printlogo


کد خبر: 240208تاریخ: 1400/8/22 00:00
سیدحسن نصرالله:
کشورهای عربی به پیروزی سوریه اعتراف کردند

دبیر کل حزب‌الله لبنان شامگاه پنجشنبه با ایراد سخنرانی، به بررسی تحولات لبنان و بحرانی پرداخت که عربستان سعودی برای این کشور به وجود آورده است. 
سیدحسن نصرالله با اشاره به اینکه شهدا در شکست طرح تروریستی آمریکا در منطقه نقش داشتند و حزب‌الله در این جنگ پیروز شد، گفت: «طی روزها و هفته‌های گذشته خبرهایی درباره تماس‌های رؤسا و پادشاهان عرب با بشار اسد منتشر شد... وزیر خارجه امارات هم به سوریه رفت... این به منزله پذیرش پیروزی سوریه توسط کشورهای عربی و اعتراف آنان به شکست پروژه‌ای است که به خاطرش، صدها میلیارد دلار هزینه کردند». نصرالله با اشاره به اینکه این سفر به منزله اعلام شکست کشورهای عربی است، خاطرنشان کرد: «از دستاوردهای این شهدا و خون‌های پاک، جلوگیری از جنگ داخلی لبنان است... به برکت این خون‌ها، از این جنگ جلوگیری کردیم... و دستاورد خون آنان، جلوگیری از هژمونی کامل آمریکا بر لبنان بود». وی با بیان اینکه در سخنرانی به ۲ مساله مقابله با دشمن اسرائیلی و اختلاف عربستان سعودی با لبنان خواهد پرداخت، گفت: «نگرانی، شاخصه امروز اسرائیل است... رزمایش‌های مکرر اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز نشانگر نگرانی اسرائیل از لبنان است. این رزمایش‌ها نشان می‌دهد اسرائیل از یورش لبنان به الجلیل واهمه دارد... برای نخستین‌بار است که از لبنان می‌ترسد که جنگ الجلیل آغاز شود... این جنگ در محاسبات نظامی آنان اهمیت بسزایی دارد... به همین دلیل هر ماه و هر فصل، رزمایش برگزار می‌کنند». دبیر کل حزب‌الله با اشاره به اینکه در دوره «بهار عربی» اسرائیل از دوره محیط امن برای خود سخن می‌گفت اما امروز نگران است، خاطرنشان کرد: «این رزمایش نشان می‌دهد اسرائیل به قدرت محور مقاومت باور دارد... اگر جنگ الجلیل آغاز شود، پیامدهای بسیاری برای این رژیم دارد... آنان نگران موشک‌های نقطه‌زن مقاومت هستند. اسرائیل از یک خمپاره لبنان نمی‌ترسد، بلکه می‌ترسد در جنگ آتی، بخشی از شمال فلسطین اشغال شود... امروز در حال برگزاری رزمایش‌های شهری هستند. آنها انتظار این را دارند که مقاومت در جنگ آتی وارد الجلیل ‌شود». 
 
