها به دنبال وارد کردن کشورهای دیگر مانند مصر و اردن به رزمایش‌های بعدی هستند.  دریای سرخ از مسیر آبراهه سوئز دریای مدیترانه را به خلیج عدن و سپس اقیانوس هند وصل می‌کند و یکی از مسیرهای کلیدی بین‌المللی در انتقال نفت و تردد کشتی‌های باری تجاری است. 

Page Generated in 0/0081 sec