* ایران و سوریه دوستان واقعی لبنان هستند، نه عربستان
نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به بحرانی پرداخت که عربستان علیه لبنان آغاز کرده و «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را متهم کرده است: «عربستان بحران اخیر را به وجود آورد. ما اهمیتی به تنش نمی‌دهیم... در این زمینه چند احتمال وجود دارد. احتمال اول اینکه سعودی‌ها پیش از این، این سخنان را نشنیده بودند و پس از آن شنیدند و خشمگین شده و خواستار استعفای وی شدند... ولی واکنش سعودی به سخنان قرداحی، بسیار بسیار بسیار مبالغه‌آمیز و غیرقابل فهم است... چنین سخنانی درباره جنگ یمن که جنگی بیهوده است، خیلی بیان شده است، حتی در آمریکا هم این حرف را زده‌اند، حتی دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است اما هیچ واکنشی از سعودی‌ها دیده نشد».
 وی ادامه داد: «برخی مسائل مهم‌ دیگری وجود دارد که درباره عربستان مطرح شده است، مانند اینکه عربستان می‌گوید پادشاهش خادم اسلام است... ولی طی سال‌های گذشته برخی کشورها به اسلام اهانت کردند... با این وجود، عربستان نه سفیر اخراج کرد و نه صادرات و واردات را به حالت تعلیق درآورد... آیا چیزی که وزیر اطلاع‌رسانی گفت بسیار شنیع‌تر از اهانت به رسول‌الله‌(ص) بود؟» دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه «عربستان خود را دوست لبنان می‌داند، هر چند با حزب‌الله دشمن است و این مساله نیز مهم نیست»، خطاب به مسؤولان سعودی گفت: «اگر با بخشی از مردم لبنان که حزب‌الله است، مشکل دارید، چرا سفیر لبنان را اخراج می‌کنید... چرا چنین رفتاری با دوست خود، لبنان، می‌کنید؟ این سوالی است که باید از دوستان سعودی در لبنان پرسید». 
نصرالله در ادامه به مقایسه رفتارهای ایران و سوریه با لبنان پرداخت و گفت: «سوریه را ببینید. طی 16 سال سیاستمداران لبنان با سوریه چه رفتاری کردند اما تا به لطف کشتی‌های حامل نفت ایران، آمریکا خواستار ارسال گاز از مصر و اردن به سوریه و از آنجا برای لبنان شد، سوری‌ها موافقت کردند. نه فحش دادند نه گفتند شما علیه ما جنگ جهانی راه انداختید و... . این حرف‌ها را نزدند. این دوست واقعی است... مثال دیگر، ایران. چقدر حرف‌ها در لبنان علیه ایران‌ زده شد اما جمهوری اسلامی همیشه اعلام کرده دست کمکش برای لبنان دراز است... آیا [مثل برخی کشورها مانند عربستان] ایران گفته است اگر ما نبودیم، لبنان چنین و چنان می‌شد؟» وی با بیان اینکه حزب‌الله موضع قرداحی را تأیید می‌کند و نباید استعفا کند، تصریح کرد: «استعفای وزیر، سرآغازی بر سستی و نشان دادن ضعف است... امروز اگر [تحت فشار سعودی] وزیری استعفا کند، فردا باید کل دولت استعفا کند. آیا این، کشور آزاد و شریف و باعزت است؟... خواسته‌های سعودی در لبنان تمام‌شدنی نیست... آیا منافع ملی ما در لبنان، در گرو تن دادن به خواسته‌های خارج است؟ می‌خواهند لبنان را خوار کنند». 
 
* عربستان، صرفا در پی جنگ داخلی در لبنان است
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه یکی از احتمال‌های بحران این است که عربستان به دنبال بهانه‌ای برای بحران‌سازی است، خاطرنشان کرد: «عربستان با مقاومت لبنان مشکل دارد... این بخشی از نبرد با حزب‌الله و مقاومت در لبنان است... عربستان از سال ۲۰۰۶ در حال جنگ با حزب‌الله است... در جنگ تموز [۳۳ روزه] عربستان، اسرائیل را تحریک می‌کرد... عربستان برای خدمت‌رسانی به آمریکا و اسرائیل، از همپیمانان خود در لبنان می‌خواهد جنگ داخلی با حزب‌الله آغاز کنند». وی با اشاره به اینکه عربستان چندین سال است هیچ کمکی به لبنان نمی‌کند، بلکه در پی بروز جنگ داخلی در این کشور است، تصریح کرد: «در لبنان ۲ گروه وجود دارند: یک گروه در پی جنگ داخلی نیست و گروه دوم هم قدرت ندارد که چنین جنگی را آغاز کند... به هر حال، وزیر خارجه عربستان اعتراف کرد مشکلش با لبنان در واقع با حزب‌الله است... عربستان همچنین اعتراف کرد مشکلش با لبنان، همان یمن است».
***
    مخالفت قاطع سران حماس و جهاد اسلامی با هر گونه مذاکرات سازش     
رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین در جریان دیداری که در بیروت انجام شد، بر گزینه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند. «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی این جنبش با «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیروت دیدار کردند. طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات فلسطین، راه‌های تحقق وحدت ملی بر اساس مقاومت در برابر اشغالگران، حمایت از قدس، مقدسات، اسرا و شکستن محاصره غزه گفت‌وگو کردند. رهبران حماس و جهاد اسلامی همچنین بر پایبندی خود به گزینه مقاومت به عنوان تنها راه مقابله با رژیم اشغالگر، آزادسازی سرزمین فلسطین و بازپس‌گیری حقوق سلب شده و مقدسات تاکید کردند. آنها بار دیگر مخالفت قاطع خود را با هر گونه مذاکرات سازش با دشمن و تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه اعلام و بر ضرورت مشورت با ملت و برگزاری انتخابات شورای ملی به عنوان راهکاری طبیعی جهت وحدت و یکپارچه‌سازی ملت فلسطین تاکید کردند. ۲ طرف ضمن تمجید از تلاش‌های مصر در راستای پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین، بار دیگر اعلام کردند مساله اسرا در راس اولویت‌های مقاومت قرار دارد.

Page Generated in 0/0393 sec